تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

حمله بانک مرکزی چین به رمزارزها

دادوستد رمزارز در چین ممنوع است و مقام‌های این کشور به تازگی چند نهاد را به جرم فعالیت در این زمینه تعطیل کرده‌ و به بانک‌ها در این مورد هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۲۶۱۶۰
پکن یک شرکت نرم‌افزاری را به جرم پشتیبانی از رمزارزها تعطیل کرد
 
چین در سال ۲۰۱۷ قوانین جدیدی علیه رمزارزها وضع کرد؛ از جمله ممنوعیت خریدوفروش بیت کوین 

بانک مرکزی چین یک شرکت نرم‌افزاری را که ظن آن می‌رفت در خریدوفروش ارزهای دیجیتال دست داشته باشد، تعطیل کرد و به شرکت‌های دیگر هشدار داد که از فعالیت در زمینه رمزارزها دست بردارند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایندیپندنت، در چند ماه گذشته، پکن کنترل خود بر عرصه فناوری را افزایش داده است و رمزارزها قربانی این رویکرد جدیدند. دادوستد رمزارز در چین ممنوع است و مقام‌های این کشور به تازگی چند نهاد را به جرم فعالیت در این زمینه تعطیل کرده‌ و به بانک‌ها در این مورد هشدار داده‌اند.

روز سه‌شنبه، دفتر «بانک خلق چین» در پکن دستور داد شرکت «توسعه فرهنگی پکن کودائو» تعطیل شود. اتهام این شرکت این است که از دادوستد رمزارزها پشتیبانی نرم‌افزاری کرده است.

این بانک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کار برای «پیشگیری از خطر احتکار در دادوستد ارزهای مجازی و پاسداشت امنیت دارایی‌های مردم» ضرورت داشته است. بانک یاد شده در ضمن به شرکت‌های خصوصی هم هشدار داد که به «فعالیت‌های اقتصادی مربوط به رمزارزها» هیچ‌گونه خدماتی ارائه نکنند؛ از جمله «ارائه مکان فیزیکی، نمایش تجاری، تبلیغ و سایر خدمات». از شرکت‌های مالی و بانک‌ها هم خواسته شده است هیچ‌ سرویسی که به خریدوفروش رمزارز کمک کند، ارائه ندهند.

در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که استان‌های مختلف چین علیه آنچه «استخراج» رمزارز نامیده می‌شود (یعنی کامپیوترهایی که رمزارزهایی چون بیت‌کوین تولید می‌کنند) وارد عمل شده‌اند. استان‌های سی‌چوآن، مغولستان داخلی و چینگ‌های شماری از «مزارع استخراج رمزارز» را تعطیل کرده‌اند که نتیجه‌ این حرکت، انتقال فعالیت‌ها به خارج از چین بوده است
 
ممنوع شدن استخراج رمزارز در استان سی‌چوآن واقع در جنوب غربی چین در ماه گذشته باعث شد بهای بیت کوین کاهش چشمگیری داشته باشد. این در واقع فشار پکن بود که باعث شد بیت‌کوینی که بهای آن از ۵۰ هزار دلار هم بالاتر رفته بود، به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کند. مجموعه فعالیت‌های چین باعث شد حدود نیمی از مزارع استخراج بیت‌کوین در جهان تعطیل شوند.

شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری در چین همچون علی‌بابا و تنسنت هم در دوران اخیر به اتهام‌های مرتبط با فعالیت انحصاری، با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند که باعث شده است سهام آن‌ها به چالش دچار شود. شی ژین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به روشنی می‌خواهد که بخش خصوصی رقیبی برای حکومت او نباشد.

طرفداران رمزارز آن‌ را وسیله‌ای برای فعالیت اقتصادی بی‌نام و منعطف می‌دانند؛ اما مسئولان دولتی چین می‌گویند که این موضوع می‌تواند به فعالیت‌های مجرمانه‌ای همچون پولشویی یاری برساند.
چین در زمینه محدود کردن رمزارزها ید طولایی دارد و در سال ۲۰۱۳ به شرکت‌های طرف سوم دستور داد از بیت‌کوین استفاده نکنند. این کشور در سال ۲۰۱۷ قوانین جدیدی علیه رمزارزها وضع کرد؛ از جمله ممنوعیت خریدوفروش بیت کوین. چند ماه پیش، نهادهای ذی‌صلاح به بانک‌ها در مورد ادامه فعالیت در زمینه رمزارزها هشدار دادند. در مدتی کوتاه بعد از آن، دستگیری گروهی برخی از کاربران به جرم استفاده از رمزارز را شاهد بودیم.

مکنزی سیگالوس در تحلیلی در وب‌سایت شبکه سی‌ان‌بی‌سی‌ در این مورد می‌نویسد: «معمولا هر بار پکن به صنعت رمزارزها حمله می‌کند، داغ این حمله پس از مدتی فرو می‌نشیند و قوانین تلطیف می‌شوند اما ظاهرا این  بار اوضاع متفاوت است.»

این اقدام بانک مرکزی چین در حالی انجام می‌شود که این بانک در حال ساخت نسخه‌ای الکترونیک از یوآن، ارز رسمی این کشور، است تا پکن بتواند آن را پیگیری و کنترل کند. برخی تحلیلگران معتقدند این طرح که چین از سال ۲۰۱۴ درگیر طراحی آن بوده است، دلیل سرکوب اخیر است.

 برخی دیگر هم می‌گویند که یوآنِ دیجیتال و بیت‌کوین این قدر ماهیت متفاوتی دارند که نمی‌توان آن‌ها را رقیب مستقیم هم محسوب کرد. بعضی منتقدان هم بر این باورند که این حرکت بخشی از تلاش دولت چین برای ایجاد جو سرکوب در جامعه هم‌زمان با جشن صدمین سالگرد بنیان‌گذاری حزب کمونیست است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بیتکوین رمز ارز
ارسال نظر

آخرین اخبار روز