تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران:

دعوت از شرکت های دانش بنیان برای حضور در رویداد میدان‌های نفتی دیجیتال

محسن خجسته‌مهراظهار کرد: شركت كنندگان در رویداد و ارائه دهندگان طرح ها باید به موارد مهمی همچون مساله محوری و مزیت‌های اقتصادی طرح‌های پیشنهادی توجه داشته باشند.
کد خبر: ۷۵۳۱۸

به گزارش معاصر، محسن خجسته‌مهر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه و تعمیق نسبت به مسئله هوش مصنوعی و نقش‌آفرینی آن در اداره آینده دنیا و لزوم رسیدن به 10 كشور نخست دنیا در این زمینه، مهم‌ترین مصداق هوش مصنوعی در بالادستی نفت و گاز را میدان های نفتی دیجیتال (DOF) عنوان کرد.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از شركت‌های ملی و بین‌المللی با تشكیل كنسرسیوم‌هایی با شركت‌های بزرگ مخابراتی و فناوری اطلاعات مثل آی.بی.ام و هوآوی در حال توسعه مفاهیم تحول دیجیتال و میادین نفتی دیجیتال هستند. به عنوان نمونه، شركت آرامكو، تا سال 2010 حدود 19 میدان نفتی را دیجیتال كرده و طبق برنامه‌ریزی در حال دیجیتال كردن تمامی میادین خود است.

خجسته‌مهر كاهش قابل توجه هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی در كنار افزایش تولید پایدار نفت و گاز را از مزایای دیجیتال كردن میادین نفتی و گازی برشمرد و شناسایی ارائه دهندگان و عرضه كنندگان ایده و فناوری، شناسایی اعضای توانمند زیست بوم فناوری و نوآوری كشور از جمله شركت های دانش بنیان و فناور، دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی را از جمله اهداف شرکت ملی نفت ایران از برگزاری رویداد رقابتی میدان‌های نفتی دیجیتال عنوان کرد.

وی افزود: هدایت‌گری جریان تحقیقاتی و ظرفیت‌های ملی به سمت پارادایم میادین دیجیتال و افزایش سطح دانش طرف تقاضای فناوری میادین دیجیتال و ایجاد فضای گفتمان بین بدنه شركت ملی نفت ایران و زیست بوم فناوری و نوآوری با هدف بالفعل كردن تقاضاهای بالقوه در این حوزه از دیگر اهداف شرکت ملی نفت ایران از برگزاری رویداد رقابتی میدان های نفتی دیجیتال است.

به گفته خجسته‌مهر این رویداد رقابتی شامل سه مرحله اصلی ارائه طرح‌های پژوهشی و فناورانه مرتبط با محورهای رویداد، داوری و انتخاب طرح‌های پژوهشی و فناورانه برتر به همراه برگزاری پنل های تخصصی و معرفی طرح های برتر به شركت های تابعه شركت ملی نفت ایران جهت آغاز مذاكرات برای اجرایی كردن طرح های برتر متناسب با میادین تحت مدیریت آن شركت تابعه و در صورت توافق، انعقاد قراردادهای پژوهش، فناوری و ساخت بار اول پس از طی مراحل قانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه صنعت نفت به عنوان مجری این رویداد انتخاب شده است، اظهار کرد: این دانشگاه، یكی از دانشگاه های اصیل و باسابقه در حوزه مسایل مربوط به صنعت نفت است ضمن اینکه در نزدیكی شركت های تابعه به ویژه شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اروندان و ملی حفاری قرار گرفته است.

خجسته‌مهر ادامه داد: بنای شركت ملی نفت ایران بر تقویت و توانمندسازی دانشگاه صنعت نفت قرار گرفته است. این نكته را در روز دانشجو در دانشكده نفت آبادان هم مورد تاکید قرار دادم. انتظار داریم این دانشگاه برای نقش آفرینی موثر در حوزه نوآوری و کارآفرینی و هم افزایی بیشتر با سایر دانشگاه ها، مراكز تحقیقاتی و شركت های دانش بنیان و فناور برای نیل به اهداف شرکت ملی نفت در حوزه میادین دیجیتال نقش فعالی را ایفا كند.

سید مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز درباره این رویداد گفت: محورهای این رویداد شامل میادین نفتی و گازی دیجیتال (غربالگری میادین جهت انتخاب میدان مناسب برای دیجیتال كردن/ امكان سنجی فنی-اقتصادی دیجیتال كردن میدان/ ارائه متدلوژی و نقشه راه دیجیتال كردن میادین/ ...)، فناوری چاه های هوشمند با تمركز بر تكمیل چاه هوشمند، مدیریت یكپارچه دارایی های هیدروكربنی با رویكرد استفاده از روش های هوشمند و كاربردهای انواع هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در بخش بالادستی صنعت نفت است.

وی اظهار کرد: شركت كنندگان در رویداد و ارائه دهندگان طرح ها باید به موارد مهمی همچون مساله محوری (به طور مشخص بیان شود كه طرح ارائه شده قابلیت حل چه چالش/ مسائلی را دارد) و مزیت‌های اقتصادی طرح‌های پیشنهادی توجه داشته باشند. به علاوه، باید مشخص شود كه طرح ارائه شده قابلیت استفاده در كدام بخش از زنجیره ارزش بالادستی (اكتشاف، حفاری، توسعه، تولید و ...) و كدام یك از اجزاء تولید (مخزن، چاه، خطوط لوله سطح‌الارضی، تاسیسات سطح‌الارضی) را دارد.

مطهری افزود: در ضمن شرکت کنندگان این رویداد شامل سه دسته شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانمند در این حوزه، گروه‌های دانشگاهی شامل اعضای هیات علمی و همکاران علمی (وجود حداقل 1 عضو هیات علمی و 2 دانشجوی تحصیلات تکمیلی الزامی است) و تمام دانشجویان در رشته‎ها و حوزه‎های مرتبط با موضوع رویداد در سراسر کشور (در قالب گروه‎های دو الی چهار نفره) است.

وی ادامه داد: متقاضیان شركت در این رویداد رقابتی برای ثبت نام و بارگذاری طرح های پیشنهادی در چارچوب محورهای اعلام شده، از طریق سایت رسمی رویداد به نشانی tpec-put.com اقدام کنند. پس از پایان موعد رسمی بارگذاری طرح های پیشنهادی، این طرح ها داوری شده و طرح های برتر در هر دسته از شركت كنندگان معرفی می شود.

بر اساس این گزارش، فرصت ثبت نام و بارگذاری طرح های پیشنهادی در این رویداد تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز