تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

کاهش ۶ درصدی صادرات نفت روسیه با خط لوله

شرکت انحصاری خط لوله نفت روسیه موسوم به «ترانس‌نفت» که تحت کنترل دولت روسیه است اعلام کرد صادرات نفت خام روسیه با شبکه خطوط لوله در سال گذشته میلادی ۶.۵ درصد کاهش یافته.
کد خبر: ۷۴۲۱۸

به گزارش معاصر به نقل از رویترز، شرکت  انحصاری خط لوله نفت روسیه موسوم به «ترانس‌نفت» که تحت کنترل دولت روسیه است اعلام کرد صادرات نفت خام روسیه با شبکه خطوط لوله در سال گذشته میلادی ۶.۵ درصد کاهش یافته، در حالی که کل تحویل نفت از طریق شبکه این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ ثابت مانده است.

«ترانس‌نفت» بیش از ۹۰ درصد نفت تولیدی روسیه را منتقل می‌کند.

این شرکت روس همچنین اعلام کرد که عرضه نفت با خطوط لوله به چین در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۴۰ میلیون تن رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ ثابت مانده است.

«ترانس‌نفت» اعلام کرد که صادرات نفت روسیه از پایانه «نووروسیسسک» واقع در دریای سیاه با وجود اختلال‌های مربوط به آب‌و هوا و طوفان‌هایی که ۱۱۰ روز کامل بارگیری نفت را در این پایانه مختل کرد، طی سال گذشته میلادی  با ۳.۱ درصد افزایش به ۳۰ میلیون تن رسید.

صادرات نفت روسیه از پایانه‌های «پریمورسک» و «اوست لوگا» در دریای بالتیک به‌ترتیب در سال گذشته میلادی با ۶.۵ و ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۴.۴ میلیون تن و ۳۴ میلیون تن رسید.

عرضه نفت خام روسیه از پایانه «کوزمینو» در اقیانوس آرام طی سال گذشته میلادی با جهش ۹.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۲.۸ درصد رسید.

این تحویل شامل حجم ترانزیت از کشورهای دیگر مانند قزاقستان است.

افزایش ۷.۲ درصدی عرضه از طریق پایانه‌ها با سقوط ۶۰ درصدی صادرات از طریق خط لوله «دروژبا» به اروپا جبران شد.

عرضه نفت خط لوله روسیه به اروپا از تحریم اتحادیه اروپا مستثنا شده است. این مسیر از بلاروس و اوکراین می‌گذرد، اما از زمان آغاز تنش‌های مسکو کی‌یف در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی آلمان و لهستان نیز تصمیم گرفتند نفت روسیه را کنار بگذارند.

قزاقستان هم موافقت کرده است که نفت خود را از این مسیر در اختیار آلمان قرار دهد و به‌دنبال رساندن آن به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۴ میلادی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز