تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
واسطه های ناشناس

بازخوانی پیام‌های اخیر میان دو کشور ایران و آمریکا

بازخوانی پیام‌های اخیر میان دو کشور ایران و آمریکا
نیویورک تایمز طی گزارشی درمورد التهابات بین ایران و آمریکا در پی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاه «برج ۲۲» و تلاش‌ها برای حل و فصل تنش‌ها مدعی شد: سه سال پس از به حاشیه راندن محمدجواد ظریف، [حاکمیت]بار دیگر به طور مرتب با او مشورت می‌کند.
کد خبر: ۷۴۷۶۶

به گزارش معاصر، نیویورک تایمز همچنین از قول یک «تحلیلگر سیاسی» ادعا کرد «آن‌ها با ظریف تماس گرفتند، چون می‌تواند شرایط را برای آن‌ها بهتر تحلیل کند؛ در این زمان حساس آن‌ها به کارشناسان برجسته سیاست خارجی نیاز دارند.

هدف این است که با هر ابزاری و به نحوی از این بحران جدی عبور کنیم که نتیجه آن عدم حمله آمریکا به ایران باشد.» در همین حال، برخی رسانه‌ها به اشتباه از قول نیویورک تایمز گزارش کرده اند که ظریف «پیام ها» بین ایران و آمریکا را منتقل کرده است که چنین بحثی در مطلب نیویورک تایمز اشاره نشده است.ظریف، اما در پاسخ می‌گوید نه ادعای نیویورک تایمز در مورد او صحت دارد، نه بحث انتقال پیام که برخی رسانه‌ها به اشتباه از نیویورک‌تایمز نقل کرده‌اند.

 

*بازخوانی پیام‌های جدید آمریکا به ایران

 ادعای انتقال پیام به کری همانطور که ظریف هم اشاره کرد محلی از اعراب ندارد. 18 دی بود که سفیر ایران در سوریه در مصاحبه با سایت خبری لبنانی العهد گفت: آمریکا برای ایران هیات‌هایی را برای انتقال پیام و درخواست عدم گسترش درگیری در منطقه فرستاده است.

حسین اکبری افزود: 10 روز قبل، پیامی را از طریق یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس دریافت کردیم. پیام آمریکا را هیات این کشور به تهران منتقل کرد. پیام درباره حل مشکل در کل منطقه  و نه فقط حل جزئی تنش بود.  23 دی «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا پیش از عزیمت به محل اقامت ریاست جمهوری این کشور در «کمپ دیوید» برای گذراندن تعطیلات پایان هفته در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که واشنگتن پیامی خصوصی به ایران درباره ارتش ملی یمن در ارتباط با رویدادهای دریای سرخ ارسال کرده است.

رییس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: ما آن را به صورت خصوصی ارسال کردیم. مطمئن هستیم که به خوبی آماده شده‌ایم.پس از آن در  27 دی  همشهری آنلاین نوشت: «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد پیامی از سوی آمریکا به ایران منتقل شده است.

«جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «پیامی را در خصوص نگرانی‌های خود درباره آنچه حوثی‌ها انجام می‌دهند به ایران منتقل کردیم.»

سه روز بعد یعنی 30 دی مشرق نیور نوشت:« یک وبگاه خبری روز شنبه مدعی شد که عربستان سعودی اینک رابط بین ایران و آمریکا در رد و بدل کردن پیام‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای است.» و خبرگزاری فارس هم نوشت:« وبگاه «میدل ایست آی» روز شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت که عربستان سعودی پس از خاتمه خصومت با ایران اینک نقش جدیدی را به عنوان واسطه بین ایران و آمریکا برعهده گرفته است.

این وبگاه ادامه داد، مقام‌های بلند پایه ریاض در انتقال پیام‌ها و کاهش تنش‌ها بر سر جنگ اسرائیل علیه غزه موثر عمل کرده‌اند. بر اساس این گزارش، این روند در نوامبر آغاز شد، زمانی که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی در ریاض درباره جنگ غزه شرکت کرد.

یک منبع مطلع دیگر گفت که عربستان سعودی به عنوان مجرای بین دو طرف در کنار عمان، قطر و سوئیس که حافظ منافع آمریکا در تهران است، عمل می‌کند به گفته این منبع مطلع، ارتباطات ایران و آمریکا در درجه اول بر کاهش تنش‌ها و پرهیز از تشدید تنش در منطقه متمرکز بوده است.» 2 بهمن اما سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که «آمریکایی‌ها از «مسیرهای مختلف» برای «ارسال پیام» به ایران استفاده می‌کنند.»  

 

* همیشه هنر را به عنوان یکی از ابزارهای قدرت ملی می‌شناسم

فارغ از این موضوعات محمد جوادظریف، وزیر سابق امور خارجه روز پنجشنبه در نشست رونمایی از کتاب «از تهران تا هالیوود»، اظهار داشت: همیشه هنر را به عنوان یکی از ابزارهای قدرت ملی می‌شناسم. بارها گفته شده است که درجهان کنونی منابع قدرت متکثر شده اند. ما مزیت های نسبی خود را در این جهان نشناخته‌ایم.

این قدرت انگیزشی انقللاب بود که ایران را در جهان شناساند نه قدرت مادی. ما نگرشی نو داشتیم که انسان را محور قدرت می دانست. این کوشش و فکر انسان است که قدرت ساز است. ما زمانی این حرف‌ها را مطرح کردیم که هنوز معادلات خشک و سخت بر جهان حاکم بود.

وی افزود: یکی از بهترین ظهورهای انسان، در هنر است. هنر، مرزها را در‌می نوردد. با زبان هنر می توان گفت وگو کرد.

زمانی که مسئله گفت وگوی تمدن ها مطرح شد، گرچه که بیشتر بحث تمدن ها به چشم آمد اما تمرکز بیشتر روی گفت وگو بود. هنر بنایش بر حذف نیست، بلکه بنایش بر شامل و فراگیر بودن است. مبانی دیگر بنایشان بر حذف و تهدیدسازی است اما هنر بنایش بر دوستی است و دوستی فراتر از صلح است.

جنبه‌های غیرمادی قدرت سبب حضور مردم می‌شود و این خود بر قدرت یک کشور می‌افزاید.ظریف ادامه داد: وزارت دفاع آمریکا هزینه‌ای که برای تسخیر قلب‌ها و مغزها می‌کند قابل توجه است. زبان هالیوود موثرتر از قدرت نظامی آمریکا بوده است. کسانی چون حافظ، سعدی و مولوی بیشتر ایران را مطرح کرده اند تا سایر جنبه های قدرت. جنبه های غیرمادی قدرت ایران بیشتر ما را در جهان مطرح کرده است.

زمانی که قدرت سخت مبنای عالم بود، امام خمینی آمد و قدرت نرم را مطرح کرد. امروز پیروزی بر قلب ها و جهانی شدن احساسات و اطلاعات مطرح است. به امید روزی که قدر انسان هایی مانند سید محسن هاشمی را بیشتر بدانیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز