تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
اداره اطلاعات انرژی آمریکا

گاز آمریکا به پایین‌ترین قیمت ۳۰ ساله سقوط کرد

گاز آمریکا به پایین‌ترین قیمت ۳۰ ساله سقوط کرد
قیمت گاز آمریکا با در نظر گرفتن تورم، تحت تاثیر زمستان ملایم و تداوم رشد تولید، به پایین‌ترین رکورد ۳۰ ساله سقوط کرده و بازار را با رشد بیش از حد ذخایر روبرو کرده است.
کد خبر: ۷۵۱۱۷

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، بهای معاملات ماه آتی برای تحویل در هاب هنری در لوئیزیانا، در ۱۵ فوریه، به ۱.۵۸ دلار به ازای هر واحد mmBtu رسید که پایین‌ترین حد از زمان راه اندازی قرارداد آتی در سال ۱۹۹۰ است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر گازی فعال در ۹ فوریه، به ۲۵۳۵ میلیارد فوت مکعب رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ و پیش از سال ۲۰۱۲ است. ذخایر، ۳۴۶ میلیارد فوت مکعب بالاتر از میانگین ۱۰ ساله قبلی بود و در مقایسه با ۶۴ میلیارد فوت مکعب بالاتر در آغاز فصل گرمایش در اول اکتبر، افزایش یافت.

جدا از دوره کوتاه مدت سرمای شدید در اواسط ژانویه، زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳، گرمتر از حد میانگین بوده و مصرف مستقیم گاز طبیعی و همچنین تولید نیروگاه‌های گازسوز را کاهش داد.

دسامبر، به خصوص ماه گرمی بود و باعث شد تنها ۳۰۰ میلیارد فوت مکعب برداشت از ذخایر گاز صورت بگیرد که کوچکترین برداشت فصلی از دسامبر سال ۲۰۱۵ و در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله، ۴۷۸ میلیارد فوت مکعب بود.

شرایط شدید ال نینو در بخش مرکزی- شرقی اقیانوس آرام در زمستان امسال، هوای گرم‌تری را به سمت شمال آمریکا هدایت کرد و باعث شد دما بسیار ملایم‌تر از حد معمول باشد.

دمای سطح دریا در بخش مرکزی- شرقی اقیانوس آرام، تقریبا ۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دسامبر بود که گرم‌ترین دمای سطح دریا از سال ۲۰۱۵ و قبل از آن در سال ۱۹۹۷ بود که دو دوره شدید پدیده جوی ال نینو بودند.

ال نینوی شدید، معمولا با دمای زمستانی گرم‌تر از حد معمول در سراسر آمریکا به خصوص در بخش شمالی این کشور از واشنگتن تا ایلینویز تا مین، مرتبط است.از سال ۱۹۵۰، شش دوره پدیده ال نینو در زمستان نیمکره شمالی و یک مورد مرزی، مشاهده شده است. از سال ۱۹۷۳، در زمستان‌هایی که پدیده شدید ال نینو در جریان بوده، روزهای سرد، هفت درصد کمتر از حد متوسط در مقایسه با سال‌های بدون آن بوده است.

تقاضا برای گرمایش در زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳، به میزان ۱۱ درصد کاهش یافت که منطبق با دوره‌های قبلی پدیده جوی ال نینو بوده است. قیمت فوق‌العاده پایین معاملات گاز، قوی‌ترین سیگنال ممکن را درباره لزوم کندی عملیات حفاری و تولید برای کمک به توازن دوباره بازار، ارسال کرده است.

تعداد دکل‌های حفاری گاز در ژانویه سال میلادی جاری، ۱۱۹ حلقه بوده که در مقایسه با ۱۶۲ حلقه در سپتامبر سال ۲۰۲۲، کاهش یافته و یک واکنش دیرهنگام به کاهش قیمت‌ها پس از افزایشی است که به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ پیدا کرده بودند.

کاهش شدید قیمت، نشان دهنده نیاز مبرم به کندی بیشتر عملیات حفاری و تکمیل چاه‌های استخراج گاز است. در روزهای اخیر، تولیدکنندگان متعددی اعلام کرده‌اند قصد دارند هزینه سرمایه را کاهش داده و تعداد خدمه دکل‌ها و چاه‌ها را تعدیل کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در ماه‌های پیش رو، گاز فوق‌العاده ارزان، احتمالا باعث تولید بیشتر نیروگاه‌های گازسوز می‌شود که به زیان زغال سنگ خواهد بود و به کاهش مازاد ذخایر این سوخت کمک می‌کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز