تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری:

تنها راه ورود به بهره‌وری و مهار تورم اقتصاد دانش‌بنیان است

دهقانی گفت: افزایش تولید و مهار تورم به‌صورت توأمان تنها با بهره‌وری ممکن است، بنابراین باید بهره‌وری را افزایش داد و به این منظور لازم است که فناوری‌ها، فنون و رویکردها اصلاح شود.
کد خبر: ۷۴۱۶۲

به گزارش معاصر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۱ دی‌ماه) در همایش «رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ با بهره‌گیری از فرصت‌های تولید محصول با برند تجاری ملی در کشور به‌منظور رقابت در سطح منطقه» در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) گفت: افزایش تولید در کشور با تورم گره خورده است، اما برنامه‌ریزی کشور این است که افزایش تولید بدون افزایش تورم رقم بخورد.

وی با اشاره به افزایش سهم تحقیق و توسعه در بخش دولتی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان قانونی فاخر و ابزاری مترقی است و اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه ورود به بهره‌وری به شمار می‌آید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالش امروز ما نداشتن فناوری در حوزه‌های گوناگون است، در حالی که فناوری تنها به انواع فنون مهندسی محدود نمی‌شود.

دهقانی گفت: افزایش تولید و مهار تورم به‌صورت توأمان تنها با بهره‌وری ممکن است، بنابراین باید بهره‌وری را افزایش داد و به این منظور لازم است که فناوری‌ها، فنون و رویکردها اصلاح شود.

وی تأکید کرد: بهره‌وری موضوعی قیاسی است و مهم این است که چه مقدار فناوری به اندازه واقعی ایجاد می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم به‌کارگیری بهره‌وری در همه عرصه‌های تأمین، تولید و نیروی انسانی گفت: نگاه ما امروز به دانش‌بنیان همچون مهم‌تر از نان شب است و هم‌اکنون گندم، درمان و دارو بر دانش‌بنیان متمرکز شده است.

دهقانی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است، بیان کرد: بخش خصوصی همه تلاش خود را برای روزآمدن کردن سیستم و بهره‌ور بودن آن انجام می‌دهد، اما بخش دولتی این گونه نیست و مجموعه‌های دولتی نخستین جایی است که باید بهره‌وری در آن آغاز شود.

وی با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری برای فناوری‌های نوظهور دنیا، تصریح کرد: پس از افزایش تولید باید وارد رقابت شویم که مبنای آن تنها فناوری و نوآوری و به عبارت دیگر نوآوری فناورانه است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز