تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
همه واکنش‌ها به ماجرای مادر قمی

در درمانگاه قرآن و عترت چه گذشت؟

در درمانگاه قرآن و عترت چه گذشت؟
انتشار فیلم درگیری مادری با یک روحانی در قم واکنش گسترده‌ای را در فضای مجازی برانگیخته است. در همین راستا نیز برخی از کارشناسان از جمله جامعه‌شناسان و حقوقدانان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۷۵۵۳۹

به گزارش معاصر به نقل از فراز، برخی از تغییر جایگاه روحانیت صحبت کردند و سکوت علما و روحانیون قم درباره چنین رفتاری را فاجعه‌بار دانستند. عده‌ای، اما چنین اتفاقاتی را نتیجه قانونگذاری‌های غلط می‌دانند که موجب رفتار‌های غیرقانونی می‌شود. همچنین یادآوری این نکته خالی از فایده نیست که ایجاد صلح و امنیت از وظایف حکومت است و دولت‌ها باید از فراهم کردن زمینه نزاع بین مردم جلوگیری کنند.

تکذیب خبر دستگیری

جریان نو: در ساعات پایانی نوزدهم اسفندماه، فیلم درگیری مادر قمی با یک روحانی منتشر شد. سپس کانال الفرقان در ایتا مدعی شد که مادر قمی، مدیر و کارکنان درمانگاه بازداشت شده‌اند؛ این کانال علت دستگیری مدیر و کارکنان درمانگاه را «همکاری با رسانه‌های معاند و ارسال فیلم دوربین مداربسته برای رسانه‌های معاند» دانست.

اما دادستان قم اعلام کرد که در رابطه با این درگیری «تاکنون کسی دستگیر نشده»، اما در ارتباط با این موضوع پرونده قضایی تشکیل شده است. همچنین اعلام شد که شایعات در مورد پلمب درمانگاه و یا ابطال مجوز آن صحت ندارد و هیچ گونه اقدام محدود‌کننده‌ای انجام نشده است.

داستان فیلم درگیری در قم

مشخص نیست که دقیقا چه زمانی این اتفاق در یک مرکز درمانی شکل گرفته است. به نوشته رویداد ۲۴ این درگیری در درمانگاه قرآن و عترت قم رخ داده است. اما در این فیلم منتشر شده چه می‌بینیم؟

مدت زمان این فیلم منتشرشده حدود سه دقیقه است که سی ثانیه اول آن بدون صدا است. در این سی ثانیه دیده می‌شود که یک روحانی تلفن همراه خود را بالا می‌آورد و صفحه آن را لمس می‌کند و از مقابل دوربین خارج می‌شود.

در مقابل این روحانی زنی چهارزانو نشسته است و کودکی را در آغوش دارد. در بین روحانی و زن نشسته رفت و آمد مردم جریان دارد. در هنگام خروج روحانی از کادر دوربین زن بلند می‌شود و به همان سمت می‌رود.

«صبر کن ببینم! ببینم گوشیت رو» این از اولین جملاتی است که در این فیلم شنیده می‌شود. سپس مکالمه بین روحانی و زن جوان ادامه می‌باید. مرد جوان در ابتدا منکر داستان می‌شود و سپس به زن جوان می‌گوید «شما حجابت را رعایت کن» این جمله چندین بار توسط روحانی تکرار می‌شود. این بار زن از مادر خود می‌خواهد بچه را از او بگیرد و به سمت روحانی که در حال ترک موقعیت است، می‌رود.

«با اجازه کی عکس گرفتی؟ بچه من مریضه تو بغل منه. گوشیت رو بده ببنیم» این بخشی از گفته‌هایی که زن جوان این بار با فریاد بیان می‌کند. روحانی از نشان دادن گوشی خودداری می‌کند و این بار فریاد‌های زن جوان بلندتر می‌شود و تعدادی از زنان حاضر در مرکز درمانی به سمت او می‌آیند. در این لحظه انگار که به زن جوان حمله عصبی دست می‌دهد و واکنش‌های او تغییر می‌کند.

مردم از روحانی می‌خواهند گوشی خود را نشان دهد، اما او این کار رو انجام نمی‌دهد. زن جوان مرتبا به روحانی می‌گوید «گوشیتو بیار بالا» و در نهایت بر روی زانو‌های خود می‌نشیند و فریاد می‌زند که در این فیلم مشخص نیست چه می‌گوید.

ادامه درگیری‌ها در قسمتی دیگری از درمانگاه رخ می‌دهد و صحبت‌ها قابل تشخیص نیستند. این فیلم با حمله عصبی زن جوان به پایان می‌رسد که او بر زمین می‌افتد، مردم دور او جمع می‌شوند و عده‌ای به دنبال کمک می‌گردند….

اطلاعات درستی از زمان ضبط و چگونگی انتشار آن در فضای مجازی در دسترس نیست، اما این فیلم، کیفیت تصویر و صدای خوبی دارد.

واکنش کاربران

در فضای ایکس (توییتر سابق) کاربران با هشتگ‌های#گوشیتو بیار بالا، #مادر قمی و #سلیطه در حال نشان دادن واکنش خود نسبت به فیلم مذکور هستند. تعدادی از کاربران در فضای مجازی به صورت همزمان برای توصیف مادر قمی از صفت «سلیطه» استفاده کرده و برخی در واکنش به گروه اول نام خود را در این فضا به «سلیطه» تغییر داده‌اند و بیان می‌کنند واژه سلیطه در مقابل سلطه مطرح می‌شود. مادر قمی نیز از هشتگ‌های پرتکرار است که بخش زیادی از واکنش‌ها با استفاده از آن منتشر شده‌است. اما هشتگ «گوشیتو بیار بالا» که جمله پرتکرار مادر قمی در فیلم منتشر شده است نیز توسط کاربران استفاده می‌شود. کاربران با استفاده از این جمله برداشت خود را از فیلم منتشر شده نشان می‌دهند.

بارها کارشناسان نسبت به شکل‌گیری دو قطبی در جامعه ایران بر سر مسئله حجاب هشدار داده‌اند و به نظر می‌رسد امروز شاهد تبعات نادیده گرفتن این هشدارها هستیم. اکنون باید دید که روند قضایی این اتفاق چگونه خواهد بود و مسئولان دولتی و قضایی چه واکنشی به آن خواهند داشت. در شرایطی که افکارعمومی مطالبه شفافیت در فرآیند رسیدگی به این اتفاق را دارد./فراز

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز