تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱

مقام آمریکایی: واشنگتن درحال بررسی ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین است

پکن نباید با ارائه تسلیحات مرگبار به روسیه از مسکو در حملات بی‌رحمانه به مردم اوکراین حمایت کند. ما این پیام را از طریق رئیس جمهوری آمریکا به وضوح بیان کردیم.
کد خبر: ۵۸۱۸۰

مقام آمریکایی: واشنگتن درحال بررسی ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین است

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن درحال بررسی ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا گزینفلید در مصاحبه با "سی ان ان" گفت: حمایت ما از اوکراینی‌ها هرگز ضعیف نشده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود افزود ، واشنگتن به بهترین روش از اوکراین حمایت خواهد کرد.

وی همچنین خطاب به چین گفت: پکن نباید با ارائه تسلیحات مرگبار به روسیه از مسکو در حملات بی‌رحمانه به مردم اوکراین حمایت کند. ما این پیام را از طریق رئیس جمهوری آمریکا به وضوح بیان کردیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز این پیام را در گفت و گوهای دیروز خود با مقام چینی آشکارا بیان کرد.

به گزارش ایرنا, گروهی از مقام های نظامی آمریکایی بی سر و صدا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را تحت فشار قرار داده اند تا ارسال جت های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین را تایید کند

به دنبال تایید انتقال تانک از سوی آمریکا و آلمان، کی یف درخواست خود را برای ارسال این جنگنده های مدرن در روزهای اخیر تکرار کرده است.

اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه در سال گذشته، جنگنده های اف-۱۶ ساخت آمریکا را در فهرست سلاح های درخواستی خود قرار داده است، اما با توجه به نیاز کی یف به حفاظت از زیرساخت های غیرنظامی و بازگرداندن اراضی اشغال شده توسط روسیه، واشنگتن و کی یف نیاز فوری تری را برای ارسال توپخانه، تجهیزات زرهی و سامانه های پدافند هوا زمینی حس کرده اند.

یک مقام وزارت دفاع و دو نفر دیگر از افراد درگیر در بحث های مربوط به ارسال جنگنده به اوکراین- که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود- به پولیتیکو گفته اند، در حالی که کی یف خود را برای حملات تدافعی جدید به منظور بازپس گیری خاک خود در بهار آینده آماده می کند، تلاش ها در داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال جت های جنگنده شتاب بیشتری گرفته است .

اوکراین به تازگی درخواست خود را برای ارسال جنگنده های مدرن تکرار کرده است و یک مشاور ارشد وزارت دفاع این کشور در مصاحبه با رسانه ها گفت مقام های کی یف برای ارسال این جت ها به آمریکا و کشورهای اروپایی فشار وارد خواهند کرد.

یک مقام ارشد اوکراینی روز شنبه گفت که این کشور و متحدان غربی اش، در حال مذاکره برای دریافت احتمالی موشک‌های دوربرد و هواپیماهای نظامی هستند.

با وجود قدیمی بودن جت های اوکراین، پدافند هوایی کی یف از زمان حمله ۲۴ فوریه، توانسته مانع تسلط روسیه بر حریم هوایی این کشور شود. اما اکنون، مقام ها نگران هستند که اوکراین برای محافظت از حریم هوایی خود، به اندازه کافی موشک نداشته باشد. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در این زمینه گفت هنگامی که زرادخانه موشکی اوکراین تمام شود، جت های جنگنده پیشرفته روسیه قادر به حرکت خواهند بود و کی یف «نمی تواند با آن رقابت کند».
براساس گزارش پولیتیکو, حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از ارسال جنگنده F-۱۶ به اوکراین خودداری کند، سایر کشورهای غربی جنگنده های ساخت آمریکا را در اختیار دارند . وزیر امور خارجه هلند، هفته گذشته به پارلمان این کشور گفت که در صورت درخواست کی یف، کابینه وی به تامین اف-۱۶ رسیدگی خواهد کرد. البته ابتدا باید آمریکا ارسال این جنگنده ها را از این کشور تایید کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز