تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

حسینی: دشمن می‌خواهد وقت و انرژی دولت و مجلس به تقابل و تنش صرف شود

دولت بر این باور است که سطح روابط و تعامل دوسویه دو قوه باید بیش از گذشته باشد و نباید به وضعیت فعلی رضایت داشت.
کد خبر: ۶۳۰۳۹

حسینی: دشمن می‌خواهد وقت و انرژی دولت و مجلس به تقابل و تنش صرف شود

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ معاون رئیس جمهور با تاکید بر عزم دولت و مجلس برای تعامل و همکاری، گفت: دولت معتقد است که در جنگ ترکیبی و کارزار تمام عیاری که دشمنان علیه ملت ایران تدارک دیده‌اند همه باید در کنار هم قرار بگیریم و برخلاف خواست دشمنان و معاندین، وقت و انرژی خود را صرف تقابل نکنیم.

سید محمد حسینی در گفت‌وگویی با موضوع «دولت و مجلس، مرز تعامل و تقابل» گفت: اگر چه سه قوه مجزا از هم هستند ولی این تفکیک به معنای تقابل و رویارویی نیست بلکه تعامل، همکاری و هم افزایی قوا سبب پیشبرد امور کشور می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس تاکید کرد: دولت مردمی از ابتدا به موضوع تعامل با مجلس توجه داشته است و رئیس جمهور همه قانون های مصوب مجلس را بلافاصله ابلاغ کرده است در حالی که در گذشته در موارد متعددی برخلاف این رویه عمل می شد و با امتناع رئیس‌جمهور از ابلاغ برخی قوانین، ناگزیر رئیس مجلس قانون را ابلاغ می‌کرد.

حسینی افزود: در این مدت نمایندگان به رئیس جمهور، وزرا و مسئولان ارشد دولت دسترسی داشته و فرصت دارند که مسائل و مطالبات خود را مطرح کنند، رئیس جمهور در سال اول مسئولیت با مجامع نمایندگان استانی ۳۱ استان کشور دیدار و گفتگو داشته که این تعداد دیدار رکورد بی سابقه ای است همچنین نمایندگان در سفرهای استانی با رییس جمهور و اعضای دولت همراهی هستند و نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: دولت بر این باور است که سطح روابط و تعامل دوسویه دو قوه باید بیش از گذشته باشد و نباید به وضعیت فعلی رضایت داشت.

حسینی با بیان اینکه تعامل موضوع دوطرفه است و مجلس هم باید با دولت همراهی لازم را داشته باشد، گفت: نمایندگان مجلس نیروهای دلسوز و انقلابی هستند ولی گاهی اوقات به هر دلیلی یک اصطکاکی به وجود می آید. مثلا هفته قبل یک نماینده سخنان توهین آمیزی علیه رئیس جمهور بیان کرد که البته دولت این موارد را به پای کلیت مجلس نمی‌گذارد ولی بالاخره رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی کشور پس از رهبر معظم انقلاب است، قابل قبول نیست یک نماینده به خود اجازه دهد هر حرف ناروایی را بزند و البته بسیاری از نمایندگان اینگونه رفتارها را محکوم می کنند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یکی از نمایندگان مدعی شده که در استیضاح دوره قبل آقای فاطمی امین ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده شده که این ادعای دروغ تخریب دولت است، ضمن اینکه طرح این مساله اساسا در وهله اول تخریب خود مجلس است.

حسینی تاکید کرد: اگر چه نمایندگان در اظهار نظر آزاد هستند اما نباید به مسئولان کشور افترا و تهمت زده شود، از طرح این مسائل رسانه‌های بیگانه بیشترین سوء استفاده را برای ضربه زدن به نظام می‌کنند لذا ضرورت داردهیات نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع را با جدیت بررسی کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه اهتمام رئیس جمهور به بررسی کارایی و عملکرد اعضای هیات دولت و مسئولین ارشد دستگاه های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تغییر برخی مدیران دولت گفت: برخی از تغییراتی که در مجموعه دولت انجام شده، مطالبۀ نمایندگان هم بود، رئیس جمهور پس از بررسی و جمع بندی نقاط ضعف و قوت نسبت به تغییر و جابجایی مسئولین اقدام می کند و در مقابل مجلس گارد ندارد که حرفهای حساب را نشنود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار می رود مجلس هم همراهی خود را با دولت بیشتر کند، گفت: امروز در یک جنگ تمام عیار هستیم و همه باید در کنار هم باشیم و اگر توان ما به جای مقابل با دشمن، در تقابل با یکدیگر گرفته شود این به زیان مردم است لذا نباید وقت و انرژی خود را صرف مسائل حاشیه ای کنیم.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: باید روی مسائل اصلی کشور تمرکز کنیم و از ورود به مسائل حاشیه ای پرهیز کنیم و لازم است که هماهنگی دو قوه برای اقدامات اساسی بیش از گذشته باشد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباره همکاری و همدلی سران قوا و مسئولان اظهارداشت: رئیس جمهور بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز عید فطر بلافاصله این دستور را اجابت کردند و در جلسه دولت در روز چهارشنبه آقای رئیسی به نامه روز قبل رئیس مجلس درباره تقدیم لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی پاسخ مثبت دادند چرا که معتقدند تعامل و همکاری قوا به نفع مردم است.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت جلسات سران قوا، گفت: در این دوره شاهد برگزاری جلسات مستمر و منظم سران قوا هستیم، البته این باید به سطوح مختلف مدیریتی کشور یعنی اعضای دولت، نمایندگان و مسئولان قوه قضائیه تسری پیدا کند تا جلسات سران قوا نتیجه بیشتری داشته باشد باعث می‌شود که تعامل و همکاری بیشتر شود و اداره امور کشور به شکل بهتری صورت گیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس اضافه کرد: در حال حاضر هم اینگونه نیست که همه مسائل در جلسه سران قوا تصمیم‌گیری شود بلکه اصل بر این است که امور مختلف مراحل و روند قانونی را طی کنند، مگر اینکه ضروت خاصی ایجاب کند که موضوع در جلسه سران مطرح و به نتیجه برسد، مثلا با روال عادی میسر و یا فرصت نباشد.

حسینی عدالت را از شعارهای محوری دولت آیت الله رئیسی دانست و گفت: دولت بر عدالت تاکید بسیاری دارد، متاسفانه در دولت قبل شاهد افزایش ضریب جینی بودیم و برخی تصمیمات باعث شد رانت هایی برای عده‌ای فراهم شود و فاصله طبقاتی افزایش یافت ولی در این دولت تلاش شده به دهک های متوسط و پایین جامعه توجه بیشتری شود تا به تدریج فاصله دهک ها کمتر شود.

حسینی در باره ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی اظهارداشت: در یکسال اول وقت زیادی از دولت صرف تنظیم بازار و نظارت بر قیمتها گذشت. مدیریت تنظیم بازار یک بخش در وزارت صمت، بخشی در وزارت جهاد کشاورزی و بخشی هم در سازمان تعزیرات وابسته به وزارت دادگستری است که هماهنگی این دستگاهها بسیار وقت گیر و در مواردی دشوار است، برای همین دولت به این جمع بندی رسید که باید سازمان یا وزارتخانه مستقلی برای این کار در نظر گرفته شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت با طرح نمایندگان مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی که در کمیسیون اجتماعی بود، موافقت کرد اما پس از طولانی شدن و بی نتیجه ماندن آن، لایحه تشکیل سازمان بازرگانی را با دو فوریت در بهمن سال گذشته و قبل از بودجه به مجلس ارائه کرد که این لایحه دو فوریتی با تأخیر در صحن علنی مورد بررسی قرارگرفت و دوفوریت و حتی یک فوریت آن رإی نیاورد، تا اینکه رئیس مجلس روز سه شنبه هفته جاری در نامه ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد داد دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ارائه کند که بلافاصله در جلسه هیات دولت و خارج از نوبت این لایحه به تصویب رسید و امیدواریم روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در مجلس مورد رسیدگی و تصویب قرار بگیرد.

حسینی تاکید کرد: دولت همچنین لایحه واردات خودرهای کارکرده را به مجلس ارائه داده که امیدواریم آن هم زودتر بررسی شود تا واردات خودرو موجب کاهش قیمت خودروها شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با تاکید بر اینکه برخی با اغراض خاص به دنبال دامن زدن به موضوع استیضاح و حیثیتی کردن آن برای نمایندگان هستند، تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان و روال عادی برای رفع ابهام و شفاف شدن عملکرد وزیر است و به هیچ عنوان بحث حیثیتی نیست. اینطور نیست که نمایندگان به هر استیضاحی رای موافق دهند که منجر به تغییر وزیر شود. بررسی ها نشان می دهد کمتر از یک سوم استیضاح ها سبب برکناری وزیر شده است و بالغ بر دو سوم به کار خود ادامه داده‌اند. امیدوارم این بار هم آقای فاطمی امین با ارائه توضیحات درباره عملکرد وزارت صمت و برنامه های در دست اقدام سبب رفع دغدغه های مردم شود و نمابندگان قانع شوند که ادامه مسئولیت ایشان به نفع کشور است.

حسینی اضافه کرد: در بحث واردات خودرو اگر برخی موانع و مشکلاتی بوجود نمی آمد اقدامات وزارت صمت برای رفع کاستی ها و کمبودهای بجا مانده سرعت بیشتری پیدا می‌کرد. باید توجه داشت که در سال گذشته کشور یک فصل از سال‌ را در گیر آشوب و اغتشاش بود که تبعات منفی زیادی روی اقتصاد، جلب سرمایه گذاری و صنعت گردشگری داشت.

معاون رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا در شرایط کنونی تغییر وزیر صمت به نفع کشور است؟ گفت: اگر وزیر تغییر کند سه ماه طول می کشد تا وزیر جدید معرفی شود و تا معاونان و مدیران جدید مستقر شوند و بر امور اشراف پیدا کند زمان زیادی سپری خواهد شد و به رشد تولید در حوزه صنعت و معدن لطمه جدی وارد می شود.

حسینی تاکید کرد: با ملاحظه اقدامات مفید و تحولی وزیر محترم صمت و شرایط کشور، رییس جمهور و دولت قاطعانه از اقای فاطمی‌امین حمایت می کنند و انتظار دارند نمایندگان هم همراهی نمایند.
معاون رییس جمهور در ادامه در مورد زمان‌معرفی وزرای جدید جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش تصریح کرد: مطابق قانون تا سه ماه فرصت هست که وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش معرفی شوند، هر زمان رییس جمهور در این مورد به جمع بندی بندی برسند وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی می شوند. چندی پیش بنده به عنوان گمانه زنی و نظر شخصی مطرح کردم که دو سرپرست فعلی هم احتمالا از گزینه‌ ها باشند که بعضی در فضای مجازی با حذف «احتمالا» خبر را به صورت قطعی منعکس کردند که درست نبود. بهرحال مدیران با چنین مشکلاتی هم مواجه هستند که بعضی با تقطیع، تحریف و جعل خبر مشکل‌ساز می‌شوند و توضیحات مسئولان هم بعضا مفید فایده نیست مانند آنچه در مورد تغییر وزیر ورزش گفته شد که لازم است رسانه ها دقت کافی دراین زمینه داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس ضرورت ثبات مدیریتی را حائز اهمیت دانست و گفت: وزارت صمت در دوره گذشته در ۴ سال ۵ وزیر و سرپرست داشته که تبعات منفی را برای کشور داشت، برای نمونه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو معلول تزلزل مدیریتی است. عدم ثبات مدیریتی و ایجاد تردید در این خصوص باعث عدم اعتماد به نفس مدیر و ایجاد ضعف و سستی در زیر مجموعه می‌شود لذا ثبات مدیریتی حتی‌الامکان باید مد نظر تصمیم‌گیران باشد.
حسینی در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره همراهی و همکاری دولت و مجلس در حوزه سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست خارجی اختلاف نظر چندانی بین دو قوه وجود ندارد و با سیاست متوازن و رویکرد تعامل سازنده و حداکثری دولت با کشورهای همسایه و دوست شاهد تحولات مثبت در سطح روابط کشورمان با کشورهای حوزه خلیج فارس ونیز قدرت های بزرگ اقتصادی جهان هستیم که این رویکرد جدید آثار و تبعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برای کشور دارد و تاثیرات منفی تحریم ها را کاهش می دهد. توفیقاتی که در این مدت در عرصه سیاست خارجی حاصل شده، نتیجه دیپلماسی فعال و مقاومت در مقابل زیاده خواهی سلطه گران است.

حسینی خاطرنشان کرد: در گذشته عده‌ای مدعی انحصاری فهم زبان دنیا بودند و می گفتند اینها (نیروهای انقلاب) در این حوزه آشنایی ندارند اما امروز با دستاورد هایی که در۲۰ ماه گذشته، حاصل شده مردم می‌توانند عملکرد گذشته را با اقدامات این دولت مقایسه کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب از چند سال قبل مطرح کردند، قدرت اقتصادی از غرب به شرق در حال تغییر است و این واقعیت را کشورهایی مثل عربستان هم متوجه شده اند و حتی رئیس‌جمهور فرانسه پس از سفر به چین می گوید لازم است که وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهیم، مجوعه این تحولات به نفع جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت و به زیان رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز