تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

تنوع زیستی به دلیل فشار جوامع بشری به سرعت در حال افت است

کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل موسوم به "سی او پی ۱۵" این هفته به طور مجازی به میزبانی چین برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۴۲۴

تنوع زیستی به دلیل فشار جوامع بشری به سرعت در حال افت است

چین با تقریباً ۱۰ درصد گونههای گیاهی و ۱۴ درصد گونههای جانوری، از تنوع زیستی فوقالعادهای بهره‌مند است.  رهبران جهان از ۱۱ تا ۱۵ اکتبر در این گفتگوها در فضای مجازی شرکت خواهند کرد، گفتگوهایی که در تقویت اهداف بشر برای کاهش سرعت روند نابودی طبیعت نقش محوری دارد.  

|این کنفرانس پیش از گفتگوهای رودررو در ماه آوریل سال آینده در شهر کونمینگ چین و کنفرانس اقلیمی گلاسگو - از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر امسال - برگزار می شود. 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معاصر، اندرو دیوتز مدیر سیاستگذاری جهانی گروه "نیچر کانسرونسی" گفت: "آنچه در یک سال آینده اتفاق میافتد تا حدود زیادی مسیر بشریت برای باقی دهه را تعیین خواهد کرد؛ و آنچه این دهه اتفاق میافتد احتمالا چشمانداز ما برای باقی این قرن را رقم خواهد زد؛ و البته همین موضوع در مورد وضعیت بیش از پیش اضطراری اقلیم زمین صادق است." 
در اجلاس کونمینگ در سال آینده رهبران جهان در مورد چارچوب حفاظت از طبیعت و گونهها طی دهه آینده بحث خواهند کرد. هدف این اجلاس حفاظت از حداقل ۳۰ درصد محیط طبیعی خشکی ها و اقیانوس های زمین است، اما همه کشورها هنوز به این هدف متعهد نشده اند. 
چارچوب تنوع زیستی جهانی جایگزین طرح دهه اخیر میشود که از تحقق کلیه ۲۰ هدف تعیین شده باز ماند.  تنوع زیستی اکنون با سرعتی بیش از هر زمان دیگر در تاریخ بشر در حال افت است. از سال ۱۹۷۰ تاکنون، به طور میانگین تقریبا ۷۰ درصد جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهیها، خزندگان و دوزیستها افت کرده است. 
تصور می شود که انقراض، یک میلیون گونه جانوری و گیاهی - تقریبا یک چهارم کل گونههای جهانی - را تهدید میکند.تنوع زیستی به کلیه گونه های زنده موجود در زمین و ارتباط تنگاتنگ آنها در شبکه حیات اطلاق می شود، و بنیان تامین اکسیژن، آب، غذا و فواید بی شمار دیگر را تشکیل میدهد. پروفسور اندی پِرویس مدیر تحقیق در موزه تاریخ طبیعی لندن، می گوید که تنوع زیستی چیزی بیش از زیبایی طبیعت است. او گفت: "تنوع زیستی مسبب فراهم آمدن خیلی از نیازهای اولیه ماست." "تنوع زیستی تشکیل دهنده شالوده جوامع است. ما اخیرا دیدهایم که با گسستن زنجیره عرضه چه اتفاقی میافتد - طبیعت شالوده زنجیره عرضه است."


پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر  

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز