تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
بخشنامه اعطای تسهیلات

خبر خوش برای مستاجران/ دو برابر شدن وام ودیعه مسکن

خبر خوش برای مستاجران/ دو برابر شدن وام ودیعه مسکن
بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن طولانی بودن فرآیند دریافت وام و عدم وجود ضامن را چالش‌های خود در این زمینه می‌دانند و خواستار تسریع در فرآیند پرداخت و همچنین ارایه تسهیلات به بدون ضامن هستند.
کد خبر: ۷۵۴۳۹
به گزارش معاصر، بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن طولانی بودن فرآیند دریافت وام و عدم وجود ضامن را چالش‌های خود در این زمینه می‌دانند و خواستار تسریع در فرآیند پرداخت و همچنین ارایه تسهیلات به بدون ضامن هستند. با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن می‌تواند به مستاجران در پرداخت اجاره‌بها کمک کند. با این حال، برای اثربخشی بیشتر این طرح، لازم است که چالش‌های مربوط به آن نیز رفع شود

از تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

طبق اطلاعیه اخیر بانک مرکزی از تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش بیش از ۴۵۴ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند که از این میزان به ۳۹۳ هزار متقاضی معادل ۲۶.۹ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده و آنطور که بانک مرکزی گزارش داده ۶۰.۷ هزار متقاضی باقی مانده نیز در حال سپری کردن فرآیند تشکیل پرونده بوده تا درصورت واجد شرایط بودن نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

این تسهیلات در راستای تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران در قالب قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

سقف وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته و در حال حاضر، سقف آن در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین تسهیلات ودیعه مسکن در روستا‌ها که پیش از این تعریف نشده بود، به مبلغ ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

یادآور می‌شود که متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند و دارای اجاره‌نامه رسمی یا ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشند. دوره بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله است.

بخشنامه اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شده است.

در واقع هدف از اعطای این تسهیلات طی سال‌های اخیر کمک به مستاجران برای پرداخت اجاره مسکن، تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از اقشار کم‌درآمد در مقابل افزایش بی‌سابقه مسکن است.

این درحالی است که بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن طولانی بودن فرآیند دریافت وام و عدم وجود ضامن را چالش‌های خود در این زمینه می‌دانند و خواستار تسریع در فرآیند پرداخت و همچنین ارایه تسهیلات به بدون ضامن هستند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن می‌تواند به مستاجران در پرداخت اجاره‌بها کمک کند. با این حال، برای اثربخشی بیشتر این طرح، لازم است که چالش‌های مربوط به آن نیز رفع شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز