تهران ۳۳.۸۵° كمينه ۳۲.۷۹°  بیشینه ۳۳.۹۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم

جزیره قشم به عنوان مهم‌ترین نقطه کریدور شمال و جنوب تلقی می‌شود

جزیره قشم به عنوان مهم‌ترین نقطه کریدور شمال و جنوب تلقی می‌شود
قشم این روزها میزبان نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با حضور سفرایی از ۱۰ کشور جهان و فعالان اقتصادی و ده‌ها سازمان و شرکت دانش‌بنیان است.
کد خبر: ۷۶۶۸۰

به گزارش معاصر، ایرانیان با لنج‌هایی که در تاریخ ساخته‌اند اقیانوس پیمایی کرده‌اند و بادبان‌هایی داشته‌اند که با باد مخالف به پیش می‌رفتند و این نشانه هوشمندی، دانایی و فراست مردمان این دیار برای ارتباط و تجارت با جهانیان بوده است. داشته‌های کنونی قشم مزیت‌های راهبردی دارد، به مزیت‌های جغرافیایی، زیست بوم آب‌های خلیج‌فارس، شیلات و ...

مهم‌ترین داشته قشم، جعرافیای انسانی اوست و گستردگی این جغرافیای انسانی تا آفریقا یک مزیت بسیار مهم است، همایش در کشور بسیار است اما واقعیت آن است که رویداد واقعی باید میان شرکت‌ها و فعالان رقم بخورد و این نقش آفرینی در مقام همتایابی می‌تواند سبب شکوفایی اقتصادی قشم با محوریت اقتصاد دریاپایه شود.

قشم هاب اقتصاد دریاپایه است و همه کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه در قشم از گردشگری تا آبزی‌پروری، از پارک زیست فناوری تا کشتی‌سازی و تک تک کسب و کارهای دریاپایه در قشم وجود دارد.

توسعه اقتصاد کشور از مسیر اقتصاد دریامحور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریامحور آن گونه که باید عمل نشده، گفت: شتاب‌بخشی به توسعه اقتصاد کشور از مسیر اقتصاد دریامحور امکان‌پذیر است.

عادل پیغامی در حاشیه برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که به میزبانی قشم، اظهار داشت: اقتصاد دریامحور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، راهبردی به منظور استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی دریا، سواحل، جزایر و پسکرانه‌ها در تنوع‌بخشی و توسعه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با داشتن حدود 5800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور از برخوردارترین کشورها از نظر منابع دریایی محسوب می‌شود، افزود: اما متاسفانه ما در این سال‌ها آن گونه که باید نتوانسته‌ایم از این منابع به درستی استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: ما از نظر بهره‌برداری از این نعمت خدادادی در رتبه‌های آخر قرار داریم، این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید زنجیره‌های مرتبط با اقتصاد دریامحور در قشم ایجاد شود، بیان کرد: در همین راستا باید خدمات بیمه‌ای و بانکی مرتبط با فعالیت‌های دریا از قبیل حمل و نقل دریایی، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر بخش‌ها در این منطقه فراهم شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور همچون هر اقتصاد دیگری نیازمند ایجاد زنجیره ارزش و از همه مهمتر فرهنگ دریاپایه است، گفت: اقتصاد دریا پایه فقط برای مردم استان‌های ساحلی نیست، بلکه این اقتصاد برای کل مردم ایران است و این فرهنگ باید در میان همه مردم سرزمین ایجاد شود، زیرا که ایران یک کشور دریایی محسوب می‌شود و باید فرهنگ استفاده از محصولات دریایی در تمامی بخش‌ها ایجاد شود تا اقتصاد این حوزه توسعه یابد.


جزیره قشم به عنوان مهم‌ترین نقطه کریدور شمال و جنوب تلقی می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: برایمان جای بسی خوشحالی است که در اولین سفر ریاست جمهوری به جزیره قشم، بر اهمیت استراتژیک پروژه پل خلیج فارس تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری به هرمزگان، در راستای تکمیل پروژه‌، دستوراتی را برای تامین مالی صادر و برخی موانع قانونی را برای حضور سرمایه‌گذاران رفع کردند و اما در بخش خطوط راه آهن توافقات مطلوبی را با راه آهن جمهوری‌ اسلامی ایران به انجام رساندیم ، با پیگیری‌های متعدد، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی بیان داشت: دو سال گذشته با تامین مالی از سمت منطقه آزاد قشم، اتوبان آغاز به کرده و همچنین بندرکاوه قشم، مکمل بندر شهید رجایی بندرعباس پس از ۱۰ سال سکوت مطلق در یک سال اخیر فعال شده است.

پیغامی گفت: طرح‌های توسعه ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است و پس از جذب سرمایه‌گذار اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در خصوص پروژه پل خلیج فارس، رئیس جمهور بسیار پیگیر از موضوع بودند و دستورات لازم را به تمام مجموعه‌ها صادر کردند، با توجه به اینکه چند سال است این پروژه متوقف شده، اما هم اکنون، جلساتی به صورت ماهیانه در معاونت ریاست جمهور در راستای حل این مسئله برگزار می‌شود.

تبیین حرکت کشور در اقتصاد دریا و دستاورد ۳میلیارد دلاری یک رویداد

محمد مهدی سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در حاشیه این رویداد به خبرنگار ما گفت: با اشاره به برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران، در این رویداد ۵ سفیر از کشورهای خارجی و ۶ هیأت تجاری خارجی حضور داشتند.

وی افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانِ حاضر در رویداد همتایابی ۵۰ شرکت بود که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار تفاهم نامه به امضا رسید.

رئیس دبیر خانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، عنوان‌کرد: تعداد شرکت‌های صنعتی، تجاری و لجستیکیِ شرکت کننده در این رویداد ۴۰ شرکت بود که در این حوزه نیز ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار تفاهم نامه به امضا رسید.

انعقاد ۳۰ تفاهم نامه به ارزش ۳ میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار برای نقش‌آفرینی در اقتصاد دریا

سالاری تصریح کرد: به طور کلی در نخستین رویداد همتایابی اقتصاد دریا محور مجموعاً ۳۰ تفاهم نامه به ارزش سه میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار بین شرکت‌های داخلی، خارجی و دانش بنیان به امضا رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان‌کرد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی توسعه در اقتصاد دریا محور را ابلاغ کردند و پس از آن شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر صمت تشکیل شد که در حال حاضر دبیرخانه این شورا سیاست‌گذاری در همه عرصه‌های دریا اعم از ساحل، فراساحل، بنادر، لجستیک و سکوهای نفتی را بر اساس گفتمان رهبر معظم انقلاب دنبال می‌کند.

مسیر ترانزیتی ایران امن‌ترین مسیر برای حمل و نقل کالای کشورهای همسایه

سالاری با اشاره به تلاش روز افزون برخی کشورهای همسایه برای رقابت با ایران در حوزه ترانزیتی، عنوان‌کرد: مسیر ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران، کمترین مسافت برای حمل و نقل کالاها است و با افزایش ناوگان می‌توانیم با حداقل هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترانزیت مورد نظر کشورهای متقاضی را انجام دهیم و همین امر امکان رقابت با ما را از کشورهای دیگر می‌گیرد منتهی آن‌ها از برخی از ضعف‌های ما در منطقه استفاده کرده و فرصت‌هایی برای خود ایجاد می‌کنند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، ادامه داد: کشور ما برای کالاهای ترانزیتی امن‌ترین مسیر شناخته می‌شود در حالی که مسیرهای جایگزین شاهد ناامنی‌هایی هستیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز