تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
چالش تابستانه از تایید تا انکار

آیا تابستانی بدون آب انتظارمان را می‌کشد

آیا تابستانی بدون آب انتظارمان را می‌کشد
در تابستان گذشته و چند تابستان پیش‌تر از آن هم مردم ایران با مشکل کم آبی و قطع شدن آب شربشان مواجه بوده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۲۴

به گزارش معاصر، در تابستان گذشته و چند تابستان پیش‌تر از آن هم مردم ایران با مشکل کم آبی و قطع شدن آب شربشان مواجه بوده‌اند و سختی‌هایی که برای نوشیدن آب، استحمام و موارد دیگر از جمله تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان و خاموشی خنک کننده‌ها در گزارش‌هایی توسط همین رسانه پوشش داده شد، به اشتراک گذاشته شده است.

درد مشترکی که دیگر متعلق به مناطق خشک شده و بدون آب و علف و دام و کشت و زراعتی مثل بلوچستان و سایر مناطق محروم و کویری ایران نیست که به مجموع دردهای مشترک افزوده است تا همه مردم با هم طعم بی‌آبی را بچشند.

این زمستان اما که به گزارش بسیاری از کارشناسان و بنا به مشاهدات همه مردم و نیز بنا به آمار ارائه شده رسمی، میزان بارش‌های بسیار کمتری نسبت به سال گذشته داشته و نیز حجم کم شده سدها و خیلی موارد دیگر این نهیب را به مردم زد که فصل گرمی به مراتب دشوارتر در راه خواهد بود و به نظر آب‌های مناطق بیشتری قطع خواهند شد و مردم بیشتری در صفوف تامین آب ارسال شده از سوی دولت خواهند ایستاد؟

روز گذشته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگارها گفته است که «در خصوص آب شرب هیچ مشکلی نخواهیم داشت و تامین می‌شود!»به نظر می‌رسد که گفتن این حرف دلیل دارد آن هم در چنین شرایطی که احتمال کمبود و قطع آب بالا رفته است.

چنین اظهاراتی، کمبود آب فصول پیش‌رو را نه تنها نفی نکرده و خیال مردم را راحت نکرده که آن‌ها را بیشتر نگران می‌کند. چرا مسئولان باید پیشاپیش بگویند که برای کم آبی فکری کرده‌اند؟

مسئولانی که در تابستان‌های گذشته حتی در رساندن تانکرهای آب به دست مردمان که دچار قطع شدگی آب هم مشکل داشتند حالا چطور می‌خواهند از عهده این بی‌آبی گسترده برآیند؟

همان‌طور که گفتیم در ایران شهرهایی هستند که این بی‌آبی که حالا به نظر قرار است مردم بیشتری آن را تجربه کنند را سال‌هاست که چشیده‌اند و می‌چشند.

بلوچستان نظیر آن است و روستاهای بی‌آب و علفش و مردمانی که سالی به ماهی رنگ یک دل سیر آب را نمی‌توانند ببینند و بلوچستانی که حالا البته هشدارهایی نارنجی رنگ هم برایش در خصوص بارش‌های سیل آسا برایش اعلام شده؛ بارندگی‌هایی که به درد مردم نمی‌خورد و بیشتر آن‌ها را دچار مشکل می‌کند و مسئولانی که هنوز نتوانسته‌اند آب‌های ناشی از بارندگی‌ها را جمع و هدایت و از آن استفاده کنند.

هیچ مشکلی نخواهیم داشت؟

همان‌طور که گفته شد، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در گفت‌وگویی با خبرنگارها ضمن اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های محیط زیست مسأله آب است، گفته: در شرایط کنونی، مشکلی از بابت تأمین آب شرب اتفاق نخواهد افتاد و دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.

سلاجقه اما به این نکته هم اشاره کرده که بعضی مسئولان خواسته‌اند که با مردم روراست بوده و به آن‌ها گفت که با کم آبی فزاینده روبه‌رو خواهند شد.

شاید منظور او از یکی از این مسئولان استاندار تهران باشد که در نشست بررسی مشکلات آب و مدیریت جامع حوضه آبخیز در استان تهران که با حضور مدیران کل و رؤسای دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استانداری تهران برگزار شد، گفته: نباید کمبود آب را از مردم مخفی کرد!

علیرضا فخاری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدی استان، حوزه آب و کاهش میزان نزولات آسمانی و به تبع آن کمبود مقدار ذخایر این ماده حیاتی و گرانبها در پشت سدهاست، افزوده است که «در حوزه آب باید اعلام کنیم که با چالش جدی مواجه هستیم.»

استاندار تهران با‬ تاکید‬ بر ضرورت آگاهی مردم از کمبود آب در پایتخت، ‬گفته: ‌با برنامه‌ریزی در خصوص میزان اختصاص آب به حوزه‌های مختلف، تامین‬ آب شرب باید در اولویت قرار بگیرد.او تاکید کرده است که «در حوزه مدیریت مصرف آب باید وارد عمل شویم و از آموزش شروع و صرفه جویی و الگوی صحیح مصرف را از مردم درخواست کنیم.»


انتقال آب خوب است یا خیر؟

اما سلاجقه در گفت‌وگوی روز گذشته خود به موضوع انتقال آب هم اشاره کرده که از دریا‌های جنوب، خلیج فارس و دریای عمان، انجام می‌شود و در حال پیگیری است و پروژه‌ها به نتیجه خواهد رسید.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره گران‌قیمت بودن انتقال این آب‌ها توضیح داده که «در این رابطه صنایع وارد کار شده‌اند و هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

قیمت تمام شده به عهده صنایع است و دولت نقشی در آن ندارد.»از طرف دیگر رئیس پژوهشگاه هواشناسی هم در گفت‌وگویی که با ایلنا انجام داده، گفته که «به‌جای بارورسازی ابرها، باید برای رفع فرسودگی‌ شبکه آبرسانی هزینه کنیم.

او تاکید کرده که «شیرین‌سازی آب خلیج فارس» به تامین آب شرب نیمه جنوبی کشور کمک می‌کند.مهدی رهنما در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر، تبعات تغییر اقلیم از سطح هشدارهای کارشناسی فراتر رفته و آثار ملموس و مخربی را بر وضعیت محیط ‌زیستی ایران گذاشته است،

بنابراین در حال حاضر چه اقداماتی برای مقابله یا سازگاری با پیامدهای سوء این پدیده باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گیرد، توضیح داده است که «با وجود اینکه این روزها بسیاری از مردم کشورمان با واژه «تغییر اقلیم» آشنا شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که همچنان باید آگاهی عمومی جامعه نسبت به این مساله افزایش پیدا کند، در واقع اگر مردم بدانند که تغییرات اقلیمی چه پیامدهایی را برای زندگی روزمره آنها به همراه دارد، خودشان درباره این مساله مطالبه‌گر خواهند شد.»

در پایان هم به این نکته اشاره کنیم که وقتی بحث انتقال آب مطرح می‌شود، ‌کارشناسان و فعالان محیط زیست انتقاداتی را در این زمینه مطرح می‌کنند و معتقدند که این عمل نه تنها دردی را دوا نمی‌کند که باعث از بین رفتن محیط زیست هر دو منطقه فرستنده و گیرنده آب می‌شود؛ آبی که برای تامین صنایع منتقل خواهد شد و البته مسئولان سازمان محیط زیست هم در این زمینه نظرات متفاوت دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز