تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
فرصت ها و چالش های هوش مصنوعی

سهم هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی

سهم هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی
هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی ایران نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. با اِعمال فناوری‌های هوش مصنوعی در صنایع مختلف مانند تولید، بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۷۵۱۷۹

به گزارش معاصر، همچنین، توسعه الگوریتم‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های مالی، بازارهای مالی و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به بهبود مدیریت منابع و افزایش بهره‌وری کمک کند. استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی زنجیره تأمین و ایجاد خدمات نوآورانه نیز می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

اما کارشناسان معتقدند؛ فقدان زیرساخت‌های فناورانه، تحریم‌ها وکمبود منابع انسانی متخصص و تجهیزات مناسب، نبود حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، سرمایه گذاری ناکافی و ... از جمله چالش‌هایی به شمار می‌آید که باعث شده تا ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و حتی منطقه در جایگاهی پایین‌تر قرار گیرد.

کاهش هزینه و ممانعت از هدررفت انرژی

به گزارش «آرمان ملی»، نقش هوش مصنوعی در رشد و توسعه اقتصادی در حوزه‌های مختلف در همه کشورها ثابت شده و قابل انکار نیست. با ورود هوش مصنوعی به کسب و کارهای مختلف، ارتباط و تعامل میان اقتصاد و کسب و کارهای مختلف نیز با تغییراتی همراه شد.

تاثیر مهم آن در توسعه صنعتی و پیش‌بینی نیازها و راهکارهای رشد اقتصادر بخش صنعت در بسیاری از کشورها مانند چین، ژاپن و... قابل مشاهده است. بر اساس این گزارش، هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های تولید و بهینه‌سازی فرآیندها، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع می‌شود و با اِشراف تام نسبت به تجهیزات و سخت‌افزارهای مورد نیاز در خطوط تولید می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های موجود در هوش مصنوعی، به‌طور دقیق‌تر تعمیرات و نگهداری تجهیزات را پیش‌بینی کرد،

که کاهش هزینه‌ها و کاربرد بهینه از دستگاه‌ها و تجهیزات را به دنبال خواهد داشت و به این ترتیب در اجرای فرآیندهای کنترل کیفیت به صورت خودکار و دقیق نقش مهمی ایفا می کند.

بهبود زنجیره تولید و پیش‌بینی خطاها

این گزارش می‌افزاید؛ با توجه به رشد و توسعه صنایع مختلف در فضای مجازی، هوش مصنوعی با طراحی‌های اولیه در فضای مجازی امکان بهبود عملکرد زنجیره تولید در فضای مجازی را مهیا می‌سازد و همچنین با شناسایی به موقع خطاها و حوادث میزان ایمنی در فضای کار مصرف بهینه از تجهیزات و انرژی را مهیا می‌سازد، اما در عین حال محدودیت‌ها در دسترسی به منابع مالی جهت تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی ممکن است توسعه را کاهش دهد.

تغییراتی که هوش مصنوعی در اقتصاد ایجاد کرده است، به صورتی است که بدون آنها رشد اقتصادی به‌هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود.

رشد اقتصادی در پیشرفت فعالیت‌ها و کسب و کارهای کوچک نیز موثر خواهد بود. اتوماسیون‌ها با خودکارسازی فرآیندهای مختلف مانند بازاریابی، فروش، خدمات به مشتری و … باعث رونق بیشتر و کاهش هزینه‌ها مخصوصا در مشاغل کوچک می‌شوند.

در نهایت هوش مصنوعی باعث ایجاد تحول در استاندارد کارایی و بهره وری در فعالیت‌های مختلف شده است.

چالش‌های رشد هوش مصنوعی در ایران

کارشناسان معتقدند؛ اصلی‌ترین مشکل هوش مصنوعی در ایران فقدان قوانین جامع و کافی است که از پشتوانه اجرایی مناسب نیز برخوردار نیست و به این ترتیب نرخ ریسک حضور در بخش‌هایی که توسعه در آن با به‌کارگیری از خدمات هوش مصنوعی ممکن می شود، کاهش می یابد.

به گفته کارشناسان تغییر فرهنگ جامعه برای استفاده از فناوری وهوش مصنوعی از ارکان مهمی به شمار می‌آید که باید با تعدیل و همه جانبه نگری در این بخش بستر مناسب برای توسعه اقتصادی و درآمد در بخش های مختلف را فراهم کند.

به عبارتی، نقص در اجرای قوانین ممکن است منجر به وجود نظام قضائی کارآمدی نشود و در دعاوی مرتبط با هوش مصنوعی مشکل‌ ایجاد کند.

قوانین بازدارنده در رشد و توسعه هوش مصنوعی

این گزارش اضافه می‌کند؛ وجود قوانین بازدارنده و محدودکننده در خصوص رویکردها و تکنولوژی‌ها نوین از جمله شاخص‌هایی به شمار می‌آید که باعث کندی حرکت و بهره برداری از نتایج آن در کشور می‌شود، به عنوان مثال؛ محدودیت‌ها در حقوق بهره‌برداری از داده‌ها ممکن است به رشد هوش مصنوعی اجازه فعالیت آزادانه را ندهد، علاوه بر این قوانین پیچیده مالکیت فکری ممکن است محدودیت‌هایی در اشتراک دانش و نوآوری هوش مصنوعی ایجاد کند.

همچنین ایجاد مقررات سنگین در زمینه امنیت و حریم خصوصی ممکن است روند توسعه هوش مصنوعی را کند سازد. مشکلات فوق برای ایران که در شرایط تحریم ها و محدودیت‌های ارتباطات بین‌المللی نیز قرار دارد،

دسترس به دانش و فناوری جهانی را مشکل می کند، این در حالی است که به روزرسانی هوش مصنوعی و دسترسی به قوانین و قواعد آن در سطح بین المللی باعث ایجاد اختلال در واحدهای تولیدی در بخش های مختلف یا حتی تعطیلی آن شود.

جلوگیری از فساد اقتصادی

جلوگیری از فساد اقتصادی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی است. برخی از الگوهای بسیار پیچیده ارائه شده توسط هوش مصنوعی برای ذهن انسان قابل درک نیستند. پیچیدگی این الگوریتم‌ها باعث شده تا رابطه‌ای که میان عوامل اقتصادی و موارد فساد مالی وجود دارد، شناسایی شده و قبل از بروز فساد از آن‌ها جلوگیری شود.

اهمیت هوش مصنوعی در کشف قیمت

در بازارهای مالی معاملات بی شماری انجام می‌شود، به همین دلیل تعیین قیمت در این بازارها به راحتی نیست و می‌توان از هوش مصنوعی در این زمینه کمک گرفت. تفاوتی ندارد که فرآیند تعیین قیمت برای چه محصول یا خدماتی باشد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی با دقت و سرعت بالا تمام قیمت‌های موجود را تعیین و پیشنهادات مزایده را بررسی می‌کنند.

هوش مصنوعی و رشد اقتصادی

محمدجواد فدایی، کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق(ع) در این باره گفت: فناوری هوش مصنوعی امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته، زمینه پیشرفت فراوانی در صنایع گوناگون یافته است.

کاربردهای فراوان هوش مصنوعی در داروسازی، تشخیص بیماری، هواشناسی، لجستیک و حمل ونقل، بازاریابی و تبلیغات و ... تصور آینده بدون هوش مصنوعی را بسیار دور از انتظار جلوه می کند. موسسه تحقیقاتی مک کینزی در گزارشی با بررسی رشد فناوری هوش مصنوعی در جهان بر این باور است که ما در حال خلق هوشی هستیم که خارج از جسم انسان‌ها و در اقتصاد مجازی قرار دارد.

این فناوری قدرتمند ما را به دوران اقتصادی تازه‌ای وارد می‌کند که قوانین متفاوتی بر آن حاکم است.

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که حضور هوش مصنوعی در عرصه های مختلف اقتصاد و عدم حضور نیروی انسانی بیانگر تحولی عظیم در اقتصاد است که از مدت ها قبل آغاز شده و ماحصل همگرایی فناوری‌هایی مثل اینترنت، رایانش ابری، بزرگ داده‌ها روباتیک، آمار و ریاضیات است.

تعامل این فناوری ها با یکدیگر و تاثیرگذاری آنها بر تمامی جوانب جوامع باعث شده تا اقتصاددانان قبول کنند که ما در مرکز یک انقلاب اقتصادی دیجیتالی قرار داریم که مهم ترین مولفه این انقلاب دیجیتال بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی است.

رشد کسب وکارهای اقتصادی

اوافزود: هوشی که می تواند بدون دخالت یا کمترین دخالت نیروی انسانی کار کند و کاملا مبتنی بر الگوریتم هاست اکنون فرایندهای کسب وکار، علوم مهندسی و مالی می‌توانند از قابلیت‌های عظیم هوشمندسازی استفاده کنند و این امکان، فعالیت‌های آنها را به شکل چشمگیری گسترش داده و اندک اندک فعالیت‌های انسانی را منسوخ می کند. این مسئله اقتصاد را به دورانی جدید و متفاوت وارد کرده است.

اقتصاد در حال رسیدن به نقطه ای است که در واقع برای هر کس تولید کافی وجود خواهد داشت، اما ابزار دسترسی به این تولیدات و خدمات، یعنی مشاغل، پیوسته روزبه روز کوچک تر خواهد شد.

بنابراین دوران نوینی که در حال ورود به آن هستیم دیگر دوران تولید نیست و پیرامون این موضوع قرار ندارد که چقدر تولید می شود، بلکه دوران توزیع است، چگونه مردم در آنچه تولید می شود سهم دارند.

بهبود شاخص GDP و دگرگونی بازار

فدایی اضافه کرد: فناوری هوش مصنوعی پتانسیل دگرگونی بازارهای فعلی را داشته و مدل کسب وکاری خیلی از شرکت های بزرگ را با چالش روبه رو خواهد کرد.

باتوجه به نوظهور بودن این حوزه و پیش بینی تاثیر شگرف آن بر GDP کشور عدم توجه نهادهای حاکمیتی و تاثیرگذار کشورمان به این حوزه باعث ازدست دادن فرصت طلایی امروز شده و چالش‌های اساسی برای صنایع و کسب وکارهای کشور ایجاد می‌کند که در آینده غیرقابل جبران است.

در نهایت با بررسی روندهای شکل گرفته فناوری هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی هیچ راه گریزی از فناوری نیست و اگر به دنبال آن هستیم تا همسو با جهان گام برداریم و همچون سایر انقلاب‌های صنعتی پیشین از بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، باز نمانیم باید تمام تلاش خود را به سمت سرمایه‌گذاری قابل توجه روی این فناوری و آموزش نیروهای متخصص در این حوزه معطوف سازیم

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز