تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
بررسی صورت‌های مالی

سایپا ساعتی ۱.۵ میلیارد تومان زیان می‌سازد!

سایپا ساعتی ۱.۵ میلیارد تومان زیان می‌سازد!
بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه سایپا در سال 1402 تنها یک موضوع را نشان می‌دهد و آن هم این است که با گذشت هر ساعت از حیات شرکت، به زیان انباشته سایپا افزوده می‌شود.
کد خبر: ۷۵۳۲۳
بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه سایپا در سال 1402 تنها یک موضوع را نشان می‌دهد و آن هم این است که با گذشت هر ساعت از حیات شرکت، به زیان انباشته سایپا افزوده می‌شود. طبق آخرین صورت مالی، خساپا در 9 ماهه امسال بیشتر از 9 هزار و 847 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده است.

به گزارش معاصر، بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه ۱۴۰۲ سایپا نشان می‌دهد شرکت در این دوره زیان سنگین ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. با تقسیم این عدد به بازه‌های زمانی کوچک‌تر مشخص می‌شود که سایپا برای تولید محصولات خود به ازای هر ماه بیشتر از هزار و ۹۴ میلیارد تومان و به ازای هر روز ۳۶ میلیارد تومان ضرر می‌کند. این یعنی سایپا با گذشت هر ساعت از حیات خود یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان به زیان انباشته خود می‌افزاید.

هزینه‌های تولید سایپا سنگین‌تر شد

اما زیان سایپا ناشی از چیست؟ نگاهی به هزینه‌های تولید سایپا در ۹ ماهه امسال حکایت از آن دارد که حدود ۹۴ درصد از بهای تمام شده شرکت، صرف مواد مستقیم مصرفی می‌شود. این عدد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته بیشتر از ۷۳ درصد رشد کرده و از ۳۵ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان به ۶۰ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان رسیده است.

در طرف دیگر ماجرا نیز هزینه حقوق و دستمزد سایپا ارقام بالایی را به ثبت می‌رساند. چرا که سایپا به طور میانگین برای کارکنان تولید خود حدود ۸۲ میلیون تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند. باید تاکید کرد که این رقم، عدد پرداختی ماهانه کارکنان نیست. اما در هزینه‌های تولید لحاظ شده است.

گفتنی است پیشتر در گزارشی با عنوان«میانگین حقوق ماهانه ایران خودرو به ۹۲ میلیون تومان رسید/ شعبده بازی ایران خودرو برای غیب کردن زیان» به رشد میانگین حقوق و دستمزد ماهانه کارکنان تولید ایران خودرو نیز پرداخته شده بود.

به این ترتیب دو موضوع رشد مواد مستقیم مصرفی و دستمزد کارکنان سبب شد تا در اکثر بازه‌های زمانی، درآمد سایپا از بهای تمام شده آن کمتر باشد، تا زمینه تولید زیان فراهم شود.

نمودار زیر وضعیت درآمدزایی و بهای تمام‌شده سایپا را در دوره ۹ ماهه سال‌های متوالی شرکت نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است شرکت در این دوره از فروش محصولات خود ۵۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

لازم به ذکر است بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته شرکت در این دوره به ۶۴ هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان رسیده که موجب شناسایی زیان ناخالص چهار هزار و ۷۵۶ میلیارد تومانی شده است. گفتنی است سایپا در ۹ ماهه سال گذشته در این قسمت سود ناخالص ۹۵۲ میلیارد تومانی شناسایی کرده بود، اما باز هم در سال ۱۴۰۲ سایپا به تنظیمات کارخانه زیان‌سازی خود بازگشت.

زیان عملیاتی سایپا ۴.۷ برابر شد

هزینه‌های عمومی, اداری و تشکیلاتی سایپا نیز در ۹ ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۴۵ درصدی روبه‌رو شد و از دو هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان به سه هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان عملیاتی خساپا از هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با جهش ۳۷۴ درصدی به هفت هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ برسد.

همچنین زیان خالص سایپا از سه هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال گذشته با جهش ۱۶۴ درصدی به ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان انباشته سایپا در پایان این دوره به بیشتر از ۴۸ همت برسد.

منبع؛ تجارت نیوز

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز