تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
امام جمعه تهران:

در حوزه تعامل با شرکت های دانش ‌بنیان‌ عملکرد وزارت نفت ستودنی است

امام‌جمعه موقت تهران گفت: ارتقای جایگاه ایران در این حوزه، راه را برای تولید علم باز کرده و ما ذیل این سرمایه است که می‌توانیم برای برون‌ رفت از تنگناها تلاش کنیم و جایگاه خود را در زنجیره تولید جهانی ارتقا ببخشیم.
کد خبر: ۷۴۱۶۳

به گزارش معاصر، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد صبح امروز (پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه) در همایش ملی «رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ با بهره‌گیری از فرصت‌های تولید محصول با برند تجاری ملی در کشور به‌منظور رقابت در سطح منطقه» در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) گفت: در این روزهای سخت برای برادر ارجمندم آقای اوجی آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در زمینه ایده‌های مثبت و بلند تعریف شده در صنعت نفت، به ویژه در حوزه تحکیم رابطه این نهاد با دانش‌بنیان‌ها موفق باشد.

وی ضمن اشاره به افزایش سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با وزارت نفت در دولت سیزدهم و قدردانی بابت این اتفاق ادامه: در حوزه برداشت از چاه‌های نفت که با افت فشار روبه‌روست، با تعریف رابطه با شرکت‌های دارای فناوری قابل قبول درصدد جبران در صنعت نفت هستیم که همه این موارد ستودنی است.

امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد: لازم است برای تحول جدی در این عرصه شرکت‌های دارای فناوری مناسب را در برداشت از چاه سهیم کنیم و این قدم‌ها کلیدی است.

ابوترابی‌فرد همچنین ضمن قدردانی از ایده‌ها و عملیاتی کردن راهبردی‌های مقام معظم رهبری با الهام از نگاه خبرگان و صاحبان اندیشه با تلاش‌های آقای آقامحمدی افزود: شکل‌گیری «کانون تولیدکنندگان صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان» نیز حکایت از این موضوع داشت.

وی با اشاره به اینکه شکاف بین کشورهای غنی و فقیر شکاف دیجیتال و شکاف اطلاعات و داده‌هاست، افزود: این شکاف علمی است و کشورهایی که امروز در حوزه زنجیره تولید جهانی (به ارزش ۴۰ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰) حضور دارند، بار سنگینی را بر دوش خود دارند و شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان هستند که در این عرصه حضور دارند و دانش خود را به جای منابع خود به جهان می‌فروشند.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: ما امروز متأسفانه در صادرات نفت خام حدود ۱۰ میلیارد دلار از کشوری مانند عراق عقب‌تر هستیم و این نگاه تحریم‌ها بوده است که ما را از زنجیره تولید جهانی خارج کرده و نقش ما را در تولید جهانی به حداقل کاهش داده است، در حالی که ما باید با اصلاح روش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های کشور، به‌سرعت در مسیر تثبیت و ارتقای جایگاه‌مان در زنجیره تولید جهانی گام برداریم.

ابوترابی‌فرد گفت: تولید با فناوری بالا امروز نبرد واقعی و جهانی اصلی در حوزه تولید کالاهای با فناوری‌های پیچیده است؛ در حالی که کشورهایی مانند آمریکا تلاش می‌کنند در این زمینه فاصله خود را با دیگر کشورها افزایش داده و دانش‌های نوظهور را حداقل برای مدتی در اختیار خود قرار دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور برای تحول در عرصه دانش فنی بیان کرد: استقلال سیاسی از آن جمله است که سرمایه بزرگی هم به شمار می‌آید و امروز عموم کشورها از جمله کشورهای دارای قدرت، از این استقلال سیاسی در این سطح برخوردار نیستند.

امام‌جمعه موقت تهران تصریح کرد گفت: ارتقای جایگاه ایران در این حوزه، راه را برای تولید علم باز کرده و مدیریت مبتنی بر عقلانیت و دانش در سطح کلان کشور بوده است و ما ذیل این سرمایه است که می‌توانیم برای برون‌رفت از این تنگناها تلاش کنیم و جایگاه خود را در زنجیره تولید جهانی ارتقا ببخشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز