تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°

۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
آمریکا سردرگم در بحران سوریه

بشار اسد چرا 4 سال دیگر هم بماند؟

بحران سوریه دو طیف دارد، یک طیف اصل را بر مبارزه با تروریسم گذاشته اند و طیف دیگر رفتن اسد را راهکاری برای پایان دادن به این بحران می دانند.
کد خبر: ۴۹۰۸
اخبار معاصر: جنگ سوریه در حالی وارد پنجمین سال خود شده است که با ورود مستقیم روسیه به این بحران، آینده سوریه دستخوش تحولات سرنوشت سازی شده است.
بشار اسد چرا 4 سال دیگر هم بماند؟

آمریکایی‎ها و دیگر کشورهای همپیمان او در منطقه و فرامنطقه از همان ابتدا خواهان برکناری بشار اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه بودند و در این 5 سال همه تلاش خود را کردند تا این اتفاق بیفتد.

اما در کنار این سیاست مداخله گرانه، کشورهای دیگری از جمله ایران، روسیه، عراق،حزب الله و بسیاری کشورهای دیگر در منطقه و فرامنطقه با این سیاست مخالف بوده و هستند. این کشورها اعتقاد دارند که باید محور مقابله و مبارزه، با تروریست‎هایی باشد که آمریکایی ها و کشورهای عربی مرتجع منطقه آنها را حمایت می کنند.
بشار اسد چرا 4 سال دیگر هم بماند؟

این گروه های تروریستی با حمایت های آمریکا، آل سعود و ترکیه منطقه را به آشوب کشیده اند و با گسترش آن، صلح و امنیت منطقه در خطر جدی قرار گرفته است. به همین خاطر اولویت با اقدام جدی علیه این گروه های تروریستی تکفیری است.

اما از آنجا که حامیان اصلی این گروه‎های تروریستی تکفیری با تشکیل آنها هنوز نتوانسته‎اند به اهداف خود دست یابند، بر برکناری بشار اسد برای پایان بحران سوریه اصرار دارند. سیاست آنها در سوریه همین است و حتی تشکیل ائتلاف غربی عربی ضد داعش (ISIS) هم یک ائتلاف نمایشی بود و هیچ اقدام قابل توجهی از سوی آنها علیه تروریست ها انجام نشد.

بشار اسد چرا 4 سال دیگر هم بماند؟

حمایت های ایران از مردم و دولت سوریه در مبارزه با تروریست های تکفیری، جمهوری اسلامی ایران را در رأس کشورهای مبارز علیه تروریسم قرار داد. 

منطق گروهی که خواهان مبارزه با تروریست ها و نابودی آنها هستند بر منطق گروهی دیگر که ابتدا خواهان برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه و سپس مبارزه با تروریست ها هستند، می چربد.


آمریکایی ها اکنون که بحران سوریه وارد پنجمین سال خود شده است، از سرنگون کردن دولت قانونی این کشور عاجز شده‎اند و با تحولاتی که در این حوزه به وجود آمده آنها دیگر نخواهند توانست بشار اسد را سرنگون کنند، چون از یک سو جمهوری اسلامی ایران در این کشور حضور دارد و هم با تروریست ها مقابله می کند و هم از دولت قانونی اسد دفاع می کند تا از گسترش تروریسم در منطقه جلوگیری کند.

از سوی دیگر روسیه هم، چنین سیاستی را آغاز کرده است. ورود روسیه معادلات غرب را به هم ریخت و همه تلاش های آمریکا برای خروج مسکو از بحران سوریه بی ثمر ماند.

اولویت برکناری بشار اسد بر نابودی تروریست ها به این خاطر است که آمریکایی ها به خوبی می دانند اگر ابتدا تروریست های منطقه نابود شوند و صلح و امنیت به منطقه بازگردد، سرنگونی بشار اسد غیر ممکن خواهد بود. تشکیل تروریسم منطقه‎ای و حمایت های گسترده از تروریست ها و مخالفان دولت سوریه برای همین بود، اگر این نیروها از بین بروند ابزار آمریکا در منطقه از بین رفته است.

مخالفت هایی هم که از سوی آمریکایی ها و دیگر کشورهای همپیمان او با اقدامات ایران و روسیه در سوریه می شود، از همین جنس است. آنها سال ها بر روی این تروریست های تکفیری با کمک های رژیم هایی چون آل سعود، سرمایه گذاری کردند و اکنون نمی خواهند آنها را به همین سادگی از دست بدهند پیش از این که به هدفشان نرسیده اند.

آمریکایی ها همواره بین معارضان و تروریست های سوریه تفکیک قائل می شوند. روسیه چند روز پیش پیشنهادی را به مخالفان دولت سوریه داد مبنی بر این که مسکو آماده حمایت از نیروهای مخالف وطن پرست سوری شامل ارتش آزاد سوریه از طریق هوایی است.

اما شبه نظامیان سوری مورد حمایت غرب با پیشنهاد کمک روسیه برای مقابله با تروریست های داعش مخالفت کرده و همچنین درخواست مسکو برای برگزاری انتخابات جدید را نیز رد کردند.

تروریست های سوری که رسانه های غربی آنها را نیروهای میانه رو مخالف دولت سوریه ارزیابی می کنند، مدعی شده اند که هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفته اند.

رد چنین پیشنهادی نشان می دهد که تفاوتی میان معارضان و گروه تروریستی داعش وجود ندارد. با حضور این دو گروه مسلح که هر کدام از آنها داعیه حکومت را دارند آیا می توان به آینده سوریه خوشبین بود؟ قطعاً اگر بشار اسد هم برود جنگ و خونریزی در این کشور نه تنها پایان نمی یابد بلکه گسترش می یابد و مردم این کشور بیشترین ضربه را خواهند خورد.

به همین خاطر است که جیمی کارتر رئیس جمهوری پیشین آمریکا از سیاست های این کشور علیه بشار اسد انتقاد کرد و گفت: پیش شرط آمریکایی ها برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه غیر ممکن است.

وی گفت آمریکایی ها باید مخالفت خود با بشار اسد را کنار بگذارند چون در آینده سیاسی این کشور حضور بشار اسد لازم است.

مقامات آمریکایی در آخرین اظهارات خود گفته بودند که اولین مرحله برگزاری مذاکرات صلح کناره گیری بشار اسد از قدرت است. این مقامات سفر رئیس جمهور سوریه به مسکو را محکوم کرده بودند.

وی حتی گفت: اسد باید حداقل چهار سال دیگر در رأس قدرت سوریه باقی بماند.

چرا کارتر اعتقاد دارد که بشار اسد باید حداقل 4 سال دیگر در قدرت بماند؟ خواسته او در چنین شرایطی درست و منطقی است. دور اندیشی او نشان می دهد که برای نابودی تروریسم در سوریه به وجود بشار اسد نیاز است و کسی غیر از او نمی تواند در شرایط کنونی در این کشور با تروریست ها مبارزه کند.

این تحلیل او درست است، اما او هم بشار اسد را مقطعی می خواهد، یعنی کارتر ماندن اسد را تنها برای مبارزه با تروریسم می خواهد و در صورت فائق آمدن بر تروریسم پس از 4 سال بشار اسد باید برود. اما چگونه رفتن او هم هنوز راهکاری را نیافته است. تأکید آمریکا و غرب تنها به کنار رفتن او از قدرت است. جایگزینی هم برای او ندارند.

آمریکایی ها اکنون باید بپذیرند که سیاست هایشان در سوریه و حتی در منطقه شکست خورده است. تنها کافی است حمایت های غربی عربی از تروریست ها برداشته شود، آنها در مدت زمان کوتاهی نابود خواهند شد. آنگاه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سرنوشت این کشور را رقم خواهد زد. البته با حضور نامزدهای متعدد و بشار اسد.
انتهای پیام/
منبع: میزان
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز