تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه

نامه‌نگاری حسن روحانی با شورای نگهبان ‌خط‌و‌نشان روحانی

نامه‌نگاری حسن روحانی با شورای نگهبان ‌خط‌و‌نشان روحانی
چهارشنبه هفته گذشته بود که نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش ارسال شد و رئیس‌جمهور سابق با ارسال سومین نامه خود به این شورا، تأکید کرد چنانچه تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیت دریافت نشود،
کد خبر: ۷۶۴۲۸

به گزارش معاصر، چهارشنبه هفته گذشته بود که نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش ارسال شد و رئیس‌جمهور سابق با ارسال سومین نامه خود به این شورا، تأکید کرد چنانچه تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیت دریافت نشود، با وجود ابهامات فراوان نامه شورای نگهبان، پاسخ به آن منتشر خواهد شد.

 

نامه اول روحانی خطاب به شورای نگهبان در بیستم اسفندماه سال گذشته و نامه دوم هم پنج روز بعد در بیست‌و‌پنجم اسنفدماه ۱۴۰۲ ارسال شد.

 

حال با خط‌و‌نشان کشیدن‌های روحانی پس از ارسال نامه سوم، از یک سو باید دید که واکنش شورای نگهبان چه خواهد بود و مستندات و ادله خود درباره ردصلاحیت حسن روحانی را ارائه خواهد داد؟‌

 

ظاهرا کار تا آنجا بالا گرفته که جواد هروی هم در گفت‌وگوی دیروز شنبه خود با ایلنا خبر داد که «روحانی در جلسه اخیر مباحثی را به اعضای دولت خودشان اشاره کرده و عنوان کرده من دلایل ردصلاحیتم را در روزهای آینده به تفصیل خواهم گفت».

 

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، این را هم مطرح می‌کند که روحانی در مقابل دلایل ردصلاحیت سکوت نمی‌کند؛ چراکه به گفته هروی، «این موضوع جایگاه شورای نگهبان را تضعیف می‌کند، نه شخص را؛ بنابراین به خاطر قداست شأن شورای نگهبان، حسن روحانی چنین دفاعی را انجام خواهد داد».‌

 

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به وضعیت مشابه علی لاریجانی و جواب‌های شورای نگهبان به رئیس سابق مجلس اشاره دارد که به گفته او، نه‌تنها قانع‌کننده نبود؛ بلکه آقای لاریجانی به تفصیل حدود ۴۰ صفحه پاسخ دلایل ناموجه شورای نگهبان را دادند که شاید این قضیه بتواند مؤثر واقع شود که حالا مؤثر واقع نشد؛ پس این فعال سیاسی باور دارد که شیوه شورای نگهبان باید مبتنی‌ بر نگرش دموکراتیک باشد و آن چیزی که ما در بحث تسامح و تساهل اسلامی هم داریم، در این جایگاه باید حفظ شود».

 

با این گفته‌ها، هروی نتیجه می‌گیرد که «کسانی مثل آقای روحانی از جایگاه شایسته‌ای در نظام برخوردار بوده و شخصیت‌ درخورتوجه و موجهی در نظام هستند و فکر می‌کنم اینکه ایشان پاسخی بر پاسخ‌های شورای نگهبان بدهند و قانع‌کننده نبودن و مجاب‌کننده بودن پاسخ‌های شورای نگهبان را پاسخ بدهند، امر مقبول و پسندیده‌ای است و باید شورای نگهبان هم بپذیرد و فکر می‌کنم اگر آنها هم پاسخ‌های مجاب‌کننده‌ای متقابلا داشته باشند، فضای مخدوش فکری، رسانه‌ای و اجتماعی را هم روشن خواهد کرد».

 

پیش از جواد هروی، محمد مهاجری هم یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با ایلنا و در ارزیابی دلایل رد‌صلاحیت روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در جلسه با وزرای دولتش مطرح کرد، عنوان کرده بود از‌آنجایی‌که نظرات شورای نگهبان درباره صلاحیت افراد مختلف دارای پارامترهای عینی و ملموس برای جامعه نیست، همیشه سؤالاتی به وجود می‌آید.

 

این سؤالات هم درباره تأیید صلاحیت افراد و هم درباره ردصلاحیت‌ها وجود دارد. به گفته این فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا، «شورای نگهبان از خط‌کشی استفاده می‌کند که مردم نمی‌دانند آن خط‌کش چه عملکردی دارد؟!». مهاجری در پاسخ به این سؤال که چقدر این بندهایی را که برای ردصلاحیت آقای روحانی عنوان شده، وارد می‌دانید، تأکید کرد، «تقریبا هیچ. اصلا نمی‌گویم تقریبا، می‌گویم تحقیقا هیچ‌کدام».

 

چون از دید او «وقتی قرار است که کسی ردصلاحیت شود، نمی‌توانید سیاست‌هایی را که فرد براساس‌آن رأی آورده، دستمایه ردصلاحیت قرار دهید. از همان اول سیاست‌ها می‌تواند در کشور مورد قبول نباشد؛ اما وقتی کسی سیاستی را مطرح می‌کند و براساس‌آن رأی می‌آورد، شما نمی‌توانید او را به خاطر اتخاذ آن سیاست‌ها رد کنید».

 

در نتیجه این تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «ممکن است شورای نگهبان بگوید در عمل چنین و چنان. من می‌گویم آقای روحانی اگر در مقام ریاست‌جمهوری چنین اقدامات نادرستی داشته، چه ربطی به نمایندگی مجلس خبرگان دارد؟ وظایف مجلس خبرگان اصلا وظایف دیگری دارد.

 

رهبری در سال‌های دور درباره آقای روحانی گفته بودند که آقای روحانی جزء عقلای کشور است. چطور ممکن است آدم عاقل ردصلاحیت شود؟ اینکه به هر حال سال‌های سال در سمت نماینده رهبری در شورای‌عالی دفاع، شورای ریاست ملی، نمایندگی مجلس و دو دوره ریاست‌جمهوری بوده، به نظرم منطقی نیست که ردصلاحیت شده باشد».

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز