تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

کنترل مصرف گاز با پیگیری پایشگران استان قزوین

علی حجتی‌پورتصریح می‌کند: طرح پایش دمای اداره‌ها، اصناف و سایر اماکن عمومی با هدف مدیریت مصرف سوخت از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است و تا پایان زمستان نیز به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۴۶۰۰

به گزارش معاصر، بر پایه گزارش مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران و بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، همزمان با موج تازه کاهش گسترده دما در کشور، افزایش روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی را شاهد خواهیم بود. مدیریت مصرف افسارگسیخته گاز در همه بخش‌ها، به‌ویژه بخش خانگی را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت گاز برشمرد، چالشی که زمینه افزایش ناترازی تولید و مصرف را فراهم می‌کند.

با بررسی مصرف گاز در تعدادی از استان‌ها، شاهد ثبت رکوردهای جدید خواهیم بود و مصداق آن استان قزوین است که مصرف گاز مهرماه آن در قیاس با مهرماه پارسال، ۶۲ میلیون مترمکعب افزایش داشته است. در این میان آنچه می‌تواند در مدیریت مصرف بهینه گاز کمک‌کننده و راهکاری برای استفاده عموم مردم از این انرژی ارزشمند باشد، رصد و پایش مصرف گاز در همه بخش‌هاست، مصرفی که بازی برد - برد است برای همه در بخش تولید و مصرف، موضوعی که علی حجتی‌پور، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین نیز به آن اشاره و تأکید دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین می‌گوید: مهرماه پارسال ۳۳۸ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف شد و این مقدار در مهرماه امسال، به بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت، همچنین مصرف گاز این استان در آبان‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال نیز ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

علی حجتی‌پور با اشاره به‌موارد اخیر درباره مصرف گاز در این استان به‌برنامه‌های شرکت گاز استان قزوین برای مدیریت و رصد مصرف گاز در این استان اشاره و تصریح می‌کند: طرح پایش دمای اداره‌ها، اصناف و سایر اماکن عمومی با هدف مدیریت مصرف سوخت از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است و تا پایان زمستان نیز به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت.

۳ هزار پایش در ادارات، اصناف و اماکن عمومی

به گفته وی، از ابتدای آغاز طرح تاکنون بیش از ۳ هزار مورد پایش دمای اداره‌ها، اصناف و سایر اماکن عمومی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با اشاره به‌پایش مستمر دمای ادارات دولتی و خصوصی استان در فصل سرد سال می‌گوید: همه ادارات موظف هستند دمای محیط کار خود را روی کمینه دمای آسایش یعنی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگه دارند و وسایل گرمایشی خود را در روزهای تعطیل و یک ساعت پیش از پایان زمان اداری خاموش کنند.

حجتی‌پور با بیان اینکه خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان در رعایت دمای رفاه است، یادآور می‌شود: از آنجا که از اداره‌های دولتی، مراکز خصوصی و اصناف در پیشگیری از هدررفتن گاز، انتظار بیشتری می‌رود، بنابراین این نهادها در صورت همکاری نکردن، هشدار مکتوب دریافت کرده و با تکرار تخلف، با قطعی انشعاب گاز روبه‌رو می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر یک درجه کاهش دمای منزل ۵ تا ۶ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد، از عموم مردم استان و از اصناف مختلف خواست با رعایت نکات مرتبط با کاهش مصرف گاز، شرکت گاز را در پایداری فشار شبکه و گازرسانی به مناطقی که در انتهای شبکه قرار دارند، یاری کنند.

برگزاری ۳۲ نشست در قرارگاه مدیریت بحران

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین می‌گوید: قرارگاه مدیریت بحران گاز استان قزوین از ابتدای آذرماه به‌منظور کنترل مصرف گاز و برای پایداری شبکه، ۳۲ نشست برگزار کرده است و در این خصوص چند اخطار و صدور دستور قطعی گاز نیز داشته‌ایم.

حجتی‌پور با بیان اینکه این قرارگاه با توجه به جایگاه گاز طبیعی در سبد انرژی کشور و توجه به مؤلفه‌های شرایط اضطراری و بحران به‌منظور تداوم جریان گاز و پایداری شبکه از جایگاهی ویژه برخوردار است، تصریح می‌کند: از ۳۲ نشست تشکیل‌شده ۹ نشست با اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان‌های مختلف بوده و تاکنون ۳۷ اخطار برای دستگاه‌های دولتی و بخش تجاری داشته‌ایم.

وی تعداد قطع گاز و وسایل گرمایشی پرمصرف در فضای باز را ۲۴ مورد و تعداد قطعی در مراکز تجاری و عمومی به‌علت رعایت نکردن اصول مصرف بهینه را ۱۴۱ مورد اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین ادامه می‌دهد: از ابتدای آذرماه و با سرد شدن هوا و ماندگاری هوای آن که افزایش مصرف گاز را در سطح کشور و استان به‌دنبال دارد، نشست‌های قرارگاه مدیریت بحران گاز همه روزه با حضور مسئولان فنی و عملیاتی شرکت برگزار شده است.

حجتی‌پور ضوابط ابلاغی شرکت ملی گاز ایران، بررسی و کنترل روند مصارف صنایع عمده، بررسی و پایش مصارف اداره‌ها و مدارس، نحوه فعالیت‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی را از مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده در نشست‌های این قرارگاه برمی‌شمرد و می‌گوید: با توجه به ضرورت تعامل بین دستگاهی در مدیریت بحران، هماهنگی‌های خوبی با استانداری، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی استان به‌عمل آمده است.

ارسال یک میلیون پیامک برای مشترکان

وی با اشاره به دیگر اقدام‌های این شرکت برای فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف گاز می‌گوید: آذرماه امسال بیش از یک میلیون پیامک با موضوع تأکید بر مصرف بهینه و ایمن گاز برای مشترکان قزوینی ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین ادامه می‌دهد: شرکت گاز استان قزوین در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه و ایمن، از ظرفیت بسترهای مختلف اطلاع‌رسانی استانی از جمله شبکه‌های محلی صدا و سیما، شبکه‌های مجازی، استفاده از ظرفیت بیلبوردها، ارسال بنرهای حاوی نکات مربوط به مصرف ایمن گاز برای بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان و... به‌منظور آگاه‌سازی مشترکان و مصرف صحیح و ایمن گاز اقدام کرده است.

حجتی‌پور می‌گوید: نشست‌های کمیته سوخت زمستانی همه روزه در شرکت گاز برگزار می‌شود. در این نشست‌ها اعضای کمیته، ضمن ارائه گزارش مصرف روز گذشته به رصد مصرف هر روز پرداخته و تجربه‌های خود را در زمینه بهبود مستمر و پایداری جریان گاز مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف گاز به‌ویژه باید در ساختمان‌های دولتی کنترل شود، می‌گوید: رعایت کامل مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذی‌صلاح ضروری است، از این رو روشن‌کردن وسایل گرمایشی اداره‌ها یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری باید رعایت شود و وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل حتماً باید خاموش شود.

بهینه‌سازی ۱۶۵ موتورخانه

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین از تعمیر رایگان ۱۶۵ موتورخانه در سطح استان به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت برای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف گاز خبر می‌دهد و می‌گوید: برای بهینه‌سازی و تعمیر ۱۶۵ موتورخانه در مجموع ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه طرح تعمیر و بهینه‌سازی رایگان موتورخانه‌ها در همه استان‌های کشور در دست اجراست، ادامه می‌دهد: اجرای این طرح رایگان از اثرگذارترین راه‌های منتج به‌استفاده بهینه گاز خواهد بود، زیرا میزان هدررفتن آن را به حداقل می‌رساند و با کاهش هزینه انرژی خانوارها به کاهش مصرف گاز نیز دامن می‌زند.

به گفته حجتی‌پور، این طرح اگرچه برای شرکت گاز هزینه‌بر است، اما ما این اقدام را یک سرمایه‌گذاری بزرگ می‌دانیم، زیرا اجرای آن افزون بر کاهش بخشی از هزینه‌های شهروندان، موجب بررسی موتورخانه‌ها و شناسایی نقاط و معایب مؤثر در هدررفتن گاز شده و ضمن پیشگیری از هدررفتن میلیون‌ها مترمکعب گاز، سرانجام به صرفه‌جویی کلان در بُعد ملی و حفظ منابع ارزشمند کشور منجر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کاهش بار مالی مشترکان چه در قالب تعمیر رایگان موتورخانه‌ها و چه به شکل کاهش هزینه گاز مصرفی خانواده‌ها هر دو از نظر ما یک سرمایه‌گذاری پرمنفعت به شمار می‌آید، زیرا از دیدگاه ما سود فقط جنبه ریالی ندارد، بلکه سود و حفظ منافع مشترکان نیز جنبه دیگری از سود ماست.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین یادآور می‌شود: مردم، اداره‌ها و سازمان‌های استان می‌توانند به‌منظور بهینه‌سازی موتورخانه ساختمان‌های شخصی و اداری خود در سایت شرکت ملی گاز ایران به آدرس gov.nigc.ir  ثبت‌نام و از مزایای این طرح استفاده کنند.

نشت‌یابی ۱۰ هزار کیلومتر از خطوط لوله

حجتی‌پور با اشاره به نشت‌یابی ۱۰ هزار و ۲۴۰ کیلومتر از شبکه توزیع و خط تغذیه گاز استان تا پایان آذرماه می‌گوید: نشت‌یابی انجام‌شده در ۵ شهرستان و ۲۳ شهر استان صورت گرفته و ۷۵ درصد از مجموع خطوط گاز در سراسر استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نشت‌یابی این شرکت بر اساس برنامه‌ای مدون و تعیین‌شده انجام شده و به‌صورت برخط پایش می‌شود، تأکید می‌کند: از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه امسال افزون بر نشت‌یابی گسترده از شبکه‌های گاز، با استفاده از فناوری و سیستم‌های جدید بیش از ۲۲۰ هزار انشعاب و هزار و ۲۰۰ ایستگاه گاز نیز در سراسر استان نشت‌یابی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با بیان اینکه این اقدام به‌منظور بازرسی و نگهداری خطوط گاز با هدف حفظ پایداری جریان گاز و صیانت از دارایی ملی انجام شده است، تأکید می‌کند: هدف از اجرای نشت‌یابی پیشگیری از حوادث و اتفاق‌های غیرمترقبه و افزایش ضریب ایمنی تأسیسات است.

حجتی‌پور در پایان پایداری، نگهداشت و حفظ ایمنی تأسیسات و شبکه گازرسانی را از اولویت‌های اصلی این شرکت برمی‌شمرد و می‌گوید: این شرکت برنامه‌های مدونی برای شناسایی و رفع نشت‌ها تدوین کرده که تحقق این اهداف زمینه‌ساز ارائه خدمات بدون حادثه و جلوگیری از هدررفتن منابع انرژی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز