تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

افزایش قیمت نفت به دنبال تنش های خارومیانه در معاملات روز سه شنبه (10 بهمن ماه) 1402

به‌دنبال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، منطقه مهم تولید نفت و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره عرضه نفت خام در بازار سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) افزایش یابد.
کد خبر: ۷۴۶۶۸

به گزارش معاصر،  به‌دنبال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، منطقه مهم تولید نفت و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره عرضه نفت خام در بازار سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) افزایش یابد.

بهای نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۷ و ۳۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۷ سنت معادل ۰.۰۷ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۴۶ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز روز سه‌شنبه با ۱۵ سنت معادل ۰.۳۱ درصد افزایش با قیمت ۷۶ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

پس از آنکه دادگاه هنگ‌کنگ دستور انحلال گروه بزرگ املاک اورگراند چین را صادر کرد، بهای معاملاتی هر دو نوع شاخص نفت خام روز دوشنبه (نهم بهمن‌ماه) بیش از یک دلار کاهش یافت، زیرا تشدید بحران املاک و مستغلات سبب بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان شد.

سورو سارکار، مدیر بخش انرژی بانک دی‌بی‌اس سنگاپور گفت: با تداوم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، برای برخی از صرف ریسک‌های ژئوپولیتیکی، قیمت نفت بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه قیمت‌گذاری می‌شود. چنانچه واکنش مهمی در خاورمیانه صورت نگیرد، این قیمت‌گذاری ممکن است ظرف یک یا دو هفته به‌تدریج کاهش یابد.

وی افزود: در صورت تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت خام برای مدتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

هرچند به گفته تحلیلگران، نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد چین و پیامدهای احتمالی ناشی از دستور انحلال گروه املاک اورگراند افزایش قیمت نفت را محدود کرده است.

کلوین وونگ، تحلیلگر بلندپایه بازار شرکت اوآندا گفت دستور انحلال این گروه املاکی می‌تواند «پیامدهایی منفی» را در بازارهای سهام و املاک به همراه داشته باشد که در نتیجه ممکن است خطر کاهش تورم در چین را تشدید کند و چشم‌انداز تقاضای نفت را کاهش دهد.

از نظر عرضه نیز در حالی که احتمال نمی‌رفت اعضای اوپک‌پلاس، شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، در نشست بعدی خود در تاریخ یکم فوریه (پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) درباره سیاست نفتی مربوط به ماه آوریل تصمیمی اتخاذ کنند، اما تحلیلگران امیدوارند این گروه همچنان بتواند برنامه‌های تولیدی را مشخص کند.

شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، نیز درباره چشم‌انداز تقاضای نفت در آینده، اعلام کرد که دستوری از وزارت انرژی این کشور دریافت کرده است تا حداکثر ظرفیت تولید پایدار خود را در سطح ۱۲ میلیون بشکه در روز حفظ کند و به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش ندهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز