تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

احیای جنگل‌های زاگرس توسط شركت ملی نفت ایران

جنگل‌های زاگرس به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ذخایر اکولوژیکی کشور نقش زیادی در تأمین علوفه، جلوگیری از بروز سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل ریزگرد و ایجاد محیط تفرجگاهی مناسب دارد.
کد خبر: ۷۵۲۹۰

به گزارش معاصر، جنگل‌های زاگرس به‌عنوان یکی از ارزشمندترین ذخایر اکولوژیکی کشور نقش زیادی در تأمین علوفه، جلوگیری از بروز سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل ریزگرد و ترسیب کربن و تلطیف هوا و ایجاد محیط تفرجگاهی مناسب دارد.

اما متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های پیاپی، بهره‌برداری مفرط، کشت‌ دیم و در ادامه آتش‌سوزی‌های ویرانگر و سرانجام رسیدگی به سن دیرزیستی درخت بلوط، به‌عنوان مهم‌ترین گونه جنگلی این ناحیه رویشی، شرایط را برای حمله آفات و امراض و خشکیدگی این گونه ارزشمند فراهم کرده است.

از طرفی به‌دلیل وسعت زیاد کار، مشارکت کل جوامع برای بهبود وضع اراضی جنگلی ضروری است، از این رو مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، همسو با طرح کمک و مشارکت برای اجرای طرح‌های زیست‌محیطی صیانت از جنگل‌های زاگرس در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، مشارکت در تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال را در دستور کار قرار داده که تأمین‌کننده نهال مورد نیاز حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی خواهد بود.

از سویی دیگر این مدیریت به‌منظور تشویق و ترغیب جمعیت منطقه، اقدام به ارائه گلدان پلاستیکی و بذر و پرداخت هزینه تأمین آب برای کشت و رشد نهال به زنان سرپرست خانوار منطقه کرده است تا به این وسیله افزون بر فرهنگ‌سازی، به دوستداران محیط زیست بیفزاید که استقبال خوبی از این موضوع شده و بیش از ۱۰۰ خانوار در این زمینه مشارکت کرده‌اند.

با توجه به اینکه جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در معرض آفت زغالی بلوط قرار گرفت، از این رو به‌منظور مبارزه با این آفت، همچنین غنی‌سازی جنگل، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به این کار اختصاص یافت که در همین ارتباط در سطح ۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی آفت‌دیده محلول‌پاشی شد، همچنین کاشت ۱۵۰ هزار اصله نهال در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز