تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
گزارشی از همایش سالانه انجمن علوم سیاسی

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی
هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی با عنوان آینده نظامی جهانی سیاست‌ها و الگوی رفتار ایرانی برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۴۸۰

به گزارش معاصر به نقل از شرق، هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی با عنوان آینده نظامی جهانی سیاست‌ها و الگوی رفتار ایرانی برگزار شد.

دنیا به سمت تک‌قطبی نخواهد رفت

محمدجواد ظریف در هفدهمین همایش سالانه انجمن‌ علوم‌ سیاسی ایران گفت: حمله‌ روسیه به اوکراین، تله‌ای بود که غرب برای‌ روسیه گذاشت. اروپا هم نظم و هم حقیقت را در غرب می‌بیند و دنیا به سمت تک‌قطبی نخواهد رفت. در جهان بعد از جنگ سرد، اتفاقی که همه‌ آن را قبول داریم این است که نظم متصلب دوقطبی پاشیده شد و نظم جدیدی جایگزین آن‌ نشد و دوره‌ای از توهم نظم تک‌قطبی را داشتیم و آمریکا فکر می‌کرد جنگ جهانی را برنده‌ شده‌ است‌. با پایان نظم دوقطبی جهان سیال شد و کنشگران جدیدی هم‌ وارد شدند.‌

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی

اگر تکثر آرا را از کشور بگیرید تبدیل به دهکده می‌شود

علی لاریجانی هم در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم‌ سیاسی ایران گفت: تکثر آرا در زمینه سیاست زیاد است و اتفاقا خوب هم‌ هست. اگر این خصوصیت را از کشور بگیرید، تبدیل به دهکده می‌شود. تکثر آرا باعث پیشرفت می‌شود. ما آن‌قدر مشکلات در کشور داریم که خیلی تفاوت‌ زیادی ندارد که جهان را چندقطبی ببینیم. جایگاه آمریکا از نظر تعیین‌کنندگی نظم جهانی در حال‌ افول است‌ اما همچنان نقش‌ تخریب‌کنندگی دارد.

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی

ما در حوزه‌ سیاسی موفق بودیم اما در حوزه‌ اقتصادی موفق نبودیم

متکی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان هم در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران گفت: وزرای خارجه قطر و برخی شیخ‌نشین‌ها به ما می‌گفتند نمی‌توانیم پول‌هایی را که در آمریکا داریم برداشت کنیم. انقلاب تکاملی انقلابی است‌ که در همه حوزه‌ها انقلاب ایجاد کند. ما در حوزه‌ سیاسی موفق بودیم اما در حوزه‌ اقتصادی موفق نبودیم. در انقلاب آموزشی باید بتوانیم دانش‌آموختگانی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم.

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی

با لشکر گرسنگان مواجه هستیم

رضا صالحی‌امیری، وزیر اسبق ارشاد در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران گفت: ما قدرت‌ اجتماعی را از دست دادیم و شکاف‌های اجتماعی در جامعه عمیق شد و الان در مرز گسل هستیم. ما با پدیده‌ای به نام گسترش‌ روزافزون لشکر گرسنگان مواجه هستیم. یکی از موانع جدی ما فقدان نظام اجتماعی کارآمد است. آیا می‌توانیم با جوانان‌ و زنان در کف خیابان صحبت‌ کنیم؟‌ با پدیده چای دبش شش درصد اعتماد عمومی کاهش‌ پیدا می‌کند. او همچنین در ادامه گفت: باید رفتار حاکمیت پیش‌بینی‌پذیر باشد. باید رفاه‌ با کرامت‌ را برای جامعه فراهم کرد و نمی‌توانید به جامعه بگویید در ریاضت زندگی کند چون ۵۰ سال دیگر می‌خواهید به پیشرفت برسید‌.

از حکمرانی مطلوب تا دنیای تک‌قطبی

عده‌ای می‌گویند مشارکت‌ بالا در انتخابات «امنیت» را بر هم می‌زند!

علی ربیعی وزیر اسبق کار هم‌ گفت: در علوم‌ انسانی تولید علم به خارج از دانشگاه خواهد رفت. امروز بحث امنیت بسیار روی سایر ساحت‌ها سایه می‌اندازد. او در ادامه افزود: امنیت یک مفهوم نسبی، ذهنی و فراخ است‌ و هر چیزی را می‌توانید ذیل آن تعریف کنید. یک تعداد می‌گویند مشارکت‌ بالا در انتخابات امنیت را بر هم می‌زند و بنابراین باید دنبال‌ مشارکت حداقلی بود؛ تعدادی دیگر می‌گویند ممکن‌ است در کوتاه‌مدت امنیت بیاورد اما در بلندمدت شالوده امنیت را بر هم می‌زند

انتهای پیام
منبع: شرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز