تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
بنا بر آمار ارائه شد از سوی استاندار تهران،

یک میلیون و ۶۹۰ هزار تبعه مجاز در استان تهران زندگی می‌کنند!

یک میلیون و ۶۹۰ هزار تبعه مجاز در استان تهران زندگی می‌کنند!
روز گذشته استاندار تهران در یک نشست خبری و ادامه اخبار، اطلاعات و آمار تکمیلی که از سوی استانداری تهران در خصوص تعداد و وضعیت اتباع غیرمجاز در استان مطرح شده بود، با لحنی متفاوت نسبت به این غیرمجازها صحبت کرده و گفت که آن‌ها دیگر جایی در استان تهران ندارند و به محض شناسایی رد مرز می‌شوند.
کد خبر: ۷۴۸۱۹

به گزارش معاصر، هرچند علیرضا فخاری در کنار اعلام آماری یک و نیم میلیونی برای تعداد این اتباع مجاز، میزان غیرمجازها را نسبت به اتباع مجاز آنقدری ندانسته که بتوانند تاثیرگذار باشند اما مشاهدات شهروندان تهرانی از تعداد بالای این اتباع و افزایش آن‌ها در برخی مناطق شهر تهران و نیز در همه شهرها و روستاها و حتی حواشی استان تهران به نظر، آمار اتباع افغان موجود، چه مجاز و چه غیرمجاز ارقام و اعدادی بیش از تعداد اعلام ‌شده باشد مگر اینکه تردد این افراد به شدت در سطح استان بالا گرفته باشد.

از طرفی استاندار تهران به این نکته هم اشاره کرده است که تعداد غیرمجازها آنقدری نیست که بتوانند تاثیرگذار باشند؛ باید پرسید که این افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک قرار است در چه اتفاق یا اتفاقاتی تاثیرگذار باشند و آیا مسئولان استانداری تهران و شخص استاندار در زمینه یا زمینه‌های خاصی احساس توجه بیشتر کرده‌اند که با یک پیش‌خبر و نیز با برپایی یک نشست خبری گفته‌اند که قرار است در این خصوص اقدام جدی کنند؟

پیش‌خبر: طرد غیرمجازها کلید خورد!

بحث اتباع غیرمجاز در ایران که مراد از آن‌ها بی‌کم و کاست مهاجران افغان هستند دوباره داغ و به بحث روز بدل شده است. با اعلام این خبر از استاندار تهران که «اتباع غیرمجاز‌ها جایی برای ماندن نخواهند داشت» و نیز خبر یک روز پیشتر از آن یعنی «طرد اتباع غیرمجاز از تهران کلید خورد» و این خبر از سوی معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران در روز جمعه و در جلسه اجرایی قرارگاه طرد اتباع غیرمجاز استان تهران. در این جلسه که با حضور و ریاست علیرضا فخاری، استاندار تهران و نیز احسان حیدری، سرپرست اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، فرمانداران و دیگر مسئولان برگزار شد، محسن نایبی با تأکید بر طرد اتباع غیرمجاز، توضیح داد که در خصوص اتباع غیرمجاز، «ساماندهی» معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت بگیرد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران از همه فرمانداران استان تهران خواست که برای اجرایی شدن موفقیت‌آمیز این طرح، همگی پیگیر طرد اتباع غیرمجاز از شهرستان حوزه خود باشند و مشکلات موجود در حوزه طرد اتباع غیرمجاز و یا مسائل موجود در حوزه ساماندهی اتباع را با مسئولین این اداره‌کل مطرح کنند.

در جلسه مطروحه همچنین فرمانداران استان تهران هم به ارائه نقطه‌نظرات، مشکلات و سؤالات خود درباره نحوه طرد و چگونگی اجرای هدفمند آن، نحوه توزیع کارت هوشمند و دیگر مسائل موجود در حوزه اتباع را مطرح کردند.

خبر: اتباع غیرمجاز جایی برای ماندن ندارند و رد مرز آن‌ها قاطع انجام خواهدشد

«غیرمجازها جایی برای ماندن نخواهند داشت»؛ این جمله علیرضا فخاری، استاندار تهران است در نشست خبری روز گذشته که در خصوص تعداد اتباع خارجی در استان تهران و طرح برنامه‌ها در خصوص وضعیت و شرایط آن‌ها، برگزار شد.

اما استاندار تهران در ادامه گفته است که «اتباع مهمانان موقت ما هستند و در سال‌های گذشته آن‌ها زندگی خوبی در کنار شهروندان ایرانی داشته و دارند.»

به گفته او: امروز نیز یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان تهران ثبت‌نام و شناسایی شده‌اند که در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مشغول فعالیت هستند.

اما فخاری به حضور اتباع در زمینه‌ها و شغل‌هایی در استان هم اشاره کرده و به گفته او مجازهایی که مشغول خدمت هستند می‌توانند به خدمت خود ادامه داده و مادامی که در استان و شهرهای آن حضور دارند، داشته باشند با این توضیح که «در برخی شهر‌ها با توجه به ویژگی شهر‌ها حضور اتباع در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی موثر بوده و شاهد فعالیت آن‌ها هستیم. تا زمانی که در کشور و استان تهران اتباع حضور دارند خدمت آن‌ها خواهیم بود؛ اما بخشی غیرمجاز‌ها هستند که به محض شناسایی رد مرز می‌شوند و میزان آن‌ها نسبت به اتباع مجاز آنقدری نیست که تاثیرگذار باشند.»

بنا به گفته این مقام و البته به گزارش ایسنا «اتباع غیرمجاز جایی برای ماندن نخواهند داشت و رد مرز آن‌ها قاطع انجام خواهد شد.»

حساسیت روز

این روزها تعداد اتباع افغان در همه شهرها و استان‌های ایران به ویژه استان تهران دچار افزایش روزافزون شده و همین امر و نیز بروز یکسری اتفاقات و حوادثی که گفته می‌شود به دست اتباع غیرمجاز رقم خورده است، مردم ایران را آزرده‌خاطر و نسبت به حضور این افراد حساس‌تر شده‌اند ضمن این‌که سابقه اشغال مشاغل به بهانه نیروی کار ارزان و بیکاری ایرانی‌ها را هم به آن ضمیمه کنید.

در ایران جوانان بسیاری هستند که با وجود تحصیلات عالیه در نقاط مرزی به مشاغل خطرناک و کم‌ درآمدی نظیر کولبری مشغولند و در شهرهای بزرگی مثل تهران البته اگر وسیله‌ای برای حمل و نقل داشته باشند به رانندگی در اسنپ و مشاغل دیگری نظیر این روی می‌آورند.

از طرفی اینکه جوانان و زنان و مردان ایرانی که در منازل استیجاری زندگی می‌کنند شاهد رشد روزافزون زندگی اتباع افغانی باشند که هچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند و صاحب نه تنها یک که چندین باب منزل شده و اتومبیل و گوشی تلفن همراه با قیمت‌های بالا زیر پا و در دست دارند، برایشان سوال پیش می‌آید که سیاستمداران و برنامه‌ریزان کشور چه برنامه‌ای دارند که شهروند خود را در مضیقه گذاشته و از این مهمانان ناخوانده این‌طور پذیرایی می‌کنند؟

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز