تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

۱۰ دلیل که مانع تایید صلاحیت روحانی می شود

۱۰ دلیل که مانع تایید صلاحیت روحانی می شود
هنوز نتایج احراز صلاحیت‌ها برای انتخابات خبرگان رهبری اعلام نشده، اما برخی معتقدند حسن روحانی صلاحیتش تایید نخواهد شد.
کد خبر: ۷۴۱۷۸

به گزارش معاصر در حالی کمتر از ۴۵ روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است که افکار عمومی در انتظار اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره احراز و یا عدم احراز صلاحیت حسن روحانی است.

حسن روحانی که زمزمه عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ۹۶ نیز شنیده می‌شد، با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان دست به قمار بزرگی زد و ممکن است طی روزهای آینده مهر عدم احراز صلاحیت بر پیشانی‌اش بخورد تا به سومین رئیس جمهوری تبدیل شود که پس از پایان دوران ریاست جمهوری قادر به عبور از سد شورای نگهبان نبوده است.

این همان سرنوشتی است که در مقاطعی گریبان احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی و حتی علی لاریجانی را گرفته بود و حالا منتقدان روحانی امیدوارند این سرنوشت برای روحانی هم تکرار شود.

در هفته‌های گذشته بحث‌های فراوانی پیرامون صلاحیت حسن روحانی در محافل سیاسی کشور مطرح شده است و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهان تایید صلاحیت روحانی شدند.

در عین حال منتقدان او بر این باورند که عملکرد حسن روحانی در طول ۸ سال ریاست جمهوری وی، عاملی برای عدم احراز صلاحیت اوست.

در این گزارش مروری خواهیم داشت به ۱۰ دلیلی که مخالفان رادیکال روحانی امیدوارند شورای نگهبان احتمالا با استناد به آن‌ها صلاحیت روحانی را تایید نکند.

۱- دخالت دولت در بازار ارز با دستور حسن روحانی که منجر به صدور حکم دادگاه برای رئیس و معاون سابق بانک مرکزی شد.

۲- دخالت غیرکارشناسی در بورس؛ به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت با تشویق مردم برای ورود انبوه به بورس و سپس فروش سهام دولتی و رفع کسری بودجه و سپس رها کردن بازار سهام به دست شرکت‌های بزرگ حقوقی، آنچنان ضربه‌ای به اعتماد مردم وارد کرد که سالیان سال زمان خواهد برد تا دوباره مردم ایران به بورس اعتماد کنند.

۳- بکارگیری بستگان در مناصب مهم، افراد نزدیک به حسن روحانی پیش از این بارها از نقش‌آفرینی برادر رئیس جمهور در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور گفته بودند، پرونده حسین فریدون پس از بررسی توسط قوه قضائیه منجر به صدور حکم حبس برای برادر رئیس جمهور شد.

۴-افزایش نرخ مسکن و اجاره‌بها؛ به گفته بسیاری از کارشناسان بازار مسکن شرایط امروز مسکن کشور، نتیجه ترک فعل دولت روحانی در کاهش قابل توجه ساخت مسکن از سال ۱۳۹۲ به بعد و نگرش‌های لیبرالی عباس آخوندی، وزیر وقت راه است.

۵- هرچند در دولت اول روحانی، نرخ تورم تک رقمی بود اما پس از خروج ترامپ از برجام، کم‌رونق کردن اشتغال و تولید با تقویت واردات و قاچاق و عدم حمایت از تولید داخلی، نقدهایی را برانگیخت. بررسی پرونده‌های بانک مرکزی در زمان روحانی نشان می‌دهد مقدار زیادی ارز دولتی در جهت واردات کالاهایی که مشابه داخلی داشته است یا کشور نیازی به آن‌ها نداشته است تخصیص داده شده است.

10 دلیل که مانع تایید صلاحیت روحانی می شود

۶- عدم تبیین چرایی افزایش قیمت نرخ بنزین توسط دولت و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ که منجر به حوادث تلخی شد.

۷-بی توجهی به رهنمودهای رهبر انقلاب یکی از بحث‌برانگیزترین دلایلی است که منتقدین روحانی با استناد به آن خواستار عدم تایید صلاحیت روحانی هستند. نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری در همین خصوص می‌گوید: «رهبری فرمودند اگر خارجی‌ها آن برگه برجام را پاره کنند، ما برگه برجام را آتش می‌زنیم. اما بعد از آن سخنان آقای روحانی گفتند، انگار یک منقلی اینجا هست که آدم بخواهد داخل آن کاغذی را آتش بزند!»

۸-همکاری با تحریم‌کنندگان از طریق اجرای غیرقانونی قرارداد‌های پالرمو و سی‌اف‌ت؛ به عقیده برخی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ این همکاری موجب شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم‌ها شده و آسیب‌های اقتصادی فراوانی به کشور وارد کرده است.

۹- ترک فعل در حوزه‌های مختلف به خصوص در مقابله با همه‌گیری کرونا دلیل دیگری است که پیش از این کمیسیون اصل ۹۰ نیز با استناد به آن‌ها خواستار رسیدگی قوه قضائیه به پرونده حسن روحانی شده بود.

۱۰- اجرای سند ۲۰۳۰؛ اجرای سند ۲۰۳۰ در دولت روحانی با وجود مخالفت صریح مقام معظم رهبری یکی دیگر از دلایلی است که شورای نگهبان احتمالا به آن توجه خواهد کرد، اگرچه روحانی می‌گوید لغو مصوبه ۲۰۳۰ در دولت او صورت گرفته است، اما اسناد نشان می‌دهد که لغو مصوبه ۲۰۳۰ گرچه در تیرماه ۹۶ به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما تا شهریور ۱۴۰۰ و روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی، این قانون ابلاغ نشده بود. کسی هم که موظف به ابلاغ این مصوبه بود، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی حسن روحانی بود. اما او با ترک فعل، این موضوع را آن قدر معطل نگه داشت تا عمر دولتش به پایان رسید.

هرچند این نقدها از سوی مخالفان روحانی مطرح می‌شود اما هواداران او می‌گویند بسیاری از این نقدها متوجه ابراهیم رئیسی نیز هست و اگر بنابر ردصلاحیت روحانی باشد، صلاحیت رئیس جمهور فعلی هم نباید تایید شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز