تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°

۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
وزیر سابق عراقی:

آمریکا همدست داعش در عراق است

وزیر حمل و نقل سابق عراق با تاکید بر همدستی آمریکا با داعش در عراق گفت که دولت بغداد باید با حمایت بیش‌تر بسیج مردمی کار تروریست‌ها را در الانبار سریع‌تر یکسره کند.
کد خبر: ۱۴۳۱
اخبار معاصر: «سلام المالکی» وزیر حمل و نقل سابق عراقی در بیروت اوضاع میدانی در کشورش را خوب توصیف و تاکید کرد: اگرچه پیشروی‌های نیروهای مشترک عراقی تدریجی و محتاطانه است، اما ابتکار عمل در دست بسیج مردمی و نیروهای امنیتی باقی است.

وی کمبود تسلیحات ارتش عراق و به خصوص نیروی هوایی این کشور را از جمله عوامل موثر در یکسره نشدن عملیات‌های ضد داعش در مناطق مختلف عراق خواند.

المالکی گفت: مدتی قبل بود که اولین گروه از جنگنده‌های اف 16 نیروی هوایی عراق بعد از یک تاخیر نسبتا طولانی به نیروی هوایی عراق تحویل داده شدند؛ اما از ضعف‌های عجیبی خصوصا در بخش تسلیحات رنج می‌برند.

وزیر سابق عراقی گفت: بمب‌های هدایت ماهواره‌ای سری JDAM به عراق تحویل داده نشده و در عین حال انواع موشک‌های ضد رادار و کروز هوا پرتاب مثل موشک هارم و JSOW نیز که قابلیت حمل آن توسط این مدل از اف 16 وجود دارد به عراقی‌ها تحویل داده نشده است.

مالکی همکاری نکردن اهالی مناطق تحت اشغال داعش با نیروهای عراقی را از جمله عوامل پیشرفت تدریجی روند پاکسازی مناطق از وجود تروریست‌ها دانست.

وزیر سابق عراقی گفت: در هر حال روحیه بالای بسیج مردمی و پافشاری نیروهای آن در یکسره کردن عملیات‌های نظامی، پیروزی نهایی بر داعش را حتمی می‌کند، حتی اگر این امر دیرتر اتفاق افتد.

وی افزود: بسیج مردمی برای کامل کردن عملیات آزادسازی فلوجه و الرمادی در الانبار آماده می‌شوند و آمادگی‌های بزرگی صورت گرفته است.

المالکی گفت: با وجود اینکه ائتلاف بین‌المللی حمایت واقعی از نیروهای بسیج مردمی و دولت عراق به عمل نیاورده و نقش تاثیرگذاری در نبردهای ضد داعش ندارد، اما آزادسازی فلوجه و الرمادی به زودی آغاز خواهد شد، چون نقشه و تجهیزات برای شروع نبرد کاملا آماده است.

وزیر سابق عراقی گفت: اسناد و شواهد معتبر، کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا به عراق را تایید می‌کند و اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی ثابت می‌کند که آنها مایل به طولانی‌تر شدن نبرد آزادسازی الانبار است، اما اراده عراق هرگز اجازه طولانی شدن این نبرد را نمی‌دهد.

مالکی درباره نقش دولت عراق گفت: دولت العبادی باید تصمیم‌های جدی‌تری در کمک به بسیج مردمی و تامین سلاح از منابعی غیر از آمریکا داشته باشد، چون آمریکا جدی نبودن و همدستی خود را با داعش نشان داده است.

وی افزود: مشارکت عشایر در نبرد الانبار محدود و بی‌فایده است، چون بیش‌تر آنها یا با داعش همدست هستند یا به خاطر نداشتن آمادگی‌ها ناتوان هستند.

وزیر سابق عراق گفت: تجربه هم نشان داده که اعتماد به عشایر بی‌فایده است و این تنها بسیج مردمی است که با کمک نیروهای امنیتی قادر به مبارزه با داعش و تحقق پیروزی‌هاست، آن هم به شرطی که سلاح و کمک‌های کامل از سوی دولت بغداد دریافت کند.

وی افزود: دولت باید به بسیج مردمی آزادی کامل برای اتخاذ تصمیم‌های لازم در آغاز کردن نبرد و پایان دادن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن بدهد.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
برچسب ها : آمریکا داعش عراق
ارسال نظر

آخرین اخبار روز