تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «معاصر»:

جایگزینی یارانه نقدی با ارز دولتی خیانت در اقتصاد کشور است

یک کارشناس اقتصادی درخصوص پیامدهای ارز 4200 تومانی بر اقتصاد کشور و نرخ کالاها گفت: اگر حذف ارز 4200 تومانی به این معنا است که برای جبران آن یارانه به مردم ارائه شود، درواقع همان خطایی که دولت های نهم و دهم تکرار کردند، دولت سیزدهم تکرار خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۴۳۲

جایگزینی یارانه نقدی با ارز دولتی خیانت در اقتصاد کشور است/ ضریب فزآینده تورمی با توزیع یارانه نقدی

بابک حاجیان در گفت و گو با «معاصر» با بین این مطلب افزود: توزیع یارانه در بین مردم تقاضای مضاعف ایجاد می کند و این تقاضای مضاعف متاسفانه تبدیل به تورم می شود. همان اتفاقی که درخصوص یارانه های نقدی رخ داد.
وی ادامه داد: پیامد دیگر این موضوع آن است که متاسفانه هرچند ارائه ارز 4200 تومانی به برخی کالاهای خاص خودش یک پدیده غلط است، اما اگر همین پدیده غلط را امروز حذف کنند، تاثیر بسزایی در بخش قیمت نهاده های دامی برای ما ایجاد می کند و این افزایش قیمت کالاهای اساسی را به همراه خواهد داشت و متاسفانه نقطه مقابل آن همان توزیع یارانه نقدی است که ضریب فزآینده تورمی را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.
حاجیان در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه ارائه ارز دولتی یا ترجیحی به واردات کالاهای اساسی نیز منجر به رانت و فساد در این بخش شد و حال با این اوصف دولت چه روشی را می تواند در این بخش به کار بگیرد، گفت: دولت باید نحوه نظارت خود را در این زمینه اصلاح کند و نظارت جدی اعمال کند. چرا که اگر امروز واقعا ارز ترجیحی بر قیمت کالاهایی مانند مرغ اثرگذار بود، ما نباید شاهد این قیمت های بالا در بازار می بودیم.
وی ادامه داد: در کشورهای دنیا فقط برای دهک های بسیار ضعیف یارانه مستقیم ارائه می کنند و در سایر موارد فقط به تولیدکنندگان یارانه اعطا می کنند و لذا دولت باید نظارت خود را در این بخش قویتر کند. وقتی که یک فسادی در بدنه تمامی دستگاه های حاکمیتی و دولت ها وجود دارد، آن را اصلاح کنند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین اگر ارز 4200 تومانی را حذف کنند و همان را در قالب یارانه به مردم دهند، به این معناست که ضریب تورم بیش از این افزایش خواهد یافت و ما این تجربه را در دوران دولت احمدی نژاد داشتیم.
حاجیان با بیان اینکه این نگاه درستی نیست که بخواهیم یارانه نقدی به مردم کشور توزیع کنیم، اضافه کرد: به طور نمونه ارائه یارانه نقدی منجر به افزایش تقاضا می شود. در شرایط اقتصادی رونق، یک واحد پول تا هفت برابر تقاضا ایجاد می کند ولی در شرایط موجود یک واحد پول تا سه برابر تقاضا ایجاد می کند. یعنی به طور نمونه هر مبلغی را به مردم اعطا کنند مردم به دنبال تهیه کالایی تا سه برابر نرخ آن مبلغ می روند.
وی ادامه داد: حال در نظر بگیرید که ما 45 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم، یعنی رقمی معادل سه برابر آن تقاضا ایجاد کرده ایم. حال اگر به این حامل های انرژی یارانه ارز 4200 تومانی هم اضافه شود، درواقع به کشورمان خیانت کرده ایم. این روش ها در کشورهای پوپولیستی بی پایه وجود دارد که به دنبال جمع کردن رای با اعطای نقدینگی هستند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در همان دوره ای هم که دولت های نهم و دهم اعطای یارانه نقدی به مردم را در دستور کار خود قرار داد، ما در قالب 52 اقتصاددان به دولت نامه نوشتیم که به جای ارائه یارانه نقدی و پول به مردم، سهام شرکت های نفتی را به دولت بدهید که مردم سالانه یک مبلغی را دریافت کنند و انتقال نقدینگی به بازار را به تاخیر بیندازید؛ اما به این توصیه توجهی نکردند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تجربه دهه 50 به بعد نشان داده که شرایط اقتصادی کشور ما چه در دوران طاغوت و چه در دوران جنگ، همواره سیاست های اقتصادی مصادره به سمت حوزه های سیاسی و اقتصاد سیاسی رفته است که می تواند شامل تحریم ها و ملاحظات سیاسی باشد و به عبارتی اقتصاد توسط سیاسیون کشور مصادره شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز