تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

دلایل اجرا نشدن به‌ موقع پروژه‌ها و تاثیر آن بر حجم و کیفیت نفت خام تولیدی

هرمز قلاوند، دلایل تأخیر در اجرای به‌موقع پروژه‌ها را شامل تأخیر در تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، نوسان قیمت‌ها ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و ناکارآمدی قوانین پیچیده منجر به اولویت‌بندی پروژه‌ها دانست.
کد خبر: ۷۴۱۷۹

به گزارش معاصر، هرمز قلاوند، دلایل تأخیر در اجرای به‌موقع پروژه‌ها را شامل تأخیر در تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها، نوسان قیمت‌ها ناشی از بالا رفتن نرخ ارز، استفاده نکردن از روش‌های استاندارد مدیریت پروژه و ناکارآمدی قوانین پیچیده منجر به اولویت‌بندی پروژه‌ها دانست.
 
وی با تأکید بر ضرورت اجرای همزمان زنجیره ارزش پروژه بیان کرد: افزایش توان تولید نفت خام به حجم مربوط به اجرای پروژه موردنظر است، به طوری که تاسیسات موجود اکنون بالاتر از ظرفیت فرآورشی عملیاتی هستند و این موضوع سبب کاهش کیفیت نفت‌خام تولیدی به دلیل افزایش ظرفیت تجهیزات موجود و افزایش خوردگی خطوط لوله و تجهیزات پایین‌دست به دلیل بالا بودن حجم نمک و یا سولفور موجود در نفت خام تولیدی شده است.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در تشریح دلایل تأخیر اجرای پروژه‌ها در زمان مقرر افزود: به دلیل تغییر قیمت‌های ناشی از بالا رفتن نرخ ارز می‌توان به تاخیر بسیار زیاد در تعیین تکلیف پروژه‌های غیرفعال، بلاتکلیفی پروژه‌های جاری و پرداخت نشدن تعدیل مبالغ قراردادی با توجه به موانع قانونی اشاره کرد.

قلاوند درباره تاثیر اجرای همزمان اجزای زنجیره ارزش بر تولید نفت خام گفت: در بسیاری مواقع بخشی از پروژه اجرا می‌شود و بقیه بخش‌های آن متوقف می‌ماند که عملا تکمیل همان بخش بی‌فایده است؛ از دیگر آسیب‌های این موضوع، افزایش هزینه نگهداری آن‌ها و  ایجاد فعالیت و کار اضافه برای نگهداری از بخش‌های نیمه‌تمام و یا خاتمه‌یافته برای پیمانکار و یا کارفرما اشاره کرد.

وی تاکید کرد: با افزایش زمان اجرای پروژه‌ها، شرایط مخزنی به دلیل تولید طی مدتی که پروژه اجرا نشده است، تغییر می‌کند و ترکیب سیال تولیدی متفاوت می‌شود که بعضا سبب تغییر شرایط طراحی اولیه و لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز