تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

بورس ترکیه تعطیل شد

این که بورس ترکیه را تعطیل کردند، بهترین شیوه برای کنترل امر بوده، اما باید دید در آینده نزدیک چه اقدامی برای کنترل امور در پیش خواهند گرفت.
کد خبر: ۳۶۵۶۴

بورس ترکیه تعطیل شد

 مشکل اصلی اقتصاد این کشور تورم و عدم مهار آن است؛ چون با سیاست‌هایی که دنبال می‌شود و مهار این موضوع به زودی قابل اجرا نیست؛ همچنین اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.

شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه  گفت: به دلیل تورم بالای کشور ترکیه و افت ارزش لیر در برابر دلار همچنین عدم توجه مسئولان به مقوله تورم و مهار آن، متاسفانه اتفاقات منفی در اقتصاد ترکیه در حال رخ دادن است.

وی افزود: ادامه روند منفی در اقتصاد باعث تشدید افزایش نرخ تورم شده که به تبع آن رکورد تاریخی افت ارزش لیر و... هم ایجاد شده است؛ همه این موارد نیز باعث شده سوددهی بانک‌های ترکیه‌ای تحت تاثیر قرار بگیرند، به خصوص بانک‌های بزرگ ترکیه که در بورس استانبول فعال هستند سهام آن‌ها با افت سنگینی مواجه شده است.

این مدیر خوشنام عنوان کرد: ارزش بانک‌های فعال در بورس استانبول رقم بزرگی است، به همین دلیل کل شاخص بورس را درگیر نوسانات منفی کرد و به همین منظور برای جلوگیری از بحران فرار سرمایه از بورس، مسئولان اقدام به تعطیلی این بازار کردند؛ البته اختیار تعطیلی بازار سرمایه کشور در قالب قوانین و مقررات بورس‌های دنیا وجود دارد؛ بدین ترتیب که در شرایط بحران، افت قیمت یا رشد بی رویه شاخص بازار را تعطیل کنند تا فضا آرام و سپس معاملات از سر گرفته شود. از نظر بنده این اقدام در شرایط فعلی ترکیه طبیعی است، اما مشکل اصلی اقتصاد این کشور تورم و عدم مهار آن است؛ چون با سیاست‌هایی که دنبال می‌شود، مهار این موضوع به زودی قابل اجرا نیست؛ همچنین اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.

به گفته وی، این که بورس را تعطیل کردند، بهترین شیوه برای کنترل امر بوده، اما باید دید در آینده نزدیک چه اقدامی برای کنترل امور در پیش خواهند گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز