تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

نگاه کشور برای تحقق رشد اقتصادی به صنعت نفت است

میرسامان پیشوایی روز گذشته در نشست بررسی وضع بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی : نگاه کشور برای رشد اقتصادی معطوف به این حوزه است.
کد خبر: ۷۴۶۹۵

به گزارش معاصر، میرسامان پیشوایی روز سه‌شنبه (دهم بهمن‌ماه) در نشست بررسی وضع بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه صنعت نفت، صنعت کار و تلاش و در حال پیشرفت است، اظهار کرد: نگاه کشور برای رشد اقتصادی معطوف به این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پیشرفت ایران دغدغه همه است، افزود: در مقطع فعلی این پیشرفت به مباحث اقتصادی گره خورده است و نام‌گذاری چند سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری نقش مهم اقتصاد را در کشور نشان می‌دهد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه موضوع اقتصاد به موضوع کارآمدی نظام تبدیل شده است، گفت: اگر بتوانیم این موضوع را برطرف کنیم می‌توانیم بگوییم نظام هم کارآمدی خود را اثبات کرده است، دشمن هم برای مانور و تبلیغ حوزه اقتصادی را هدف قرار داده است.

پیشوایی اظهار کرد: اگر از گام کلیدی که در نظر گرفته شده است سربلند بیرون بیاییم، زیرساختی برای توسعه منابع انسانی ایجاد می‌شود. برای تحقق این موضوع و با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در کشور حاکم است، هیچ راهی جز بهره‌وری نداریم، زیرا با وجود منابع محدود نمی‌توانیم به سمت سرمایه‌گذاری برویم و بهره‌وری تنها گزینه ماست.

وی تصریح کرد: انرژی یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت مطلوبی دارد و چند سالی می‌تواند خیال کشور را راحت کند و نفت نیز زیرمجموعه این حوزه است. این حوزه در زنجیره تأمین چه در سمت تأمین و تولید و چه تقاضا و مدیریت مصرف ظرفیت زیادی دارد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: هم‌اکنون در حال انجام یک پروژه با شرکت ملی گاز ایران هستیم و موضوع ما این است که چه پروژه‌هایی را می‌توانیم در حوزه گاز داشته باشیم تا موجب ارتقای بهره‌وری شود. خیلی مواقع نیز می‌توان با انجام کارهای ساده کار را جلو برد.

پیشوایی افزود: ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز پارسال در بخش خانگی کشور از کل بودجه عمرانی استان‌های ایران بیشتر است.

استقبال پتروشیمی‌ها برای ورود به حوزه افزایش بهره‌وری

وی اظهار کرد: برای به‌دست آوردن گنج بهره‌روی انرژی در حوزه‌های نفت، گاز، برق با یکسری از هوشمندسازی‌ها می‌توانیم راه استخراج این گنج را پیدا کنیم. برای مثال خیلی از پتروشیمی‌های کشور حاضر به پیش‌خرید گاز و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهینه‌سازی هستند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: باید در اندیشه راهکارهای خلاقانه و نوآور برای ارتقای پروژه‌های بهره‌وری و بهینه‌سازی در صنعت باشیم که اگر اجرا شود با حاصل شدن منابع و سرمایه‌گذاری مجدد و انجام این چرخه آثار مثبتی برای صنعت، مردم و کشور رقم می‌خورد.

پیشرو بودن وزارت نفت در ارتقای بهره‌‍وری

پیشوایی تصریح کرد: چرخه مدیریت بهره‌وری از موضوع‌های اصلی ما برای امسال است که تجربه قبلی نشان می‌دهد تعداد برنامه‌ها زیاد سبب می‌شود اجرای آنها سخت شود، از این رو با محدود کردن این برنامه‌ها سعی کرده‌ایم به سمت اجرای این برنامه‌ها برویم و در کنار آن برای دستگاه‌های اجرایی خدمات توانمندسازی ارائه دهیم که وزارت نفت در این زمینه پیشرو بوده و از این خدمات استفاده کرده است.

وی افزود: سه موضوع اولویت‌دار انتخاب‌شده در حوزه بهره‌وری در بیشتر استان‌ها در حوزه انرژی قرار دارد، به عبارت دیگر یعنی موضوع انرژی و آب جزو موضوعات اولویت‌دار در بیشتر استان‌های کشور است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: موضوع بعدی شرکت‌های دولتی هستند که از گذشته زیرساختی برای محاسبات بهره‌وری در این سازمان‌ها وجود داشته است، اما امسال شاخص‌های اثربخشی را با دقت بیشتری نسبت به گذشته در این سازمان‌ها انتخاب کرده‌ایم.

پیشوایی اظهار کرد: مهم این است که چرخه یادگیری ایجاد و مستمر باشد، البته کارهای ما نیز در جاهایی ضعف و مشکل دارد که باید اصلاح شود. در این زمینه سعی کرده‌ایم بیشتر از فناوری‌های روز دنیا و تجربه‌های داخلی استفاده کنیم.

محاسبات مالی در شرکت ملی نفت ایران به صورت تلفیقی انجام می‌شود

وی افزود: امسال کارگروهی با همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل و موضوع تلفیقی شدن محاسبات مالی در شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این کارگروه مطرح شد. بر اساس آخرین نتایج در این کارگروه با تلفیقی شدن محاسبات در شرکت ملی نفت ایران برای یک سال موافقت شد، همچنین بحث شرکت ملی گاز ایران نیز در دستور جلسه بعدی قرار دارد، البته درخواست شرکت‌های پالایش و پخش هنوز در این کارگروه مطرح نشده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: یکی از کارکردهای افزایش بهروری و سنجش ایجاد رقابت در زیرمجموعه‌های شرکت‌هاست تا انگیزه بهره‌وری حفظ شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز