تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

نیویورک تایمز: محبوبیت گروه فلسطینی «عرین الاسود» رو به افزایش است

با وجود کاهش تعداد مبارزان این گروه به دلیل حملات رژیم صهیونیستی، محبوبیت آن درحال افزایش است.
کد خبر: ۵۹۴۴۴

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا،  روزنامه نیویورک تایمز نوشت که محبوبیت گروه فلسطینی عرین الاسود در نابلس رو به افزایش است.

نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد که توسط پاتریک کینگزلی و هبة یزبک تهیه شده که در آن گفتند گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری ظاهر شده‌اند.

این دو نویسنده می‌گویند، ابوعبدالله که از رهبران انتفاضه دوم فلسطین بود، با کاهش فعالیت و روند مقاومت تفنگ خود را پنهان کرد و به عنوان یک کارمند دولتی در نابلس فعالیت کرد. ماه میلادی گذشته زمانی که نیروهای اسرائیلی به این شهر حمله کردند، ابوعبدالله ۴۲ ساله، اسلحه خود را به گروهی از مردان مسلح فلسطینی که ۲۰ سال از او کوچکتر بودند، قرض داد، که در یک نبرد چهار ساعته با سربازان اسرائیلی در این شهر شرکت کردند. همه اینها او را برای اولین بار در چند سال گذشته وارد درگیری کرد. او یکی از چندین مبارزان سابقی است که پس از نبرد آن روز به صحنه بازگشت. ابوعبدالله گفت: ما وظیفه‌ای داریم که باید انجام دهیم.

در سال‌های گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین برای محدود کردن فعالیت‌های گروه‌های مسلح فلسطینی با رژیم صهیونیستی همکاری کرد و معتقد بود که از طریق اعتمادسازی با رهبران اسرائیل، می‌تواند آنها را متقاعد کند که از تشکیل کشور فلسطین حمایت کنند. با این حال، کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر شهرهایی مانند نابلس در سایه کاهش محبوبیت آن و از بین رفتن رؤیای تشکیل کشور رو به کاهش است. نسل جدیدی از فلسطینی‌ها در سال گذشته میلادی ظهور کردند و حملاتی را علیه اسرائیلی‌ها انجام دادند. آن‌ها در جریان حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهرهایشان از سلاح استفاده زیادی کردند.

از جمله مهم ترین گروه‌های جدید، جنبشی به نام عرین الاسود، «بیشه شیرها» است که ماه میلادی گذشته هدف عملیات رژیم صهیونیستی قرار گرفت. با وجود کاهش تعداد مبارزان این گروه به دلیل حملات رژیم صهیونیستی، محبوبیت آن درحال افزایش است. مبارزان سابقی که از جنگ دست کشیده بودند با ترغیب نسل جوان وارد عمل می‌شوند. این تحولات منعکس کننده حمایت روزافزون از اقدام نظامی و مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگری ۵۶ ساله رژیم صهیونیستی و همچنین ناامیدی روزافزون از حملات شهرک نشینان در کرانه باختری و ناتوانی تشکیلات خودگردان فلسطین است.

در مصاحبه‌هایی در شهر قدیمی نابلس، سه مبارز جوان گفتند که ۱۸ سال پس از پایان قیام قبلی، قیام مسلحانه گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

این احساس تا حدی دلیل تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری در سال ۲۰۲۳ و آنچه را نظرسنجی‌ها درباره وقوع قریب الوقوع یک انتفاضه جدید می‌گویند، توضیح می‌دهد. اقدامات مسلحانه در میان فلسطینی‌ها در بهار سال گذشته و در زمان دولت قبلی رژیم صهیونیستی آغاز شد؛ اما دولت جدید که قدرت را در دست گرفت، واکنش خود را به حملات فلسطینی‌ها افزایش داد.

طی روزهای گذشته یک وزیر اسرائیلی خواستار محو شهرک فلسطینی حواره شد.

این روزنامه می‌گوید که عرین الاسود مسؤول افزایش مقاومت فلسطین است. در سال ۲۰۲۲، این گروه ۶۰ عملیات تیراندازی علیه سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی در داخل و خارج شهر انجام داد که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشت. این حملات به واکنش شدید رژیم صهیونیستی منجر شد. به گفته مقامات فلسطینی، بیش از ۶۰ فلسطینی از ابتدای سال جاری میلادی در کرانه باختری شهید شده‌اند و به گفته مسؤولان فلسطینی این شروع خونینی است که با سال‌های گذشته متفاوت است.

اکثر شهدا در درگیری بین نیروهای اشغالگر و گروه‌های مسلح فلسطینی کشته شدند، زیرا نیروهای اسرائیلی به شهرها یورش بردند تا افراد مسلحی را دستگیر کنند که آنها را متهم به توطئه برای کشتن سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی کرده بودند.

اکنون سؤال در مورد انتفاضه جدید فلسطینی‌ها است. اولین انتفاضه در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد که در جریان آن اعتراضاتی شکل گرفت. انتفاضه دوم در آغاز قرن حاضر با تظاهرات آغاز شد؛ اما تبدیل به اقدام مسلحانه و حملات ارتش رژیم صهیونیستی شد. این انتفاضه منجر به کشته شدن ۱۰۰۰ اسرائیلی و شهادت ۳۰۰۰ فلسطینی شد.

بیشتر قسمت‌های مرکزی نابلس ویران شده است. بعد از دو دهه در شهر نشانه‌هایی از حمایت از مبارزات مسلحانه به ویژه گروه عرین الاسود به چشم می‌خورد. تصاویر مبارزان عرین الاسود در میادین نابلس آویزان شد و از قهوه خانه‌ها سرودهایی در ستایش قهرمانی آنها خوانده شد و تصاویر آنها بر ویترین مغازه‌ها، شیشه خودروها و صفحه تلفن همراه مشاهده شد. این حمایت منعکس کننده دیدگاه بسیاری از شهروندان از مبارزان فلسطینی است به این دلیل که آن‌ها کاری را می‌کنند که تشکیلات خودگردان انجام نمی‌دهد: مبارزه با اسرائیل.

عمید المصری، یکی از مقامات محلی فتح در نابلس گفت که نسل جدید فلسطینی‌ها «بدون افق سیاسی» بزرگ شده‌اند. در یک نظرسنجی که ماه دسامبر انجام شد، مشخص شد که نیمی از جمعیت کرانه باختری و غزه از انتفاضه جدید حمایت می‌کنند و از هر ۱۰ نفر هفت نفر از عرین الاسود حمایت می‌کنند.

یکی از اعضای عرین الاسود معتقد است که انتفاضه در راه است. این جوان ۲۴ ساله گفت: ما انتفاضه هستیم. یک جوان ۲۵ ساله دیگر گفت: انتفاضه بدون تشکیلات خودگردان فلسطین. موضع دوم نشان دهنده وضعیت فعلی است و اینکه چگونه خشونتی که درحال وقوع است به سطح انتفاضه نمی‌رسد و ممکن است خاموش شود.

انتفاضه دوم، جنبش‌های فلسطینی را که در کرانه باختری حضور دارند، از جمله جنبش فتح که ابوعبدالله به آن تعلق دارد، هماهنگ کرد. رهبری فتح خواستار انتفاضه جدید نشد و مقامات ارشد فلسطینی درخواست یکی از اعضای فتح از پلیس فلسطین برای مقابله با سربازان اسرائیلی را رد کردند. المصری گفت: برای انتفاضه سوم باید تصمیم سیاسی گرفته شود که هنوز گرفته نشده است. کمیته مرکزی فتح است که این تصمیم را می‌گیرد.

مقامات فلسطینی در کرانه باختری می‌گویند که آنها تمایلی به تغییر سیاست ندارند زیرا گسترش خشونت بیشتر از اینکه به آنها کمک کند به آنها آسیب می‌رساند. با این حال، این بلاتکلیفی بود که نسل جوان را برآن داشت تا گروه‌هایی مانند عرین الاسود را تشکیل دهند. سه مبارز فلسطینی گفتند که عرین الاسود فوریه ۲۰۲۲ ایجاد شد، اگرچه ارتش رژیم صهیونیستی آن را در ماه ژوئیه کشف کرد.

به گفته مبارزان و مسئولان فلسطینی و اسرائیلی، اکثر اعضای این گروه از فتح بودند که از رهبری خود احساس ناامیدی می‌کردند. این بدان معنا نیست که هیچ مبارزی از حماس و جهاد اسلامی در این گروه وجود ندارد. مقامات اسرائیلی می‌گویند که حماس و جهاد اسلامی برای ایجاد اختلاف در تشکیلات خودگردان و تقسیم فتح از عرین الاسود حمایت مالی کردند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند عرین الاسود به سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی حمله کرد و برای عملیاتی در تل‌آویو برنامه ریزی کرد؛ اما خنثی شد. این گروه اعتراف کرد که یک سرباز اسرائیلی را در ماه اکتبر در میان چندین عملیات کشته است. مبارزان این گروه را نامحدود و متشکل از گروه‌های فردی و غیر وابسته به رهبری واحد توصیف می‌کنند. تعدادی از اعضای آن به سازمان‌های دیگر تعلق دارند و تعداد کمی از آنها عضو عرین الاسود هستند.

محبوبیت این گروه جدید ناشی از تبلیغات و استفاده از راه‌های ارتباطی مانند TikTok و پخش شهادت مبارزان است به گونه‌ای که تعداد طرفداران آن را در این شبکه‌ها افزایش داده است و الهام بخش ظهور گروه‌های مشابه در دیگر شهرها شده است. عرین الاسود خواستار اعتصاب و تظاهرات در کرانه باختری شد.

براساس برآوردهای مختلف، تعداد مبارزان این گروه از ۶۰ تن در اوج فعالیت خود به ۳۰ مبارز در ماه سپتامبر کاهش یافت. تعدادی از اعضای آن با گلوله‌های ارتش رژیم صهیونیستی شهید شدند، در حالی که برخی دیگر حدود ۳۰ مبارز در ازای وعده‌های تشکیلات خودگردان فلسطین برای محافظت از آن‌ها در برابر انتقام‌جویی رژیم صهیونیستی خود را تسلیم این تشکیلات کردند.

به نوشته این روزنامه، گروه جدید با توجه به محبوبیت مبارزان و عضویت برخی از آنها در جنبش فتح، برای تشکیلات خودگردان فلسطین معضلی ایجاد کرد و باعث شد این تشکیلات در مداخله تردید کند و همین مساله رژیم صهیونیستی را برآن داشت تا وارد عمل شود. نیروهای اسراییلی وارد نابلس شدند. آخرین عملیات آن‌ها عملیاتی بود که در جریان آن ۱۱ فلسطینی در پایان فوریه شهید شدند. این عملیات به رغم کاهش نیروهای عرین الاسود محبوبیت این گروه را افزایش و محبوبیت تشکیلات خودگردان فلسطین را کاهش داد. نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر عملیات اخیر رژیم صهیونیستی فقط تماشاگر بودند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز