تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

کاهش قیمت نفت به دلیل چشم انداز ضعیف تقاضا در معاملات روز دوشنبه (2 بهمن ماه) 1402

آخرین پیش‌بینی‌های رشد تقاضا توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای سال ۲۰۲۴ در محدوده وسیعی بین ۱.۲۴ تا ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز است، اگرچه هر سه سازمان انتظار دارند تقاضا در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.
کد خبر: ۷۴۴۶۲

به گزارش معاصر به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) به‌دلیل فشارهای منفی اقتصادی بر دورنمای تقاضای جهانی نفت و خنثی کردن نگرانی‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و حمله به پایانه صادرات سوخت روسیه در آخر هفته، با کاهش بیشتری روبه‌رو شد.

قیمت نفت خام برنت پس از کاهش ۵۴ سنتی در معاملات روز جمعه (۲۹ دی‌ماه)، امروز (دوشنبه، دوم بهمن‌ماه) تا ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۳ سنت یا ۰.۳ درصد افت به ۷۸ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه فوریه که امروز (دوشنبه) منقضی می‌شود، با ۲۸ سنت افت، ۷۳ دلار و ۱۳ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت نفت خام این شاخص در معاملات امروز بازار بورس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۲۱ سنت کاهش به ۷۳ دلار و چهار سنت برای هر بشکه رسید.

تونی سیکامور، تحلیلگر مؤسسه آی‌جی در این باره گفت: بازگشایی آرام امروز صبح بازارها با وجود تنش‌های ژئوپلیتیک در اروپا و خاورمیانه، گویای تحولات کنونی در بازارهای جهانی نفت خام است.

با وجود حمله پهپادهای اوکراینی به یک پایانه بزرگ صادرات سوخت روسیه، قیمت‌ها به سختی کاهش یافت. تولید کننده روسی Novatek (NVTK.MM)
، برگه جدیدی را باز می کند روز یکشنبه اعلام کرد که مجبور شده است برخی از عملیات در پایانه دریای بالتیک را به دلیل آتش سوزی به حالت تعلیق درآورد.

واندانا هاری، بنیانگذار ارائه‌دهنده تحلیل بازار نفت Vanda Insights، گفت: در غیاب تشدید شدید، نفت خام برای معاملات محدود با مقداری فشار نزولی تنظیم شده است.

در خاورمیانه، جنگ غزه در حالی ادامه دارد که ایالات متحده موشک ضد کشتی دیگری را که روز شنبه توسط شبه‌نظامیان حوثی یمن آماده پرتاب به سمت خلیج عدن بود، هدف قرار داد.

حملات گروه همسو با ایران در دریای سرخ و خلیج عدن، تجارت جهانی را مختل کرده است. همچنین بازارهای نفت خام اروپا و آفریقا را تشدید کرده و حق بیمه قرارداد ماه اول برنت را به قرارداد شش ماهه به ۱.۹۹ دلار در روز جمعه رسانده است که بیشترین میزان از نوامبر است. این ساختار که عقب‌نشینی نامیده می‌شود، نشان‌دهنده درک عرضه محدودتر برای تحویل سریع است.

Sycamore از IG گفت که عوامل بنیادی نفت همچنان یک باد مخالف برای قیمت ها هستند.
او افزود: «تولید نفت بالاتر است و چشم‌انداز رشد در چین و اروپا در بهترین حالت مختلط است، در حالی که انتظار می‌رود داده‌های تولید ناخالص داخلی این هفته نشان دهد که سرعت اقتصاد ایالات متحده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است».

آخرین پیش‌بینی‌های رشد تقاضا توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای سال ۲۰۲۴ در محدوده وسیعی بین ۱.۲۴ تا ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز است، اگرچه هر سه سازمان انتظار دارند تقاضا در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. ۲۰۲۵.

آمارهای بیکر هیوز در روز جمعه نشان داد که تعداد دکل های نفتی فعال در ایالات متحده در هفته گذشته با دو کاهش به ۴۹۷ رسید که کمترین میزان از اواسط نوامبر است.

شرکت نفت دولتی NOC اعلام کرد که تولید میدان نفتی شراره لیبی روز یکشنبه پس از پایان تحصن معترضان که تولید را از اوایل ژانویه متوقف کرده بود، از سر گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز