تهران ۳۲.۷۹° كمينه ۳۲.۶۲°  بیشینه ۳۲.۹۹°
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۵
شهرداری قم

ممنوعیت جدید و عجیبی که در قم وضع شد

ممنوعیت جدید و عجیبی که در قم وضع شد
استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌ و ساز شهر قم ممنوع شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اعلام کرد که در حال حاضر صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت نکات سیما و منظر متناسب با شهر قم است.
کد خبر: ۷۶۶۵۰

به گزارش معاصر، استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌ و ساز شهر قم ممنوع شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اعلام کرد که در حال حاضر صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت نکات سیما و منظر متناسب با شهر قم است.

برترین ها نوشت: متین‌فر گفت: یکی از اتفاقات جدید در ساخت‌وساز شهری قم احداث نمادی شبیه به گنبد است درصورتی‌که سبک و عناصر ایرانی اسلامی داشته باشد، جای تأمل دارد اما احداث گنبدهایی که به سبک معماری بیزانسی هستند، عنصری نامطلوب و بیگانه است.

معماری بیزانسی به سبکی اشاره دارد که بین قرن ۴ تا ۱۵ میلادی در سرزمین‌های تحت سلطه‌ی امپراطوری بیزانس (روم شرقی) رواج داشت. استفاده از گنبد بزرگ و مرتفع، پنجره‌های بلند و موزاییک برای دکور، از ویژگی‌های رایج این سبک به شمار می‌رود. در واقع بیشتر ساختمان‌هایی که ما سبک معماری بیزانس را به آن‌ها نسبت می‌دهیم، مذهبی و مربوط به کلیسا هستند. این سبک معماری مدتی است که در ایران محبوب شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز