تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۹
طرح فجرانه کالابرگ

۱۸ اسفند؛ واریز دومین شارژ ۲۲۰ هزار تومانی طرح فجرانه کالابرگ

۱۸ اسفند؛ واریز دومین شارژ ۲۲۰ هزار تومانی طرح فجرانه کالابرگ
طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که به مناسبت دهه فجر آغاز و با استقبال ۱۳ میلیون خانوار روبه‌رو شده است؛ از روز جمعه هجدهم اسفندماه با واریز شارژ ۲۲۰ هزار تومانی وارد دومین ماه اجرای خود می‌شود.
کد خبر: ۷۵۴۷۵

به گزارش معاصر، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که به مناسبت دهه فجر آغاز و با استقبال ۱۳ میلیون خانوار روبه‌رو شده است؛ از روز جمعه هجدهم اسفندماه با واریز شارژ ۲۲۰ هزار تومانی وارد دومین ماه اجرای خود می‌شود.

مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی تحت عنوان «طرح فجرانه» از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت. بر اساس این طرح یارانه تشویقی خانوار‌های دهک‌های اول تا هفتم درآمدی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و خانوار‌ها می‌توانند به مدت سه ماه از اقلام کالابرگی خرید کنند.

بر اساس طرح فجرانه کالابرگ، ۷ دهک درآمدی در صورت خرید ۱۱ قلم مواد خوراکی از سبد غذایی تعریف شده شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات، مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی (غیرنقدی) می‌شوند که مبلغ یارانه ۴۰۰ هزار تومانی با احتساب یارانه مضاعف، ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در واقع در این طرح به ازای هر یک از اعضای خانوار یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان تخصیص می‌یابد.

مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار تخصیص‌یافته به حساب بانکی واریز نمی‌شود بلکه این اعتبار روی کد ملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و لذا از تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید در فروشگاه‌های عضو طرح وجود دارد.

در این مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی، اعتبار طرح فجرانه از یارانه سرپرست خانوار به هیچ وجه کسر نمی‌شود بلکه یارانه‌بگیران یارانه خود را به صورت نقدی، ماهانه و مجزا دریافت می‌کنند و تنها از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی تخصیصی به کد ملی سرپرست خانوار کسر می‌شود.

لازم به ذکر است که خانوار‌ها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده از هر نام و نشان تجاری خریداری کنند، ولی امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست یعنی نمی‌توان با اعتبار خرید برنج، روغن خریداری کرد. همچنین خانوار‌های مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند لذا اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یکجا وجود ندارد.

پیش از این سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوم اسفندماه در حاشیه جلسه هیات دولت از اجرای موفق طرح فجرانه کالابرگ خبر داده و گفته بود: طرح کالابرگ از اسفند سال گذشته آغاز شد و روش‌های مختلف و ابداعاتی را در این راستا اجرایی کردیم تا در دهه فجر امسال که به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه تشویقی و مضاعف برای ۷ دهک درآمدی پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.

وی با اشاره به موفقیت اجرای طرح گفت: مرحله نخست طرح فجرانه به مدت سه ماه ادامه دارد که در مرحله نخست جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر معادل ۶۲.۵ درصد تاکنون از طرح استقبال کردند.

طبق گفته وزیر کار، معدل اعتبار صورت گرفته و خریدی که از بنگاه‌های مختلف، شرکت‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های عمومی صورت گرفته بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۷.۸ همت از یارانه و ۲۶.۸ از منابع مردم استفاده شده است.

اخیرا علیرضا عسگریان – معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بازگشت بیش از ۵۰۰۰ فروشگاه متخلف به چرخه توزیع کالابرگ خبر داد و گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار فروشگاه در کشور، ۱۳ هزار فروشگاه متخلف کشف و شناسایی شدند که طی فرایند نظارتی با ۵۰۰۰ هزار فروشگاه متخلف برخورد شد و به چرخه توزیع کالابرگ برگشتند و مابقی در صف معرفی به نهاد‌های نظارتی قرار دارند.

وی ادامه اجرای طرح فجرانه کالابرگ را نیازمند اعتبار مضاعف دانسته و گفته است: فروردین ماه سال آینده مشخص می‌شود که این طرح تداوم می‌یابد یا خیر.

مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی با نام فجرانه از اسفند ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ طی مدت ۳ ماه و به نحوی عملیاتی می‌شود که شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه که پیشتر اعلام شده بود حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. در طرح فجرانه هر کالا اعتبار خاص خود را دارد، ولی مردم آزاد هستند از هر نشان و برندی خرید کنند.

وزارت کار از طریق شرکت مجری طرح کالابرگ الکترونیکی (فارا) به صورت آنلاین بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت می‌کند و نظارت‌های میدانی با محوریت گشت‌های مشترک اداره کل صمت استان‌ها در دستور کار است.

بر اساس آمار‌ها بیشترین دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استقبال و استفاده کرده‌اند؛ دهک اول با ۸۵.۷ درصد، دهک دوم با ۶۸ درصد، دهک سوم ۶۹ درصد، دهک چهارم ۸۴ درصد، دهک پنجم ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفتم ۴۲ درصد بوده‌اند.

فاز اول اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که از ۱۷ اسفند ماه جاری به مناسبت دهه فجر آغاز شده تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و اعتبارات و یارانه تشویقی هر ماه جداگانه در حساب سرپرست خانوار شارژ خواهد شد. فاز دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان با واریز دومین شارژ اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی از روز جمعه ۱۸ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت.

در مرحله اول اجرای طرح فجرانه ۴۶ میلیون بسته غذایی توزیع شده و استقبال ۸۷ درصدی مردم را به دنبال داشته است که پیش‌بینی می‌شود مرحله دوم اجرای طرح نیز با استقبال رو به رو شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز