تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی

آتش نشانی: ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند

آتش نشانی: ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناایمن هستند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید ساختمان‌ها برای بیمه ملزم به اخذ تاییدیه آتش‌نشانی شوند، گفت: متاسفانه ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های ما ناایمن هستند.
کد خبر: ۷۴۶۱۱

به گزارش معاصر، قدرت‌الله محمدی امروز در دویست‌و‌یازدهمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص اطفاء حریق بیمارستان گاندی، با اشاره به اینکه ساعت ۱۸:۲۰ مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی اعلام حریق بیمارستان گاندی را انجام داد، اظهار کرد: ما خط قرمزی برای مراکزی که در هنگام وقوع حادثه افراد خودشان نمی‌توانند خود را نجات دهند همانند بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری سالمندان در نظر گرفته‌ایم. در همین راستا ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی به محل این حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: اولویت نجات بیماران بود و پس از آن موضوع حریق دنبال شد. آسانسورها قطع شده بود لذا انتقال بیماران کار سختی بود حتی یک تماس از کردستان داشتیم که فرزند من در نقطه‌ای از بیمارستان است و باید نجات داده شود که ما اعلام کردیم که همه منتقل شده‌اند اما تاکید کردند که جنین‌شان در بیمارستان نگهداری می‌شود که در همین راستا ۹ جنین نجات پیدا کردند و منتقل شدند به این ترتیب در بیمارستان از جنین تا بیمارستان ۷۰ ساله و ۱۱ بیمار آی سی یو در این حادثه نجات پیدا کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: تنها یک بیمار بود که اگر دستگاه از وی قطع می‌شد از بین می‌رفت که در یک اتاق ویژه با مراقبت‌های ویژه نگهداری کردیم و آن بیمار هم نجات پیدا کرد.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که حریق بیمارستان گاندی از اتاق ۱۰۶ واقع در طبقه ۱۶ آغاز شد و به نمای کامپوزیت بیمارستان منتقل شد، افزود: در میان لایه‌های کامپوزیت ماده مشتعل همچون بنزین وجود دارد که نمی‌دانم کدام آزمایشگاه این نما را تایید کرده است. حریق ما در طبقه شانزدهم بود اما اگر نمای این ساختمان غیر از کامپوزیت بود هیچ کدام از طبقات دچار حریق نمی‌شد و در همان طبقه حریق اطفا می‌شد.

وی اضافه کرد: ما سایت بیمارستان را نجات دادیم ۵۰ درصد این بیمارستان هتلینگ و ۵۰ درصد بیمارستان بود که اگر حریق به ۵۰ درصد بیمارستان منتقل می‌شد این بیمارستان از رده خارج می‌شد و با کمبود فعلی بیمارستان در تهران این بیمارستان به صورت کامل از رده خارج می‌شد. در عملیات اطفاء ۱۶ طبقه را چگونه می‌توانستیم لوله‌کشی کنیم سامانه‌ها اطفاء حریق آنجا باید مورد استفاده قرار می‌گرفت اما فیزیک آن وجود داشت ولی آب نداشت. اگر یک هزارم خسارتی که به این بیمارستان وارد شده برای ایمنی هزینه می‌کردند این اتفاق در این ابعاد رخ نمی‌داد. ما ممنوعیت اعلام نمی‌کنیم اما شرکت سازنده باید ایمنی ساختمانی را که می‌سازد تامین کند.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های ما ناایمن هستند ولی برای بازدیدها ما را راه نمی‌دهند شرکت‌های بیمه می‌توانند در این مسیر کمک کنند چرا ساختمانی که تاییدیه آتش‌نشانی ندارد بیمه می‌شود. باید ساختمان‌ها برای بیمه ملزم به اخذ تاییدیه‌ آتش‌نشانی شود.

وی تصریح کرد: خاموش‌کننده خودروها در شرکت‌های خودروسازی چه سرنوشتی پیدا کرد؟ اگر خودرویی دچار حریق شود در شهر عابرین کمک می‌کنند اما در جاده این خاموش‌کننده‌ها هستند که می‌توانند کمک کنند. قطعا اولویت اول و آخر ما پیشگیری است اما یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه همه اقدامات را انجام دهد. در حال حاضر یک بهم ریختگی ایمنی در تهران داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به این‌که ساختمان‌های ناایمن به ۷۵ ساختمان کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: در این حوزه کوتاه نمی‌آییم و در سال ۱۴۰۳ تعداد این ساختمان‌ها را به صفر می‌رسانیم و نمی‌گذاریم ساختمان ناایمن دیگری تولید شود این در حالی است که ۲۰ هزار ساختمان ناایمن سازه‌ای در تهران داریم. روزانه ۴۰۰ حادثه ناشی از سهل‌انگاری‌ها در تهران رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت سال گذشته دستور داد که تمام مراکز درمانی تاییدیه آتش‌نشانی دریافت کنند که در همین مسیر از ۲۵۰۰ مراجعه ۱۸۰۰ مرکز بهداشتی تاییدیه آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند. شهرک شهید بروجردی را خودمان رفتیم و ایمن‌سازی کردیم. شهرک شهید بهشتی را با ۸۰۰۰ واحد مسکونی وادار کرده‌ایم پس از ۳۰ سال ایمن‌سازی کنند. شهرک‌های دیگری همچون چیتگر، شهید محلاتی و … نیز جلسه گذاشته‌ایم تا ایمن‌سازی را انجام دهند.

محمدی با اشاره به این‌که در برخی رسانه‌ها اخباری منتشر شده که اگر نردبان بلندتری بود این عملیات زودتر تمام می‌شد، اظهار کرد: بزرگترین نردبانی که در دنیا وجود دارد ۶۴ متر است که چهار دستگاه از این نردبان در تهران وجود دارد در اینت حادثه دسترسی‌های مناسبی به ساختمان وجود نداشت اما آخرین ورژن موجود از تجهیزات که در دنیا وجود دارد از آنها بهره‌ گرفته‌ایم. البته باید کمک شود که بروز شویم حتی یک سال نمی‌شود بروزرسانی تجهیزات را عقب بیندازیم. برهمین اساس باید در بودجه سازمان شورا کمک کند تا بتوانیم تجهیزات بروز خریداری کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز