تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه

محمدباقر نوبخت: به اعتقاد روحانی نباید صندوق رای را رها کنیم

محمدباقر نوبخت: به اعتقاد روحانی نباید صندوق رای را رها کنیم
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: نمی‌توان از قدرت ملی مجلس برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد؛ بنابراین انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۷۴۶۲۷

به گزارش معاصر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز - دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ با اشاره به شرایط جامعه در آستانه برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در  ۱۱ اسفند و با بیان این‌که « برای کاستن این نارضایتی ها دو روش مدنی و نافرمانی مدنی وجود دارد» خاطرنشان کرد: اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای کاستن نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم. تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم.

انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم

وی گفت: مجلس نماد جمهوریت است که اختیارات بیشتری از رئیس جمهور دارد. رئیس جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند رئیس جمهور و وزرا را عزل کند. از منظر قدرت ملی، مجلس بر رئیس‌جمهور اولی است و اختیار بیشتری دارد و به همین جهت نمی‌توان از چنین قدرت ملی برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد بنابراین انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این اعتقاد که «به سه دلیل جایگاه مجلس تضعیف شده است» مدعی شد: اول به دلیل   استفاده نکردن از همه سلایق کشور در مجلس است که در این دوره هم صلاحیت برخی سلایق سیاسی تایید نشد و ما معترض هستیم و انتظار داریم شورای نگهبان صلاحیت این افراد را تائید کند تا شرایط رقابت و مشارکت در انتخابات فراهم شود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: عدم نظارت مجلس عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس است. انتظار ما از مجلس این بود که از این اختیار خود استفاده می کرد که آیا ۲/۵ میلیون شغلی که وعده داده شده بود، ایجاد شد؟ ۲/۵میلیون مسکن وعده داده شده ایجاد شد؟ ایا وعده کاهش تورم به نصف محقق شده است؟ آیا تورم ۴۳/۶ درصد دی که توسط مرکز آمار اعلام شد، توجه شد؟ آیا توجه شد که تورم سالانه گوشت بیش از ۹۴ درصد است؟ آیا مجلس می داند کارمندان و بازنشستگان در چه شرایطی هستند؟ مجلسی با حضور همه سلایق سیاسی می‌تواند این مشکلات را حل کند. عامل دیگر تضعیف جایگاه مجلس این است که برخی دستگاه‌های کشور به طور موازی با مجلس قانونگذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تایید صلاحیت شده در حوزه های مختلف حضور خواهد داشت.

روحانی معتقد است نباید صندوق رای را در همین شرایط رها کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مردم را به مشارکت ترغیب کرد؟ گفت: افزایش مشارکت شاید برآیند دو مولفه است؛ اول این‌که دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه مشارکت را فراهم کنند. اگر رقابت قوی باشد، مشارکت هم زیاد خواهد بود. دوم این‌که خود گروه‌های سیاسی رسمی وارد عرصه رقابت شوند. حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب اصلاح طلب و اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند اما دستگاه‌های ذی ربط باید امکان رقابت را فراهم کنند. اعتدال و توسعه یک سعی تبلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل های صنفی هم داشت. جمع بازنشستگان کشور بیش از ۶ میلیون نفر و با خانواده‌های خود تا ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. باید این خانواده ها را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. احزاب باید خواسته‌های آن‌ها را نمایندگی کنند. فراکسیونی باید در این زمینه در مجلس تشکیل شود. ما اعتراض خود به ردصلاحیت‌ها اعلام کرده‌ایم؛ زیرا این ردصلاحیت‌ها مشارکت را کم می‌کند. از ردصلاحیت روحانی متعجب و متاسفیم.روحانی معتقد است نباید صندوق رای را در همین شرایط رها کنیم.

نوبخت درباره لیست اعتدال و توسعه در تهران، خاطرنشان کرد: با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آن‌ها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد.

فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم

وی درباره برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در مجلس آتی، گفت: ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم. اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسئولانه نسبت به مزدم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه گر و فعال خواهیم بود و انتطار ات مردم در حد توان خود را بیان می کنیم.

تغییر حوزه نداده‌ام

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر حوزه داده‌اید؟، تصریح کرد: من چهار دوره نماینده اول مردم رشت بودم و از عواطف آن‌ها مطلعم. با مردم گیلان و رشت همیشه رابطه عاطفی دارم. قابل پیش‌بینی بود که مردم رشت مطالبه حضور من را داشته باشند اما تغییر حوزه نداده‌ام.

اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود

نوبخت در پرسشی درباره اعتراض روحانی به ردصلاحیت خود، گفت: تا جایی که با خبرم، اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود البته  بعد از ردصلاحیت وی را ندیده‌ام ولی تا جایی که اطلاع دارم، اعتراض وی در حد همان بیانیه بود.

وی درباره رویکرد حزب متبوعش در انتخابات خاطرنشان کرد: در هر حوزه‌ انتخابیه‌ای که نفر داشته باشیم، حضور خواهیم داشت.

برای اعلام سر لیست تا ۱۹ بهمن صبر می کنیم

این فعال سیاسی درباره مذاکره با سایر احزاب برای انتخاب سرلیست در تهران، گفت: جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود.

معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم

دبیرکل حزب اعتدال توسعه درباره دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به انتخابات، گفت: اصلاحات یک جبهه است و تنوع نگاه در آن‌جا وجود دارد. ما برخی احزاب اصلاح طلب هماهنگ و همراه هستیم اما برخی احزاب دیدگاه دیگری دارند. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم. کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد.

شاید مانند انتخابات ۹۲ شاهد شگفتی در انتخابات پیش رو باشیم

نوبخت درباره تاثیر ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان، تصریح کرد: شاید این کار موجب کاهش مشارکت شود شاید هم مثل انتخابات ۹۲ که آقای هاشمی ردصلاحیت و آقای روحانی انتخاب شد، با ردصلاحیت شدن روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم.

امیدوارم شورای نگهبان در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده‌مان نکند

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا احزابی که نماینده تایید صلاحیت شده ندارند باید در انتخابت شرکت کنند؟ گفت: منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند.

وی درباره تعداد افراد تایید صلاحیت شده اعتدال و توسعه گفت: ۱۵ نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الان ۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

بدهی‌های دولت سیزدهم هم برای دولت چهاردهم باقی می‌ماند

رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت اعتدال و توسعه درباره کارنامه دولت قبلی در خصوص حقوق کارکنان دولت، مدعی شد: در تمام سال های دولت ۱۱ و اول ۱۲، رشد حقوق کارکنان دولت بیش از نرخ تورم بود. در سال ۹۵ و ۹۶ که تورم تک رقمی بود، افرایش حقوق دو رقمی بود. از سال ۹۷شوک تحریمی در اقتصاد خود را نشان داد. در سال ۹۸، ۵۰ درصد فوق العاده شغل شاغلین را افزایش دادیم. ما طبق قانون پرداخت‌ها را انجام دادیم. در دوره خود از اختیارات قانونی خود استفاده کردیم ولی در دولت سیزدهم این‌گونه نبود زیرا فکر می‌کرد از استقراض از بانک مرکزی جلوگیری می‌کند و با کاهش نقدینگی، تورم را کاهش خواهد داد اما آیا تورم کاهش یافت؟  دولت فعلی گفت دولت قبلی برای ما با فروش اوراق، بدهی به جا گذاشته‌اید اما دولت فعلی هم همین کار را کرد. این بدهی برای دولت چهاردهم باقی می‌ماند.

نوبخت با بیان این‌که « ما همیشه زیر سقف بودجه پرداخت می‌کردیم»، افزود: ما ادعا نداشتیم با ادامه تحریم رفاه و توسعه تامین می‌شود. آن‌ها گفتند شما نمی‌توانید کنار بروید و ما کنار رفتیم و دو سال سکوت کردیم اما مشکلات حل شد؟

وی تاکید کرد: با تشکیل فراکسیون بازنشستگان مطالبات آن‌ها را به جد دنبال می‌کنیم. تلاش می‌کنیم با سایر تشکل‌های صنفی هماهنگ باشیم و مطالبات آن‌ها را پیگیری کنیم. سیاست ما کاهش نارضایتی های مردم خواهد بود.

آرزو می‌کنیم دولت بتواند نقدینگی را مهار و رشد پایه پولی را متوقف کند

نوبخت با اشاره به آمارهای رشد نقدینگی در دولت رییسی، گفت: ما می‌دانیم ریشه این مسایل، چیز دیگری است و بابت این افزایش متاسفیم و با این دوستان همدریدم. آرزو می‌کنیم دولت بتواند نقدینگی را مهار و رشد پایه پولی را متوقف کند. نباید این مسائل را گردن دولت دیگری انداخت. الان ناترازی بانک ها وجود دارد. ضریب فزاینده در این دولت کنترل شد اما پایه پولی بالا رفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز