تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
مشارکت آری، ارائه لیست خیر، ائتلاف شاید

موضع رسمی اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس

موضع رسمی اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس
3 هفته تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس باقی است و در این مدت تلاش همه دست‌اندرکاران اجرایی، نظارتی و سایر مسئولان در حوزه‌های مختلف بر آن است که به هر ترتیب ممکن شرایط را برای افزایش مشارکت در انتخابات فراهم کنند
کد خبر: ۷۴۸۶۶

به گزارش معاصر، اما با وجود تاکیدات و سفارشات فراوانی که از سوی مقامات و چهره‌های سیاسی مختلف به حضور و مشارکت در انتخابات می‌شود اما شرایط در واقعیت جامعه با آنچه گفته می‌شود چندان یکسان نیست. چه اینکه از نظر برخی مقامات بدون در نظرگرفتن شرایط جامعه صرفا باید مشارکت در انتخابات بالا باشد.

اما هیچوقت گفته نشده که چه علل و عواملی در افزایش مشارکت مردم تاثیرگذار است. شاید بتوان تحولات و اتفاقات شش ماهه دوم سال گذشته؛ وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی مردم، عملکرد‌های انتقادآمیز و نه چندان موفق برخی مدیران، اعتمادی که لطمه دیده و سرمایه اجتماعی که به‌واسطه برخی اتفاقات در حوزه‌های مختلف جامعه با ریزش مواجهه شده است را بخشی از علل عدم تمایل و رغبت جامعه به مشارکت در انتخابات قلمداد کرد.

چه اینکه اگر در ادوار گذشته در فاصله 2 ماه مانده تا برگزاری انتخابات فضای کشور کم‌کم رو به انتخاباتی شدن می‌‌رفت و این مهم برای مردم در اولویت بود. اما در انتخابات پیش‌رو شاهدیم که نه 2 ماه بلکه 3 هفته مانده به انتخابات نه فضای حاکم بر جامعه رنگ و بویی از انتخابات دارد و نه بخشی از جامعه نگاهی به انتخابات و دغدغه‌ای در این خصوص دارند. تلاش صداوسیما و رسانه‌های مختلف دیگر نیز هنوز نتوانسته آنطور که باید بر جامعه تاثیر بگذارد.

چرا که ابتدا باید نیازهای جامعه و مطالبات و مشکلاتشان به‌ویژه وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی جامعه حل و فصل شده و مرتفع شود و سپس جامعه به این اقناع برسد که حضور و مشارکت در انتخابات برای خود آنها امری مطلوب به حساب می‌آید و با رای خود می‌توانند از محل صندوق رای تغییرات ایجاد کنند.

اما آنچه دیده می‌شود اینکه طبق گفته‌ها میزان مشارکت در کل کشور 30 درصد و میزان مشارکت در تهران 10 الی 15 درصد خواهد بود.

لذا اگر مجموعه حاکمیت به‌دنبال مشارکت بالاست باید ابزار و لوازم مشارکت را فراهم نماید که از جمله آنها می‌توان به رفع نیازهای مردم و اقناع در جهت مشارکت و همچنین اجازه حضور به همه سلایق و چهره‌های اثرگذارجریان‌های مختلف سیاسی در جهت افزایش رقابت اشاره کرد. نکته مهم اینکه صِرف گفتن از مشارکت نیز موجب مشارکت نمی‌شود و باید برای افزایش مشارکت اقدامات عملی و موثر انجام داد.

*از عدم لیست جبهه اصلاحات تا احتمال ائتلاف احزاب با اعتدالیون

هر قدر که اصولگرایان برنامه‌های مدون انتخاباتی خود را پیش می‌برند و خبر رسیده که لیست‌های جداگانه‌ای هم در این جریان در راه است؛ اما در طرف مقابل اصلاح‌طلبان در سکوت خبری انتخاباتی قرار دارند و چندان کنش انتخاباتی از آنها شاهد نیستیم.

چه اینکه اگر نگاهی به بیانیه انتخاباتی جبهه اصلاحات بیندازیم در آن ساز و کار انتخاباتی این جبهه را به وضوح روشن کرده است که «طبعا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند.

این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست.» لذا این گفته بدین معناست که با توجه به رد صلاحیت‌‌های امکان کنش فعالی حداقل در تهران در جهت بستن لیست از آنها سلب شده است.

چنانکه جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات درباره رویکرد انتخاباتی این جبهه اظهار کرد: «با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات در تاریخ ۱۵ بهمن، امکان ارائه لیست در تهران وجود ندارد. جبهه اصلاحات استان‌ها براساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت.»

این در حالی است که فضا برای برخی احزاب اصلاح‌طلب به نحو دیگری است و احزاب کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان احتمالا در یک ائتلاف سیاسی و با اعتدال توسعه به لیست مشترک دست خواهند یافت. اما اینکه جریان اعتدال و اصلاح در نهایت به چه رویکردی دست خواهند یافت باید منتظر روزها و هفته‌‌های پیش رو ماند.

*لیستی نداریم اما تحریم نمی‌کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نوع مواجهه این جریان با انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: ما به‌عنوان حزب جمهوریت هنوز جزو جبهه اصلاحات نشدیم چون ما جبهه اصلاحات را تایید نمی‌کنیم برای اینکه در کنار دبیران کل احزاب تعداد قابل‌توجهی شخصیت‌های حقوقی و صاحب رای هستند و از این جهت ما در خصوص انتخابات مستقلا تصمیم می‌گیریم و احیانا ممکن است که با برخی احزاب همفکر ائتلاف کنیم یا تصمیم مشترک داشته باشیم.

حجت‌الاسلام رسول منتحب‌نیا به «آرمان ملی» گفت: آن‌طور که گفته شده جبهه اصلاحات در تهران لیستی نمی‌دهد به‌دلیل اینکه کاندیدای مورد نظری ندارد. ولی در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها ممکن است که افرادی داشته باشند و از آن حمایت کنند. ما هم در حزب جمهوریت ایران اسلامی در تهران و سایر استان‌ها کاندیدای شاخصی را نداریم و آنها که بودند هم ردصلاحیت شدند.

لذا تبعا لیستی نخواهیم داشت. اما اگر به‌صورت فردی افرای مورد تایید بودند وظیفه خود می‌دانیم که از آنها حمایت کنیم. دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی بیان کرد: این انتظار از ما که بخواهیم در تهران و شهرستان‌ها لیست بدهیم انتظار به حقی نیست.

اما به هیچ وجه نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه دعوت به عدم شرکت می‌کنیم. ان‌شاءا... که مردم حضور فعال خواهند داشت و کاندیداهایی که دلسوز مردمند از هر جناحی رای آورده و در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص احتمال ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون تصریح کرد: چند حزب هستند که به هر حال بر اساس هدفگذاری و تحلیلی که دارند تحت هر شرایطی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و لیست دهند.

کارگزاران، حزب ندا و اعتماد ملی 3 حزبی هستند که می‌خواهند لیست ائتلافی تهیه کنند و امیدواریم موفق باشند و کاندیدای موردنظرشان را به مردم ارائه کنند و وارد مجلس شوند. این هم که بخواهند با اعتدالگرایان یا اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف کنند در اختیار خودشان است که تصمیم بگیرند.

منتجب‌نیا تصریح کرد: ما نسبت به حزبمان تصمیم خود را گرفتیم احزاب دیگر نیز بر مبنای تحلیلی که دارند موضع‌گیری و تصمیم‌گیری می‌کنند و خوشبختانه هیچکدام از احزاب انتخابات را تحریم نکردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز