تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
با حضور چهره های سیاسی ‌و اقشار مختلف مردم

انتخابات مجلس دواز‌دهم و ‌خبرگان ششم برگزار شد

انتخابات مجلس دواز‌دهم و ‌خبرگان ششم برگزار شد
انتخابات مجلس دوازدهم و ششم خبرگان رهبری دیروز با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولین و‌ چهره‌های سیاسی برگزار شد، ‌انتخاباتی که برای اولین بار «مهر در شناسنامه» حذف شد و نه عکس‌دار بودن شناسنامه مهم بود ...
کد خبر: ۷۵۳۹۳

به گزارش معاصر به نقل از روزنامه شرق، انتخابات مجلس دوازدهم و ششم خبرگان رهبری دیروز با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولین و‌ چهره‌های سیاسی برگزار شد، ‌انتخاباتی که برای اولین بار «مهر در شناسنامه» حذف شد و نه عکس‌دار بودن شناسنامه مهم بود نه داشتنش ضروری و با کارت ملی و گواهی‌نامه و پاسپورت هم می‌شد رأی داد و در چهار حوزه هم انتخابات الکترونیک تجربه شد.

انتخابات مجلس دوازدهم و ششم خبرگان رهبری دیروز با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولین و‌ چهره‌های سیاسی برگزار شد، ‌انتخاباتی که برای اولین بار «مهر در شناسنامه» حذف شد و نه عکس‌دار بودن شناسنامه مهم بود نه داشتنش ضروری و با کارت ملی و گواهی‌نامه و پاسپورت هم می‌شد رأی داد و در چهار حوزه هم انتخابات الکترونیک تجربه شد.

انتخابات مجلس دوازدهم و ششم خبرگان رهبری دیروز با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولین و‌ چهره‌های سیاسی برگزار شد، ‌انتخاباتی که برای اولین بار «مهر در شناسنامه» حذف شد و نه عکس‌دار بودن شناسنامه مهم بود نه داشتنش ضروری و با کارت ملی و گواهی‌نامه و پاسپورت هم می‌شد رأی داد و در چهار حوزه هم انتخابات الکترونیک تجربه شد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مانند هر انتخاباتی حواشی خود را داشت. از پیرمرد ایلامی که با ۲۲ فرزند و ۷۰ نوه و نتیجه پای صندوق رأی رفت تا تصویر عروس و دامادهایی که شناسنامه به دست با لباس عروسی پای صندوق رأی رفتند، همگی نشان از آرامش در برگزاری انتخابات در سراسر کشور داشت؛ هرچند اخباری همچون حمله با سلاح سرد به رأی‌دهندگان نیز منتشر شد و به گزارش ایرنا، رئیس ستاد امنیت انتخابات استاد تهران گفت: «شخصی که قصد مجروح‌کردن سه نفر را در یکی از شعب اخذ رأی در دارآباد داشت، قبل از هرگونه حرکتی بازداشت شد».

طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز در میانه روز در گزارشی درباره آمار رأی‌دهندگان خاطرنشان کرد: «اعلام آمار زود است، اما میزان مشارکت نسبت به انتخابات مجلس یازدهم بهتر بوده است. حسب گزارش‌های میدانی که از نقاط مختلف کشور داشتیم، انتخابات در حال انجام است و در برخی شعب شاهد ازدحام جمعیت بودیم».

در اواخر روز هم محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخاباتی کشور گفت: «۴۷ درصد رأی‌دهندگان را زنان و ۵۳ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار تجمیع ۸۶ درصد رأی‌دهندگان با کارت ملی، ۱۱ درصد با شناسنامه، سه درصد با گواهینامه، کمتر از یک درصد با پاسپورت رأی دادند».

وی افزود: «همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، قم، ایلام، کرمان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی پیشرو در میزان مشارکت انتخابات هستند». فارغ از میزان مشارکت و‌ نتیجه آن که تا زمان تنظیم این گزارش قطعی نشده است، دیروز شاهد حضور چهره‌های سیاسی، آیات اعظام و چهره‌های شناخته‌شده پای صندوق‌های رأی بودیم. حسینیه ارشاد، حسینیه جماران، مسجد لرزاده، ستاد انتخابات وزارت کشور و... دیروز میزبان سیاسیونی بودند که برای رأی‌دادن در انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم پای صندوق‌های رأی رفتند.

‌‌امیدواریم در انتخابات‌های آینده شاهد حضور کاندیداهای مختلف از تمامی جناح‌ها باشیم

در حسینیه جماران، حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی از اعضای بیت امام خمینی‌(ره) بعد از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران گفت: «در این دوره از انتخابات، شور و شوقی را بین دوستان و هم‌نسل‌‌هایم ندیدم که امیدی برای تغییر از دل صندوق رأی داشته باشند».

وی ادامه داد: «ایجاد موجی در جامعه به تفکر نو و تغییر نیاز دارد تا جوانان لمس کنند کاندیداها به دنبال تغییر هستند، نه اینکه صرفا شاهد نام‌هایی باشند که به گوششان نخورده و وعده وجود داشته که هیچ‌وقت مطرح نشده و هر وقت هم که پای صندوق رأی آمدند، موفق به تغییر دلخواهشان نشدند». ‌وی در عین حال بیان کرد: «در این شرایط می‌توان با رأی اعتراضی گفت این رویه غلط است.

شرکت در انتخابات نشان‌دهنده حمایت از نظام و جمهوری اسلامی است». یکی از تصاویر خبری از روز انتخابات هم حضور حسن روحانی در مدرسه‌ای در منطقه یک تهران بود. او که صلاحیتش برای مجلس خبرگان رهبری رد شده، در حقیقت با حضور پای صندوق رأی اهمیت رأی اعتراضی را متذکر شد.

‌حاکمیت و دولت نباید فقط در زمان انتخابات و راهپیمایی به مردم توجه کنند

همچنین رئیس‌دفتر رئیس دولت دوازدهم نیز بعد از رأی‌دادن در حسینیه جماران، با بیان اینکه «‌نباید حاکمیت و دولت فقط در زمان انتخابات و راهپیمایی به مردم توجه کنند، بلکه باید همواره گوش شنوای مردم بوده و مشکلات آنها را برطرف کنند‌»، گفت: در خانه نشستن هیچ مشکلی را برای کشور حل نمی‌کند.

حتی اگر مردم بیایند و رأی اعتراضی دهند، یعنی به فردی رأی دهند که با سیاست‌های مجلس و دولت مخالف است، این بهتر از خانه نشستن و رأی‌ندادن است.

همچنین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین یاسر خمینی هم با حضور در حسینیه جماران رأی خود در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان را به صندوق انداخت. علی‌اکبر ناطق‌نوری هم رأی خود را در حسینیه ارشاد به صندوق انداخت.

‌به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز هم‌زمان با رأی‌دادن ‌تأکید کرد: «‌نمی‌توان همین انتخابات را خالی از فایده دانست؛ مشارکت در انتخابات آثار مستقیم و غیر‌مستقیمی بر امور کشور‌ از‌جمله مسائل داخلی و بین‌المللی دارد. معتقدم علی‌رغم تلاش برخی جریانات برای کم‌اثر‌کردن نقش مجلس در امور کشور، همچنان نهاد مجلس را باید مهم و جدی تلقی کرد. به همین دلیل و برای صیانت از صندوق رأی، امروز در انتخابات رأی دادم؛ چرا‌که معتقدم به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم».

‌منظور از شرایط حضور، وجود کاندیداهای متنوع و شایسته است

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که با همسر خود در حسینیه جماران حاضر شده بود، گفت: «این حق طبیعی و ملی ماست که قانون اساسی به ما داده و باید از آن استفاده کنیم. همچنین در یک خانواده به نام کشور زندگی می‌کنیم که نسبت به آن مسئولیت مشترک داریم و باید مسئولیت‌مان را انجام داده و در انتخابات حضور پیدا کنیم. منتها باید شرایط حضور در انتخابات هم فراهم شود. منظور از شرایط حضور، وجود کاندیداهای متنوع و شایسته است تا مردم با آرامش بتوانند فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند».

‌کشور باید بر مبنای اراده مردم اداره شود

رئیس اسبق بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: «ما رأی می‌دهیم چون می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم و تلاش می‌کنیم کشور بر اساس نظر مردم اداره شود. در تعیین صلاحیت‌ها بد عمل کردند، ولی این دلیل نمی‌شود که در انتخابات حضور پیدا نکنیم.

کشور باید بر مبنای اراده مردم اداره شود». آیت‌الله‌ جوادی‌آملی بعد از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، گفت: همه موظف به نیت پاک و کار خوب هستیم. موظفیم مسئولان اصلح را انتخاب کنیم. آن‌گونه که تسنیم روایت کرده، وی ادامه داد: امیدواریم ان‌شاءالله مسئولان باصلاحیت، کار را خوب جلو ببرند تا کشور به سعادت برسد و نظام به دست صاحب اصلی آن حضرت‌ صاحب الزمان‌(عج) برسد.

خلق شگفتی، ویژگی بارز مردم ایران است

امیر دریابان علی شمخانی، مشاور سیاسی مقام معظم رهبری نیز صبح دیروز با حضور در مسجد حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام (خوزستانی‌های مقیم تهران) آرای خود را به صندوق انداخت. شمخانی پس از انداختن آرای خود به صندوق در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی او از میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفا به بیان یک جمله اکتفا کرد و گفت: خلق شگفتی، ویژگی بارز مردم ایران است. با پایان زمان‌ رسمی رأی‌گیری و آغاز شمارش آرا باید دید صندلی‌های سبز قسمت کدام‌ نامزدها خواهد شد. این گزارش زمانی تنظیم شده است که هنوز زمان رأی‌گیری به پایان نرسیده بود.

 

انتهای پیام
منبع: شرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز