تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶

سرنشینان کرو-۲ وارد ایستگاه بین‌المللی فضایی شدند

کد خبر: ۲۱۳۴۰
کپسول سرنشین‌دار کرو-۲ که روز گذشته به فضا رفته بودند به ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کپسول حاوی فضانوردان این پرواز که روز گذشته توسط موشک فالکون ۹ پرتاب شده بود امروز در ساعت ۵:۲۲ صبح به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۳:۵۲ به وقت تهران) به ایستگاه بین‌المللی فضا متصل شد.

مانور اتصال به ایستگاه فضایی تماما توسط رایانه‌های فضاپیما انجام شد کنترل کننده‌های آن در زمین و فضانوردان آن را با دقت نظارت می‌کردند اما کنترل اصلی دست رایانه‌ها بود.
این فضاپیما به وسیله‌ی ده‌ها قلاب به ایستگاه متصل شد و زمانی که فضانوردان از اتصال و یکسان بودن فشار هوای کپسول و ایستگاه بین المللی مطمئن شدند دریچه را باز کردند و به داخل ایستگاه رفتند.

اولین نفری که وارد ایستگاه شد فضانورد ژاپنی آکیهیکو هوشیده(Akihiko Hoshide) بود. پس از او توماس پسکه(Thomas Pesquet) فرانسوی و سپس فضانوردان ناسا مگان مک‌آرتور Megan McArthur و شین کیمبرو(Shane Kimbrough) وارد شدند.
ماموریت بعدی شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه بین‌المللی فضایی کرو-3 نام دارد و در پاییز انجام خواهد شد.

فضانوردان کرو-1 نیز پس از تحویل ماموریت به خدمه‌ی کرو-2 در روز چهارشنبه به زمین بازمی‌گردند.

شرکت اسپیس‌ایکس چهار فضانورد از سه آژانس فضایی مختلف را روز گذشته(سوم اردیبهشت) به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاد و از موشک و کپسول‌های چندبار مصرف برای این سفر استفاده کرد.

موشک فالکون۹ که مسافران کرو-۱ را باخود به فضا برده بود و کپسول کرو دراگون که در ماه مه ۲۰۲۰ باب بهنکن(Bob Behnken) و داگ هرلی(Doug Hurley) را به خاک آمریکا بازگردانده بود در این سفر مورد استفاده قرار گرفت.

این اولین باری است که شرکت ایلان‌ ماسک فضانوردان را  بوسیله‌ی یک کپسول و موشک از پیش استفاده شده به فضا فرستاده است. این کپسول در ماه مه اولین خدمه‌ی اسپیس‌ایکس را به فضا برده بود.

کپسول کرو دراگون که در ماه مه ۲۰۲۰ باب بهنکن و داگ هرلی را به خاک آمریکا بازگرداند.

بهنکن و هارلی در نخستین روزهای همه‌گیری کووید-۱۹ به فضا رفتند و برای ایالات متحده و مردم جهان امیدبخش بودند و همان کپسولی که آن‌ها استفاده کردند اکنون برای این سفر مورد استفاده قرار گرفت.

استیو یورچزیک(Steve Jurczyk)، رئیس ناسا در گفتگوی رسانه‌ای در روز چهارشنبه گفت: این سومین پرتاب طی کمتر از یک سال است: دمو۲، کرو۱ و اکنون کرو۲. من به تیم ناسا و اسپیس‌ایکس افنتخار می‌کنم.

 کیمبرو، فرمانده‌ی فضاپیمای ناسا و خدمه‌اش به مدت شش ماه در ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهند ماند و جای چهار فضانوردی را می‌گیرند که در روز چهارشنبه‌ی آینده در کپسولی مجزا به زمین باز خواهند گشت و در خلیج مکزیک در فلوریدا فرود می‌آیند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ایستگاه فضایی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز