تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای این افراد

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: اکنون کلیه افراد بالای ۱۸ سالی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند، افراد بالای ۸۰ سال و کارکنان نظام سلامت با اولویت شاغلان بیمارستانی می‌توانند دز چهارم را بعد از گذشت چهار ماه از دریافت نوبت سوم واکسن، تزریق کنند.
کد خبر: ۴۱۵۷۸

تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای این افراد ضروری است

محسن زهرایی، درباره روند واکسیناسیون کشوری کرونا، گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال کشور حدود ۹۱.۳ درصد واکسن نوبت اول، ۸۳.۱ درصد هم واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نیز استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند اما گروه سنی ۵ تا ۱۲ ساله‌ها گروهی هستند که کمترین مشارکت را تاکنون داشتند به شکلی که تنها ۲۳.۹ درصد این گروه سنی واکسن نوبت اول و ۱۱ درصد نوبت دوم را دریافت کردند.

او درباره آمار کلی واکسیناسیون در کلیه سنین کشور، اظهار کرد: ۷۶.۵ درصد نوبت اول و ۶۸.۴ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

وی افزود: مطالعات وسیع بین‌المللی نشان داده است که پس از سویه دلتا و آمدن سویه امیکرون برای اینکه کشورها بتوانند جلوی موارد بستری امیکرون را بگیرند، دو دز واکسن به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است نوبت سوم واکسن نیز تزریق شود. مشخص شده است که اگر دو نوبت واکسن در موج دلتا می‌توانسته تا ۸۵ درصد از موارد بستری جلوگیری کند، اما در سویه امیکرون اثربخشی تزریق دو نوبت واکسن به ۵۰ درصد کاهش می‌یافت؛ اما اگر افرادی نوبت سوم را تزریق می‌کردند اثربخشی مجددا به ۸۶ درصد افزایش می‌یافت.

زهرایی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز سویه رایج کشور ما امیکرون است، توصیه اصلی ما تزریق دز سوم واکسن در افراد واجد شرایط و مشمول است.

او در خصوص آخرین تصمیمات برای تزریق دز سوم واکسن به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، ‌ تصریح کرد: در این گروه سنی برای افرادی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، ‌ تزریق دز سوم واکسن توصیه می‌شود. این افراد می‌توانند نامه‌ای از پزشک معالج مبنی بر ضعف سیستم ایمنی بگیرند و اقدام به تزریق واکسن کنند. اگر هم که در مرکز بهداشتی مربوطه، از قبل پرونده داشته باشند، شناخته شده هستند و در صورتی که واجد شرایط گفته شده، باشند، می‌توانند دز سوم را دریافت کنند.

وی افزود: در خصوص دز چهارم هم این شرایط صادق است و اکنون کلیه افراد بالای ۱۸ سالی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند، افراد بالای ۸۰ سال و کارکنان نظام سلامت با اولویت شاغلان بیمارستانی می‌توانند دز چهارم را بعد از گذشت چهار ماه از دریافت نوبت سوم واکسن، تزریق کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، تاکید کرد: درباره اینکه آیا تزریق دز چهارم به جمعیت عمومی هم لازم است یا خیر هنوز مستندات کافی نیست، ولی در حال رصد شرایط هستیم و در صورت تصمیم‌گیری جدید در این موضوع آن را به اطلاع خواهیم رساند.

او در پایان گفت: در شرایط فعلی ذخایر واکسن ما مکفی است و طبیعتا واردات واکسن‌ ماه‌ها است که انجام نشده است. آخرین محموله‌های وارداتی واکسن مربوط به آبان ۱۴۰۰ بود و به جز موارد محدود که واکسن آسترازنکا به صورت اهدایی وارد کشور شد که مصرف آن هم محدود به کسانی است که قصد سفر بین‌المللی دارند، مورد دیگری واردات نداشتیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : واکسن کرونا واکسن
ارسال نظر

آخرین اخبار روز