تهران ۱۵.۹۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
با هدف حفظ آثار تاریخی از تعرض غیرقانونی

4 اثر تاریخی استان مرکزی تعیین حریم می‌شوند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: چهار اثر تاریخی استان طبق ضوابط حفاظتی در سال جاری در عملیات ثبت آثار تاریخی تعیین حریم شدند.
کد خبر: ۱۲۲۰۵
«مصطفی مرزبان» افزود: این مهم در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کشور تایید و با هدف حفظ آثار تاریخی از تعرض غیرقانونی، انجام شده است.
وی اظهارداشت: این بناها عبارتند از ارگ امیر حشمت( ارگ میشیجان) در خمین، امامزاده عبدالله میشیجان در خمین، مسجد سیدها در اراک، کاروانسرای ورده در زرندیه که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها انجام شده است.
وی گفت: با این اقدام در مجموع ۵۵ اثر تاریخی استان مرکزی که تاکنون فاقد حریم مصوب بودند، ثبت حریم شدند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: ریشه بسیاری از تعرضات غیرقانونی به آثار تاریخی در گذشته به دلیل عدم تعیین حریم مصوب مجموعه‌ها و بناهای تاریخی بوده است که با این کار اقدامی بزرگ و اساسی در راستای حفاظت از آثار تاریخی استان صورت خواهد گرفت.

مرزبان افزود: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی، پس از ثبت یک اثر موضوع تعیین عرصه و حریم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مانع قانونی برای جلوگیری از تعرض به حریم منظری و حفاظتی آثار در محیط‌های شهری و روستایی خواهد بود.

استان مرکزی دارای بیش از ۲ هزار بنا و اثر تاریخی است که ۸۹۳ مورد آن به ثبت ملی و یک  اثر آن به نام قنات ابراهیم آباد به ثبت جهانی رسیده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز