تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
ترامپ رو‌در‌روی بایدن

پیروزی‌های قابل انتظار بایدن و ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ»

سرانجام آنچه انتظار می‌رفت، رخ داد و با تداوم پیروزی‌های دونالد ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ» نیکی هیلی، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل و رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، کارزار انتخاباتی‌اش را به تعلیق در‌آورد. نیکی هیلی در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی درباره آینده پیش‌روی کارزار انتخاباتی‌اش سخنرانی کرد.
کد خبر: ۷۵۴۸۳

به گزارش معاصر، سرانجام آنچه انتظار می‌رفت، رخ داد و با تداوم پیروزی‌های دونالد ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ» نیکی هیلی، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل و رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، کارزار انتخاباتی‌اش را به تعلیق در‌آورد. نیکی هیلی در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی درباره آینده پیش‌روی کارزار انتخاباتی‌اش سخنرانی کرد. این سخنرانی پس از اعلام نتایج «سه‌شنبه بزرگ» انجام شد که نشان داد با وجود پرونده‌های قضائی دونالد ترامپ، جمهوری‌خواهان همچنان نظر مثبتی درباره رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دارند. نیکی هیلی ۵۲‌ساله جزء اولین جمهوری‌خواهانی بود که در فوریه ۲۰۲۳ وارد رقابت برای ورود به کاخ سفید شد. او بیش از دیگر رقبای جمهوری‌خواه در برابر دونالد ترامپ دوام آورد؛ هرچند نتوانست تهدیدی جدی برای رئیس‌جمهوری سابق به وجود بیاورد و در انتخابات مقدماتی ایالت‌های متعددی از ترامپ شکست خورد.

هیلی که با استقبال کمی در میان جمهوری‌خواهان مواجه شده بود، در ماه‌های آخر مبارزات انتخاباتی‌اش، حمله‌های شدیدتری را علیه ترامپ شروع کرد. او قدرت ذهنی ترامپ را زیر سؤال برد، او را دروغگو خواند و گفت که در مناظره‌ها حاضر نمی‌شود زیرا ترسیده است.

تا قبل از سخنرانی نیکی هیلی، به دنبال برتری فوق‌العاده ترامپ در سه‌شنبه بزرگ، کارزار انتخاباتی نیکی هیلی از پذیرش دعوت جمهوری‌خواهان برجسته برای اتحاد پشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، امتناع کرد. اولیویا پرز-کوباس، سخنگوی کارزار انتخاباتی هیلی، از رد درخواست متحدان رئیس‌جمهور ترامپ برای حمایت از نامزد پیشتاز حزب در انتخابات سراسری ماه نوامبر خبر داد.

او گفت: «اتحاد با گفتن اینکه متحد هستیم‌ به دست نمی‌آید... هنوز بخش بزرگی از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در ایالت‌های مختلف از نگرانی عمیق خود درباره دونالد ترامپ می‌گویند. این اتحادی نیست که حزب ما برای پیروزی به آن نیاز داشته باشد». او افزود: «توجه به دغدغه‌های رأی‌دهندگان، باعث پیشرفت حزب جمهوری‌خواه و آمریکا خواهد شد». 

پرز-کوباس چیزی درباره اقدامات بعدی فرماندار سابق کارولینای جنوبی نگفت. هیلی با پیروزی در ورمانت، در رقابتی تنگاتنگ، از باخت سنگین خود در سه‌شنبه بزرگ جلوگیری کرد. او ۵۰ درصد از آرای ایالت کوه سبز را از آنِ خود کرد.

اکنون با انصراف نیکی هیلی از دور رقابت‌های انتخابات ماه نوامبر آمریکا، مسابقه برای ورود به کاخ سفید باز هم بین ترامپ ۷۷ساله جمهوری‌خواه و بایدن ۸۱‌ساله دموکرات انجام خواهد شد. این اتفاق، اولین رقابت تکراری برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده از سال ۱۹۵۶ است و به نظر می‌رسد که چندان نیز با خواسته آمریکایی‌ها همخوانی ندارد؛ زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن و ترامپ از محبوبیت پایین‌تری در مقایسه با گذشته در میان رأی‌دهندگان برخوردارند.

رؤسای جمهوری فعلی و سابق ایالات متحده در حالی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت که در سخنرانی‌های پس از پیروزی‌شان در روز سه‌شنبه بزرگ، از یکدیگر انتقاد کردند. بایدن ترامپ را به‌عنوان یک خطر وجودی برای دموکراسی معرفی کرده و ترامپ هم گفت که بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ است.

برخلاف جو بایدن و دونالد ترامپ، نیکی هیلی پس از رأی‌گیری روز سه‌شنبه در انظار عمومی ظاهر نشد. با این حال در غیاب او، سخنگویش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رأی‌گیری روز سه‌شنبه نشان می‌دهد «عده زیادی از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه درباره دونالد ترامپ نگرانی عمیقی دارند».

یکی از مسائل مهمی که هم ترامپ و هم بایدن با آن مواجه‌اند، سن بالای این دو رقیب انتخاباتی است. با این حال نگرانی دموکرات‌ها درباره توانایی‌های ذهنی بایدن بیشتر است. جو بایدن درحال‌حاضر به‌عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ شناخته می‌شود و رأی‌دهندگان نگران‌اند که در صورت رأی‌آوردن در انتخابات پیش‌رو، با بالارفتن سن او توانایی‌هایش از اکنون نیز کمتر شود.

سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ماه فوریه گفتند که جو بایدن برای فعالیت مجدد در دولت خیلی مسن‌ است. این در حالی است که حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان درباره دونالد ترامپ این عقیده را داشتند.

موضوعات دیگری که کارزار انتخاباتی بایدن تلاش می‌کند نگرانی رأی‌دهندگان را برطرف کند، شامل مواردی است از قبیل نرخ پایین اشتغال، میزان بالای تورم و به‌طور کلی عملکرد اقتصادی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا. ضعف عمده دیگر بایدن درباره وضعیت مرز ایالات متحده و مکزیک است؛ جایی که به دلیل سیاست‌های مهاجرتی دولت فعلی، ورود موج عظیمی از مهاجران غیرقانونی به آمریکا را به همراه داشت.

بر اساس نظرسنجی‌ها، رأی‌دهندگان امیدوارند که ترامپ هم در زمینه اقتصاد و هم در زمینه مهاجرت کار بهتری انجام دهد. با این حال او ممکن است به دلیل پرونده‌های قضائی که با آنها مواجه شده، مسیر آسانی برای ورود به کاخ سفید در پیش‌رو نداشته باشد.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، در‌حالی‌که بیشتر جمهوری‌خواهان اتهام‌های ترامپ را با انگیزه سیاسی می‌دانند، حدود یک‌چهارم جمهوری‌خواهان و نیمی از مستقل‌ها می‌گویند که اگر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا قبل از انتخابات به جرمی محکوم شود، از او حمایت نخواهند کرد.

نتایج سه‌شنبه بزرگ

جو بایدن و دونالد ترامپ توانستند با کسب پیروزی‌های فراوان در سه‌شنبه بزرگ گامی بزرگ را در راستای کسب نامزدی احزاب خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری بردارند.

دونالد ترامپ توانست در مجموع ۱۵ ایالتی که انتخابات در آنها برگزار می‌شد، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد و به‌جز ایالت ورمونت که نیکی هیلی در آنجا پیروز شده، در تمام ایالت‌های دیگر ازجمله کالیفرنیا و تگزاس این ترامپ بوده که موفق شده تنها رقیب باقی‌مانده در انتخابات درون‌حزبی را کنار بزند. با وجود پرونده‌های کیفری متعدد، حالا ترامپ در آستانه کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری برای سومین دوره متوالی قرار دارد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سخنرانی پیروزی خود در فلوریدا با تأکید بر سیاست‌های مهاجرتی بایدن، او را بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا نامید. ترامپ همچنین در ادامه افزود: «شهرهای ما مملو از جرائم مهاجران است و ما باید آنها را از کشورمان اخراج کنیم».

در مقابل، جو بایدن در بیانیه‌ای بار دیگر دونالد ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی آمریکا نامید و گفت: «نتایج امشب مردم آمریکا را با یک انتخاب روشن می‌گذارد: آیا به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم یا به دونالد ترامپ اجازه می‌دهیم ما را به سمت هرج‌ومرج، تفرقه و تاریکی‌ که دوره ریاست‌جمهوری‌اش در کشور مشاهده شد، بازگرداند؟».

جو بایدن هم مطابق انتظار توانست در ایالت‌های مختلف به پیروزی دست یابد؛ هرچند رأی اعتراضی در ایالت مینه‌سوتا زنگ خطری جدی برای کمپین انتخاباتی او به شمار می‌رود. بیش از ۲۰ درصد از رأی‌دهندگان در این ایالت در رأی اعتراضی درباره سیاست‌های دولت بایدن در جنگ اسرائیل در نوار غزه و حمایت‌های کاخ سفید از اسرائیل نارضایتی خود را ابراز کردند. این میزان حتی بیشتر از ۱۳ درصدی است که پیش‌تر در ایالت میشیگان از طرف آمریکایی‌های عرب‌تبار بود که به گزینه «عدم تعهد» رأی داده بودند. نظرسنجی‌های مؤسسه ادیسون در کالیفرنیا، کارولینای شمالی و ویرجینیا نشان داد که مهاجرت و اقتصاد از نگرانی‌های اصلی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بوده است.

اکثریت رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در این ایالت‌ها گفتند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند. آقای ترامپ که اغلب مهاجران را تحقیر می‌کند، وعده داده که در صورت انتخاب‌شدن، بزرگ‌ترین اخراج در تاریخ ایالات متحده را انجام خواهد داد.

حدود یک‌سوم از رأی‌دهندگان در کارولینای شمالی گفتند که ترامپ در صورت محکوم‌شدن در پرونده‌های کیفری خود شایسته حضور در کاخ سفید نخواهد بود؛ درحالی‌که در ویرجینیا ۵۳ درصد از مردم گفتند که حتی اگر ترامپ مجرم شناخته شود نیز شایسته این سمت خواهد بود. این تفاوت دیدگاه‌ها دوقطبی‌شدن در فضای سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد و نگرانی‌ها درباره افزایش دیدگاه‌های کاملا متضاد را افزایش می‌دهد. ترامپ قرار است ۲۵ مارس در نیویورک در اولین محاکمه کیفری خود حضور یابد؛ جایی که او به جعل سوابق تجاری برای مخفی‌کردن پرداخت پول‌های پنهان به یک بازیگر فیلم‌های پورن در طول دوران ریاست‌جمهوری خود متهم شده است.

علاوه بر پرونده نیویورک، ترامپ با اتهامات مجزای فدرال و ایالت جورجیا به دلیل دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ مواجه است؛ هرچند مشخص نیست که آیا هر دو پرونده قبل از انتخابات پنجم نوامبر به مرحله برگزاری دادگاه خواهند رسید یا خیر. او همچنین با اتهامات دیگری درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده پس از ترک سمت خود مواجه است.

ترامپ در هر چهار پرونده کیفری خود را بی‌گناه دانسته و تلاش می‌کند که برگزاری دادگاه‌های آنها را به تعویق بیندازد. کمپین انتخاباتی او با استناد به اینکه برگزاری دادگاه‌ها به تلاش‌های او برای پیروزی در انتخابات لطمه می‌زند، خواهان اعطای مصونیت سیاسی به او شده و از دیوان عالی ایالات متحده خواسته‌اند دادگاه‌های مربوط به اتهامات دونالد ترامپ پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نشود.

از سوی دیگر جو بایدن هم با نگرانی‌های گسترده‌ای درباره سن بالای خود روبه‌رو است. حواس‌پرتی‌های او و اشتباهاتی که او در سخنرانی‌های خود داشته، باعث شده تا بسیاری او را دیگر برای حضور در این سمت مناسب ندانند. بایدن در‌حال‌حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکاست و در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر رکورد خود را ارتقا خواهد بخشید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز