تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
احمد قربانی جوکار:

ایران در تولید کودهای ریزمغذی خودکفا شد

دبیر برگزاری همایش های آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی کشور با اشاره به وجود شرکت های متعدد دانش بنیان تولیدکننده کود شیمیایی در کشور گفت: جمهوری اسلامی در تولید کودهای ریزمغذی علاوه بر رسیدن به خودکفایی توان صادرات به کشورهای دیگر را دارد.
کد خبر: ۵۳۴۳۷

ایران در تولید کودهای ریزمغذی خودکفا شد

احمد قربانی جوکار روز یکشنبه در حاشیه همایش آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های داخلی در تالار میرداماد اهواز افزود: هم اکنون کودهای ریزمغذی تولیدی شرکت های دانش بنیان کشور به کشورهای ارمنستان، عراق و افغانستان صادر می شود.

وی با بیان اینکه ایران همچنین در تولید کود اوره به خودکفایی رسیده است افزود: اما خودکفایی در تولید کودهای فسفات به دلیل کمبود کشور در مواد اولیه باکیفیت با چالش مواجه است.

دبیر برگزاری همایش های آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی کشور ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با ۱۰۵ شرکت تولید کننده کود شیمیایی قرارداد دارد که تمام این شرکتها باید دارای گواهی ثبت مواد کودی کشور باشند.

قربانی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در تنوع بخشی به سبد کودی کشور موفق عمل کرده است گفت: هم اکنون یک هزار و۵۰۰ قلم کود برای طیف وسیعی از نیاز کشاورزان کشور در این شرکت تامین می شود.

وی افزود: استفاده از کودهای کشاورزی بر اساس تجزیه و تحلیل زمین کشاوری توصیه می شود که در صورت توجه کشاورزان به این توصیه ها وضعیت محصول نهایی از نظر کمی و کیفی ارتقا می یابد.

قربانی ادامه داد: کودهای شیمیایی تولیدی شرکت داخلی از نظر کیفیت دارای استانداردهای بالایی هستند که قابلیت رقابت به محصولات مشابه خارجی در بازارهای بین المللی را نیز دارند.

دبیر برگزاری همایش های آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی کشور گفت: بخشی از اقبال به کودهای خارجی به دلیل ناآشنایی کشاورزان به وجود کودهای مشابه داخلی به کیفیت برابر محصولات خارجی است که برگزاری این همایش های آموزشی و ترویجی در راستای رفع این نقص است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برای آشنایی کشاورزان و با ظرفیت های تولید کود کشاورزی در کشور از سال ۹۶ اقدام به برگزاری همایش های آموزشی و ترویجی کرده است که تا پیش از کرونا سالانه حدود ۵۰ همایش در سراسر کشور برگزار شده است که نتیجه این همایش ها آشنایی کشاورزان با محصولات به روز و در نهایت ایجاد تعادل در مصرف کود توسط کشاورزان بوده است.

وی گفت: ایجاد تعادل در مصرف کودهای کشاورزی بر کیفیت محصولات، افزایش عملکرد و تاثیرگذاری کودها و ارتقای رنگ، مزه و طمع محصولات کمک می کند.

برگزاری همایش آموزشی ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های تولیدکننده داخلی از سال ۹۶ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. این همایش سی و سومین همایش آموزشی و ترویجی کشور در سال جاری است که به میزبانی خوزستان برگزار می شود.

در حاشیه این همایش ۱۲ شرکت تولیدکننده کود کشاورزی برتر کشور آخرین دستاوردها و محصولات خود را ارایه کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز