تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
سخنگو وزارت امور خارجه

کنعانی: اقدام ایران در اربیل علیه تمامیت ارضی عراق نیست

کنعانی: اقدام ایران در اربیل علیه تمامیت ارضی عراق نیست
سخنگو وزارت امور خارجه گفت: اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد در اربیل در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده و نه تعرض به حاکمیت ارضی عراق.
کد خبر: ۷۴۴۵۵

به گزارش معاصر، کنعانی درباره شهادت ۵ نفر از مستشاران ایران در سوریه گفت: لازم می‌دانم تسلیت عرض کنم. برای روح بلند این شهیدان علو درجات نزد خداوند و برای خانواده‌های آنان صبر آرزو می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت غزه گفت: ما عملاً امروز ۱۰۸ روز تجاوز رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه را پشت سر می‌گذاریم. جنایاتی که نشان دهنده جنایت آمیز بودن اقدامات رژیم و حامیان آن است. آماری که گزارش شده از سوی منابع فلسطینی بسیار تکان دهنده است. طبق آمار بیش از ۲۵ هزار شهید در طول این ۱۰۸ روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیدند. بیش از ۷۰ درصد از شهدا زنان و کودکان هستند. همچنین طی این مدت بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح شدند. همچنین بیش از ۸ هزار نفر مفقود هستند و ۱۱۹ خبرنگار به شهادت رسیدند. هر روز ۱۰ کودک دچار قطعی یک و یا دو پای خود می‌شوند. تخریب ۳۰ بیمارستان غزه، ۲۲۱ مسجد و سه کلیسا و عددهای تکان دهنده‌ای که اگر اشاره کنم فصل بلندی است. همانگونه که نخست وزیر این رژیم جنایتکار اشاره کرده و نظامیان را به کشتار دعوت کرده و وقتی نخست وزیر این گونه دستور می‌دهد، نتیجه این آمار بلندبالای جنایات است. امیدواریم جامعه بین‌المللی به شکایت مطرح شده  علیه این رژیم رسیدگی کند و جنایتکاران را به دست عدالت بسپارند.

سخنگو درباره عملیات ایران در اردبیل گفت: روابط ایران با عراق و دولت عراق مستحکم است. در حوزه اقلیم کردستان به رغم روابط خوبی که با این منطقه از کشور عراق داریم، اما در طول سال‌های متمادی از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ایران بوده و طبیعی است. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی بی‌تفاوت باشد. امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و نیروهای مسلح دست بسته نخواهند بود. لازم است اشاره کنم ایران بزرگترین مدافع امنیت حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت سرزمینی این کشور بوده است. ما نسبت به امنیت عراق و شهروندان این کشور تعهد داریم و نیازی به راستی آزمایی ندارد.

وی در ادامه اشاره کرد: ایران این تعهد را در ارتباط با دولت و ملت عراق نشان داده و اثبات کرده است. اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده و نه تعرض به حاکمیت ارضی این کشور. ما موضع روشنی داریم در چارچوب همکاری‌های امنیتی، ما هشدارهای لازم را به مقام‌های کشور دوست دادیم و ناکید کردیم امنیت ایران خط قرمز ماست. برگزاری نشست توسط عناصر صهیونیستی در اربیل در جهت اقدام علیه امنیت ملی ایران قابل تحمل نیست. ما در چارچوب تامین امنیت ایران عمل کردیم در عین حال که به تمامیت ارضی عراق متعهد هستیم و همواره حمایت صادقانه خود را از امنیت دولت و ملت عراق و همکاری با ارتش عراق اعلام کردیم. موضع ما تاکید بر توافق امنیتی با عراق در راستای تامین منافع مشترک است.

کنعانی درباره روابط با مصر افزود: روابط خوبی داشتیم و فضا مثبت است و دیدارهای دو وزیر خارجه و همچنین روسای جمهور گویای فضای مثبت جدیدی است که در مناسبات دو کشور وجود دارد. بر مبنای دستور و توافق دو رئیس جمهور و گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه نقشه راهی برای ادامه مذاکرات بین دو کشور و حل و فصل اختلاف نظرها و سوءاستفاده‌های احتمالی تعریف شده و مقامات دو کشور بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر توسعه روابط دو کشور و ارتقای آن تأکید دارند. خوشبین هستیم در این مسیر پیش خواهیم رفت.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به قاهره گفت: اینکه برنامه‌ریزی‌ برای سفری به مصر انجام شده، اکنون نمی‌توانم چیزی را تایید یا تکذیب کنم.
کنعانی درباره اینکه عربستان واسطه تبادل پیام بین ایران و آمریکاست، گفت: لزوماً این خبر را نمی‌توانم تأیید کنم، ولی آمریکایی‌ها مسیرهای مختلفی را برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کنند و از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال کردند. روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است و اهتمام جدی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی باقری با مورا در ژنو توضیح داد: گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقامات اروپایی برقرار است. بین وزیر خارجه ما با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است.
ناصر کنعانی درباره حملات اخیر ایران بیان کرد: اقدام مشخص و روشنی بود از سوی ایران در چارچوب اقدام علیه منابع تهدیدکننده امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران و نیز پاسخی بود به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی فعالیت‌ها و اقدامات ضد امنیتی علیه اهداف مرتبط با ایران. آنهایی که باید پیام را دریافت کنند گمان می‌کنم پیام لازم را دریافت کرده‌اند. اینکه ایران نسبت به امنیت ملی خود حساس است. امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات در روابط ایران و پاکستان گفت: آنچه که انجام شد حمله به پایگاه‌های تروریستی جریان جیش الظلم در منطقه موسوم به کوه سبز ناشی از یک ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات بود. شاید فقط حدود نیم ساعت تا مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به ایران و شهروندان بودند. موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی یکی از موضوعات مورد بحث نهادهای نظامی و امنیتی ایران و پاکستان بود. مقابله با گروه‌های تروریستی هدف درازمدت دو کشور برای ارتقای همکاری‌های مشترک خواهد بود. رابطه ایران و پاکستان مستحکم است.

وی تصریح کرد: اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق اقدام علیه ملت و نیروهای ما در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان ایران صورت گرفته و این ناشی از ضرورت آنی برای جلوگیری از یک اقدام ضد امنیتی توسط این جریان تروریستی بود. روابط دو کشور دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید دارند. تروریسم خطر مشترک ماست و در مبارزه با تروریسم اتفاق نظر دارند. بهتر است کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده طمع‌ورزی نکند. روابط مبتنی بر پیوند عمیق پیش خواهد رفت و دو طرف بر عزم مشترک خودشان برای فعالیت دو سفیر در تهران و اسلام آباد تاکید دارند و دو وزیر خارجه در این باره گفتگو کردند. تاکید می‌کنم که روابط دو کشور مستحکم است.

کنعانی درباره اظهارات گروسی علیه ایران گفت: همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد. این همکاری‌ها مبتنی بر چارچوب توافقات ادامه پیدا خواهد کرد. هر زمان که اقتضا کند انجام سفر وی (گروسی) به ایران می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

سخنگو در واکنش به اظهارات جدید نتانیاهو گفت: تهدیدات رژیم بار دیگر نشان دهنده ماهیت متجاوزانه این رژیم و سطح تهدیدی است که این رژیم متوجه امنیت منطقه و جهان دارد. ذات این رژیم با صلح در تقابل است و این رژیم همواره در تلاش برای استفاده از فرصت‌ها به‌منظور توسعه ناامنی در منطقه و جهان است. اینگونه لفاظی‌ها پوچ است و ایران این تهدیدات را بی پاسخ نخواهد گذاشت. رژیم به ویژه نخست وزیر تبهکار فعلا بهتر است خودش را از باتلاق خارج کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ترورهای اسرائیل در سوریه و اقدامات ایران توضیح داد: جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام علیه اهداف مختلف در سوریه و لبنان کاملا روشن است. دلایل مشخصی دارد. آنان مایلند برای خروج از بن‌بست و ورطه‌ای که در حمله به غزه در آن گرفتار آمده و به رغم جنایات گسترده امکان خروج ندارند، در تلاش هستند با دامن زدن به ناآرامی‌ها شرایطی را برای خروج از شکست مطلق فراهم کنند. رژیم مایل است منطقه را به آشوب بکشد.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت آمریکا در ۱۰۸ روز گذشته تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی بوده و حمایت کرده است. از نگاه دنیا دولت آمریکا مسیولیت مستقیم نسبت به جنایات رژیم دارد. هدف اصلی رژیم این است که آمریکا را اکنون به طور مستقیم وارد جنگ کند. رژیمی که در حال غرق شدن است مایل است آمریکا را وارد باتلاق گرفتار شده بکند. رژیم از جنگی که آغاز کرده پیروز خارج نخواهد شد. روشن است هر طرفی که از رژیم حمایت کند هم در مسئولیت‌های حقوقی شریک است و هم در شکست آن شریک خواهد بود. انتظار این است آمریکا به عنوان بزرگترین حامی دست از حمایت تمام عیار بردارد و از فشار خودش استفاده کند تا جنگ علیه مردم غزه متوقف شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش ناتو گفت: اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و تلاش برای گسترش حضور ناتو در منطقه را کمک کننده به صلح و ثبات و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. حوزه اقدام و عملیات‌های ناتو در طول سالیان گذشته در منطقه نه تنها صلح و امنیت را برای ساکنان در منطقه به ارمغان نیاورده بلکه دامن زننده به ناامنی و جنگ و کشتار در منطقه بوده است. تحرکات ناتو در منطقه تحرکاتی نیست که خویشایند دولت‌ها و ملت‌های منطقه باشد. همکاری با سازوکارهای نظامی ناتو در منطقه کمکی به تقویت صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد. سازوکارهای منطقه‌ای را بهترین سازوکار و راهکار برای تقویت امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز