تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
غریب آبادی در مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی در ژنو:

دولت‌ها و سیاست‌گذاران قوانین و سیاست‌های حامی حقوق مسلمانان را وضع کنند

دولت‌ها و سیاست‌گذاران قوانین و سیاست‌های حامی حقوق مسلمانان را وضع کنند
غریب آبادی در مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی در ژنو گفت: دولت‌ها و سیاست‌گذاران قوانین و سیاست‌های حامی حقوق مسلمانان را وضع کنند و لزوم تقویت گفت‌وگوی بین ادیان و ترویج چندفرهنگی و پایان یافتن پایان وضعیت وخیم انسانی در غزه نیاز به اقدام فوری جامعه بین‌المللی دارد
کد خبر: ۷۵۶۱۲

به گزارش معاصر، کاظم غریب‌ آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی که به مناسبت گرامیداشت چنین روزی در ۱۵ مارس ۲۰۲۴ (۲۵ اسفند ۱۴۰۲) با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی و دیپلمات‌های مقیم در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، با اعلام استقبال جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه ۷۶/۲۵۴ مجمع عمومی سازمان ملل برای تعیین روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در ۱۵ مارس ۲۰۲۲ ، در ابتدای سخنانش به وضعیت مردم مظلوم و بی‌گناه غزه و فلسطین که در چند ماه گذشته مورد شدیدترین حمله‌ها از سوی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته، گریزی زد و این اقدامات ددمنشانه را محکوم نمود.

غریب آبادی در بخش دیگری از سخنانش همبستگی و همدلی جمهوری اسلامی ایران با وضعیت وخیم انسانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه غزه را اعلام کرد و افزود: رنج آن‌ها که ناشی از سال‌ها اشغال از سوی رژیم غاصب صهیونیستی است، برای پایان یافتن نیاز به اقدام فوری جامعه بین‌المللی دارد.

وی از روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی به عنوان روز مبارزه مداوم علیه تبعیض و تعصب که بیش از میلیارد‌ها نفر از جامعه مسلمان در سراسر جهان با آن روبرو هستند، یاد کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه هدف از این روز که در نتیجه آگاهی از رشد نگران‌ کننده حوادث اسلام‌هراسی تعیین شده است را تقویت تفاهم، ترویج مدارا و دفاع از حقوق مسلمانان دانست.

وی تصریح کرد: اسلام‌هراسی که ریشه در جهل و اطلاعات نادرست و همچنین اقدامات عامدانه دارد، به اشکال مختلف از جمله نفرت‌پراکنی و حملات خشونت‌آمیز تا تبعیض نهادینه شده و متاسفانه با حمایت دولتی بروز می‌کند.

غریب آبادی مصادیقی آشکار از اسلام هراسی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اسلام‌هراسی در سه دهه گذشته به اشکال مختلف از جمله تخریب وجهه مسلمانان و تحریک احساسات آنان از طریق انتشار کاریکاتور، نوشتن کتاب‌های موهن درباره اسلام و پیامبر مکرم اسلام (ص)، سوزاندن قرآن، زیر سوال بردن ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی و یا تلاش برای تحمیل مفاهیم و پدیده‌های مغایر با ارزش‌های اسلامی به جوامع اسلامی، ارائه تصویری غیر واقعی از روح واقعی اسلام و ... خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: همه این اشکال اسلام‌هراسی اثرات خود را بر جوامع مختلف می‌گذارد و منجر به تبعیض و بروز رفتار‌های خشونت‌آمیز نسبت به جوامع مسلمان می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تاکید کرد: در این روز، جوامع، سازمان‌ها و افراد باید گرد هم آیند تا اسلام‌هراسی و آثار زیانبار آن بر انسجام اجتماعی را محکوم کنند.

غریب آبادی در ادامه اصل آزادی بیان که براساس اسناد بین‌المللی حقوق بشر مسئولیت‌های خاصی از جمله نیاز به اجتناب از گسترش سخنان نفرت‌انگیز یا تحریک خشونت را برعهده دارد، مورد اشاره قرار داد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه گفت: اسلام‌هراسی یا هر اقدام دیگری علیه نماد‌های مسلمانان شکل مشروع و قانونی از بیان نیست، بلکه نوعی تعصب است که می‌تواند باعث آسیب شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه از دولت‌ها و سیاست‌گذاران خواست تا قوانین و سیاست‌هایی را وضع کنند که از حقوق مسلمانان حمایت کرده و مشارکت کامل آن‌ها را در جامعه تضمین نمایند.

وی همچنین بر لزوم تقویت گفت‌وگوی بین ادیان و ترویج چندفرهنگی که می‌تواند محیطی که در آن همه افراد احساس ارزشمندی و مشارکت داشته باشند، تاکید کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز