تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
سازمان هواشناسی کشور

بارش باران، برف و کاهش دما در کشور از فردا

بارش باران، برف و کاهش دما در کشور از فردا
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری از بارش باران و برف، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما طی دو روز آینده در ۲۹ استان کشور خبر داد و نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان هشدار نارنجی صادر و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی را توصیه کرد.
کد خبر: ۷۵۵۴۰

به گزارش معاصر، سازمان هواشناسی کشور در هشدار سطح زرد خود از فعالیت دو سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشاری طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری (۲۱ و ۲۲ اسفند ماه) خبر داد.

روز دوشنبه بر اثر فعالیت سامانه بارشی در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، فارس، بوشهر، نیمه غربی و شمال کرمان، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، نیمه شرقی و شمال سمنان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، زنجان، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش نسبی دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه نیز در استان‌های کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، یزد، شرق اصفهان، خراسان شمالی، شرق و شمال سمنان، گیلان، مازندران و گلستان همین شرایط رخ خواهد داد.

توصیه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت، در جنوب خسارت به محصولات کشاورزی، آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی و آسیب به نهال و درختان آسیب‌پذیر هشدار داده است.

همچنین پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها، انتقال محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه شده است.

وزش باد شدید در ۷ استان

بر اساس فعالیت سامانه دوم (افزایش گرادیان فشاری) روز دوشنبه در نیمه شمالی فارس، جنوب یزد و کرمان و روز سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب و شرق خراسان رضوی وزش باد شدید رخ می‌دهد.

خیزش گردوخاک در نواحی مستعد، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت و آمد‌های شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنر‌ها و اختلال در ناوگان حمل و نقل از مخاطرات این سامانه عنوان شده است.

هشدار نارنجی برای ۸ استان

سازمان هواشناسی امروز پیش از هشدار زرد رنگ خود، در هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان خبر داده بود که دوشنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال غرب فارس، شمال و شرق خوزستان و شمال بوشهر و روز سه‌شنبه در خراسان رضوی و خراسان جنوبی رخ خواهد داد.

در هشدار نارنجی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیر‌های برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و صدمه به نهال و درختان آسیب‌پذیر اعلام شده است.

پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما در این ۸ استان توصیه شده است.

تردد‌های دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز مختل می‌شود

سازمان هواشناسی همچنین در هشدار نارنجی از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا از فردا (دوشنبه) تا روز چهارشنبه هفته جاری در مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب کشور خبر داد که دوشنبه در خوزستان و بوشهر، سه‌شنبه در خوزستان، بوشهر و هرمزگان، خلیج فارس و تنگه هرمز و چهارشنبه در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خلیج فارس و دریای عمان و نیمه غربی تنگه هرمز سبب افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۱.۸ متر و بیش از ۲ متر در فراسواحل خواهد شد.

در این هشدار از اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین، اختلال در تردد کشتی‌های تجاری، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی از اثرات این سامانه است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز