تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰

بیست ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر خراسان رضوی با شعار «گرمای گاز برای همه» آغاز به کار کرد

حسن افتخاری گفت: ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است و در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست قرار دارد، اما حجم مصرف به شکلی است که این همه نعمت خدادادی باز هم پاسخگوی نیازها در زمستان نیست.
کد خبر: ۷۴۸۲۱

به گزارش معاصر، ، حسن افتخاری امروز (یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در آیین رونمایی از پوستر بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر استان خراسان رضوی با شعار «گرمای گاز برای همه» ضمن گرامیداشت دهه فجر و یاد و خاطره شهیدان انقلاب گفت: ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است و در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست قرار دارد، اما حجم مصرف به شکلی است که این همه نعمت خدادادی باز هم پاسخگوی نیازها در زمستان نیست.

وی افزود: باید طرحی نو داشت و فکری اساسی در این حوزه کرد. یکی از راهکارها برای فراهم کردن نیاز کشور، توسعه پالایشگاه‌هاست. مسئله این است که اگر اعتبار آن را هم داشته باشیم، دیگر با ازدیاد مصرف و نبود صرفه‌جویی به نقطه‌ای می‌رسیم که گازی برای مصرف وجود نخواهد داشت، زیرا منابع محدود است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی ادامه داد: یکی از موارد مهم، روزآمد کردن وسایل گرمایشی است، باید از وسایلی استفاده شود که بازده بالایی دارند تا اتلاف انرژی به حداقل برسد. در این حوزه در تلاشیم زیرا سال‌هاست که مقام معظم رهبری در این باره نکاتی را مطرح و به صورت مکرر تاکید کرده‌اند و در دولت سیزدهم این موضوع به شکلی جدی و عملی در دستور کار است.

افتخاری تصریح کرد: برای اینکه معادل یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشیم، باید تقریبا چهار میلیون بخاری تعویض شود ‌که هزینه آن حدود یک چهارم هزینه مورد نیاز برای احداث یک فاز پارس جنوبی است. 

وی گفت: این طرح با تکیه بر بخاری‌های تولید داخل در خراسان رضوی و مشهد همزمان با دهه فجر، کلید می‌خورد. افزون بر این یک راه مهم دیگر تمرکز بر مباحث فرهنگی است. با فرهنگسازی می‌توان  به‌راحتی به این حجم که معادل یک فاز پارس جنوبی است رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی اظهار کرد: با تمرکز بر تجربه سال ۱۴۰۱، پویش‌هایی را برای کاهش مصرف با یاری گرفتن از مردم با تکیه بر فرهنگ‌سازی آغاز کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته‌ است.

افتخاری افزود: روش مبتکرانه مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز، با همراهی استاندار خراسان رضوی و شرکت ملی گاز، روشی بود که از مشهد با حضور وزیر کشور آغاز شد و دیدیم که صحبت صادقانه با مردم و مشارکت آنها در حل مسائل  نتایج درخشانی دارد.

وی تأکید کرد: در زمستان پارسال با انتشار مویرگی پیام‌ها و پای کار آمدن اصحاب رسانه، اتفاق خوبی افتاد و در حالی که با سرد شدن ۶ درجه‌ای دما روبه‌رو شده بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم ۵ میلیون به مصرف گاز افزوده شود اما در خراسان رضوی نه‌تنها مصرف گاز افزایش نیافت که ۴ میلیون گاز کمتر مصرف شد که اتفاق بزرگی بود.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امسال جشنواره را با یک پیام و مسؤلیت اجتماعی همراه کردیم که در فصل سرما از فرصت جشنواره فیلم فجر استفاده کنیم و با اهالی هنر و رسانه دست به دست هم دهیم و این پیام را که باید نسبت به ثروت ملی خود حساس باشیم، به مخاطبان منتقل کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز