تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

رای‌گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور پایان یافت

روند اخذ رای برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از روز هفتم اردیبهشت ماه در ۱۵۶ نقطه از جهان از جمله در ۷۳ نمایندگی سیاسی این کشور در خارج آغاز شده بود، ساعت ۱۷ امروز پایان یافت.
کد خبر: ۶۳۹۰۳

رای‌گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور پایان یافت

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور نیز در روز ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بنا به اعلام شبکه تی. آر. تی خبر، شهروندان ساکن خارج ترکیه که پیش از این برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، برای انتخاب یکی از چهار نامزد ریاست جمهوری یا شرکت در تعیین ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور با حضور در شعب تعیین شده، آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند.

بنا به اعلام این رسانه، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر تبعه ترکیه ساکن در ۷۳ کشور خارجی که برای رای دادن در این دو انتخابات ثبت نام کرده بودند، با حضور در شعب تعیین شده رای دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، آلمان با ۱.۵ میلیون شهروند ترکیه‌ای ساکن در این کشور بیشترین تعداد رای‌دهندگان و برزیل با ۵۸۱ رأی‌دهنده، کمترین تعداد شهروندان ترک واجد شرایط رای دادن را داشت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، صندوق آرای خارج از این کشور، توسط پیک‌های دیپلماتیک به شهر آنکارا منتقل شده و آرای اخذ شده به همراه سایر آرای صندوق‌های داخل ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری در روز یکشنبه ۱۴ مِی شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام این نهاد، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان ترکیه در خارج از این کشور، با توجه به تناسب تعداد رای آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه تی. آر. تی خبر، در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود، اتباع این کشور در روزهای ۲۰ تا ۲۴ مِی(۳۰ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) می توانند با حضور در دفاتر نمایندگی تعیین شده برای دور دوم رای دهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز با اشاره به افزایش میزان مشارکت در شعبه خارج از این کشور در این دوره نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۸ گفت: به رغم تلاش برای جلوگیری و حملات گروه‌های تجزیه طلب، اتباع ترکیه اراده آزاد خود را در پای صندوق های رای نشان دادند و امیدواریم که در داخل نیز چنین مشارکتی شکل بگیرد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، بیش از یک میلیون و ۶۶۲ هزار نفر در دفاتر نمایندگی سیاسی ترکیه در خارج از این کشور و بیش از ۱۳۰ هزار نفر نیز در مبادی گمرکی رای داده‌اند.

بنا به اعلام این نهاد، رای گیری در مبادی گمرکی ترکیه همچنان جریان دارد و تا ساعت ۱۷ روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

 برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا به عنوان چهار نامزد نهایی در حال رقابت هستند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این دو انتخابات حساس خبر داد.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته است، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز