تهران ۲۵.۴° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی

حذف کارت‌های بانکی از نظام پرداخت کلید خورد/آنچه باید درباره طرح کهربا بدانید

حذف کارت‌های بانکی از نظام پرداخت کلید خورد/آنچه باید درباره طرح کهربا بدانید
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی روز جاری از امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز خبر داد.
کد خبر: ۷۶۰۵۷

به گزارش معاصر، روز جاری مصطفی قمری‌وفا از اجرای طرح کهربا توسط ۶ بانک خبر داد و تأکید کرد که بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار قرار دارده تا بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را داشته باشند.

به گفته قمصری با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر گردیده است.

اما دو مسئله در اجرای این طرح در بین مردم مطرح است؛ اینکه امنیت این طرح چه میزان است؟ و تکلیف کارت‌های بانکی در دست مردم و در حال صدور چه می‌شود؟

پیش از این مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در خصوص این طرح به تجارت نیوز گفته بود که طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) که به “تراکنش‌های حضوری بدون کارت” معروف هستند با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور راه‌اندازی خواهد شد.

مانی‎ یکتا همچنین تاکید داشت در این روش باتوجه به عدم‌نیاز به حضور فیزیک کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌‌رود.

پرداخت با اخذ اثرانگشت خواهد بود

به گفته یکتا پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله روی برنامک هوشمند امنیت تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استاندارهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارد، این ویژگی‌ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می‌شود، در عین حال باتوجه به افزایش ایمنی که اتفاق می‌افتد، این امکان فراهم است که مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین‌تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود مشتری انجام شود.

آیا کارت‌ بانکی کامل حذف می‌شود؟

به گفته بانک مرکزی در این طرح استفاده از کارت‌های بانکی همچنان متداول بوده و صدور کارت همچنان انجام خواهد شد. در طرح کهربا تنها برای انجام تراکنش خرید الزامی  به‌همراه داشتن فیزیکی کارت در فروشگاه و پایانه فروشگاهی نیست.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

ویژگی‌های طرح کهربا

طرح کارت هوشمند همراه بانکی ( کهربا ) که به “تراکنش‎ های حضوری بدون کارت” معروف است قرار است به زودی در کشور اجرایی شود. براساس اعلام بانک مرکزی این طرح بر پایه پرداخت غیرتماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV است.

 پرداخت غیر تماسی چه مزیت‌هایی دارد؟

پرداخت غیرتماسی NFC با مزیت‌هایی از جمله عدم نیاز به حمل کارت، پرداخت سریع و امن، عدم امکان کپی‌برداری از کارت، پرداخت بدون تماس فیزیکی و استفاده از تلفن همراه به جای کارت بانکی توانسته است خیلی زود در کشورهای دنیا جای خود را باز کند و حالا در ایران تحت عنوان طرح تراکنش بدون کارت (کهربا)‌ قرار است پیاده سازی شود.

نحوه استفاده 

۱. قدم اول: ثبت نام و فعال‌سازی کارت در سامانه و اپلیکیشن بانک مرکزی

۲. قدم دوم: وارد کردن نوع خرید و مبلغ روی دستگاه کارت‌خوان

۳. قدم سوم: نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه کارتخوان

۴. قدم پایانی: انجام تراکنش و دریافت رسید

 تراکنش‌های غیرتماسی در دیگر کشورها چگونه است؟

بیش از پنج سال است که در کشورهای اروپایی حدود ۹۰ درصد از تراکنش‌ها در بستر کارت‌های هوشمند و رعایت استاندارد EMV انجام می‌شود. آمریکایی‌ها دیرتر از اروپایی‌ها به سمت تراکنش مالی به واسطه کارت‌های هوشمند رفتند، چراکه آنها هم مثل ما بیشتر در بستر کارت‌های مغناطیسی پرداخت می‌کردند، اما آنها هم طی دو سال اخیر به سمت استانداردهای EMV رفته‌اند.

همچنین گفته می‌شود، ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی درگیر این پروژه شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز