تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
رئیس اتاق ایران

بسته شدن درهای اروپا به روی کامیون‌های ایرانی+دلیل

بسته شدن درهای اروپا به روی کامیون‌های ایرانی+دلیل
دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ بود که رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی آلمان صدور ویزا را مانع توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و خواستار تسهیل صدور ویزا حداقل برای تجار شد؛
کد خبر: ۷۴۷۸۵
دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ بود که رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی آلمان صدور ویزا را مانع توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و خواستار تسهیل صدور ویزا حداقل برای تجار شد؛ در خواستی که رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) در پاسخ به آن قول مساعد داد.

درحالی که کامیون های ایرانی اجازه ورود به اروپا را ندارند؛ کامیون های ترک به راحتی جابه جا میشوند و عملا جای کامیون های ایرانی را گرفتند.

به گزارش معاصر، فروردین سال گذشته بود که خبر رسید کامیون‌داران ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی دیگر نتوانستند  مجوز «زولا» از کشور فرانسه بگیرند و به همین دلیل تردد کامیون‌های ایرانی به مقصد فرانسه از ابتدای سال گذشته میلادی متوقف شود. بعد از آن  طرف های فرانسوی  وعده جدی هم برای حل این مشکل ندادند. اما طرف‌های آلمانی در مرداد ماه سال جاری به ایران وعده دادند که مشکل ورود کامیون های ایرانی به خاک آلمان را حل می‌کنند.

اکنون رانندگان برای ورود به کشور ایتالیا

دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ بود که رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی آلمان صدور ویزا را مانع توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و خواستار تسهیل صدور ویزا حداقل برای تجار شد؛ در خواستی که رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) در پاسخ به آن قول مساعد داد.

رسانه‌ها خبر دادند که دهها کامیون از بنادر عربستان و امارات برای شکست محاصره دریایی اسرائیل، راهی اردن شده‌اند.

در واقع از شش ماه قبل که آخرین مذاکرات برای حل مشکل رواید برای کامیون داران ایرانی انجام شد تاکنون ویزای ارائه نشده است. این خبر را علی محمودی سرای  رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران هم تایید کرده است. او در گفتگویی اعلام کرد: از  ۶ ماه قبل تاکنون سفارت آلمان ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمی‌شود.

ایتالیا هم ظاهرا قصد دارد سیاست آلمان و فرانسه را دنبال کند.  زیرا مدتی است  به رانندگان ایرانی ویزا نمی‌دهد.

به گفته محمودی سرای، اکنون رانندگان برای ورود به کشور ایتالیا با مشکل مواجه هستند، درحالی که قبلا در هفته برای  ۲۰ راننده ویزا صادر می‌شد. اکنون وقتی شرکت‌های حمل و نقل نسبت به ثبت نام رانندگان اقدام می‌کنند؛ از  سفارت ایتالیا با رانندگان تماس گرفته نمی‌شود.

در واقع مدت زمان بررسی‌ها برای صدور ویزا به رانندگان ایرانی در سفارت ایتالیا هم طولانی شده‌ و مکانزیم بررسی تقاضاها تغییر کرده‌ است. به نقل ایلنا، محمودی سرای تاکید کرد که این سخت‌گیری‌ها اخیرا اعمال شده و احتمالا مقررات سفارت ایتالیا برای ویزا به رانندگان ایرانی شبیه مقررات سفارت آلمان شود.

البته به گفته  رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، از طریق اتاق ایران- ایتالیا در تلاش هستیم که سختگیری‌های سفارت آلمان در سفارت ایتالیا اعمال نشود. البته ایتالیا تاکنون اعلام نکرده‌ است که صدور ویزا را متوقف می‌کند. اما هر چند گذرنامه‌ها جمع‌آوری می‌کنند و پاسخی هم نمی‌دهند.

آلمان دیگر هیچ ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمی‌کند

درحالی که کامیون های ایرانی اجازه ورود به اروپا را ندارند؛ کامیون های ترک به راحتی جابه جا میشوند و عملا جای کامیون های ایرانی را گرفتند.

محمودی سرا با اشاره به اینکه آلمان دیگر هیچ ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمی‌کند و برای ویزای ایتالیا حداقل زمان انتظار سه ماه است، تاکید کرد: به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیو‌ن‌های ترانزیتی زمین‌گیر شده‌اند و کامیون‌های ترک جای کامیون‌های ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفته‌اند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند.

رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران افزود: کامیون‌هایی که قبل از این سختگیری‌ها در مسیر اروپا تردد داشتند امروز به ندرت در مسیر روسیه فعالیت می‌کنند آن هم فقط کامیون‌های یخچال‌دار اما مسیر جایگزین برای کامیون‌های ترانزیتی مسیر اروپا محسوب نمی‌شود و رانندگان کامیون‌های ترانزیتی مسیر اروپا به مرور خانه نشین می‌شوند، آنهایی که از قبل ویزا داشتند هنوز در حال تردد هستند اما ویزای آنها هم منقضی خواهد شد و به مشکل برمی‌خورند.

مشکل تردد در مرز رانندگان ایرانی در مرز پاکستان

طی روزهای اخیر اخبار مختلفی در خصوص مشکل تردد در مرز رانندگان ایرانی در مرز پاکستان مطرح می شد، مشکلی که به گفته فعالان اقتصادی و اتاق مشترک ایران و پاکستان به صدور ویزا برای برخی از رانندگان مربوط می شد. حال با گذشت چند روز و به گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران این مشکل برطرف شده است.

محمودی سرای گفت: تنها مشکل رانندگان ایرانی موضوع ویزا نیست و مشکل دیگر بحث بیمه سبز است. از حدود ٣ ماه گذشته، تحریم‌ها درباره بیمه سبز برای کامیون‌های ایرانی به اجرا رسیده، هر چند بیمه از مدت‌ها قبل تحریم شده بود اما از سه ماه پیش اعمال این تحریم‌ها به اجرا رسیده است و برای پوشش بیمه‌ای هم دشواری‌هایی مواجه هستیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر کامیون‌های ایرانی از طریق واسطه‌گران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قیمت بیمه می‌شوند. برای مثال در شرایطی که قیمت بیمه هزار دلار است این دلالان با ٣ هزار دلار بیمه می‌کنند و مجبوریم برای بیمه ٣ هزار دلار بپردازیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز