تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

افزایش صادرات فناوری از ایران به آمریکای لاتین

استخراج معادن طلا در آمریکای لاتین ایجاد شد، در کوبا نیز امکان فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی و پزشکی برای تولید دارو وجود دارد، در ونزوئلا هم امکان سرمایه گذاری مشترک برای ساخت و تعمیر پالایشگاه و پتروشیمی ها ایجاد شد.
کد خبر: ۶۶۴۰۲


به گزارش معاصر؛  رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا گفت: همکاری های اقتصادی ایران با آمریکای لاتین موجب فتح بازارهای فناوری این کشورها برای صادرات محصولات علمی و تکنولوژی ایران در زمینه‌ استخراج طلا،پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی خواهد شد.

محمد مهدی مفتح که در سفر به آمریکای لاتین رییس جمهور را همراهی کرده بود،  این سفر را مهم و موفق خواند و گفت: سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه از بُعد سیاسی هماهنگی خوبی با ایران در مبارزه با امپریالیسم دارند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از گذشته با این کشورها روابط اقتصادی خوبی داشت که در این سفر رشد و گسترش یافت.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نقطه کانونی این سفر را افزایش ظرفیت اقتصادی روابط ایران و آمریکای لاتین خواند و گفت: در این سفر قراردادهای متعددی بین ایران و کشورهای مهم آمریکای لاتین بسته شد که به توسعه اقتصادی ایران در جهان کمک خواهد کرد و منجر به افزایش صادرات فناوری از جمهوری اسلامی به آمریکای لاتین خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت ایران در استخراج معادن طلا در آمریکای لاتین ایجاد شد، در کوبا نیز امکان فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی و پزشکی برای تولید دارو وجود دارد، در ونزوئلا هم امکان سرمایه گذاری مشترک برای ساخت و تعمیر پالایشگاه و پتروشیمی ها ایجاد شد.

مفتح با بیان اینکه قرار دادهای منعقد شده در این سفر منجر به گسترش قابل توجه صادرات فناوری‌های ایران خواهد شد، اظهار داشت: در زمینه سیاسی نیز روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین عمیق‌تر شده و تقویت ارتباط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای آمریکای لاتین موجب توفیق در مبارزه با امپریالیسم می‌شود.

مفتح تاکید کرد:همکاری های اقتصادی ایران با آمریکای لاتین موجب فتح بازارهای فناوری این کشورها برای صادرات محصولات علمی و تکنولوژی ایران در زمینه‌های مختلف خواهد شد که افزایش اشتغال جوانان تحصیل کرده و متخصص ایران را در پی دارد.

 در جریان سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، سه قرارداد نفتی بین ایران و ونزوئلا امضا شد. اولین قرارداد، بازسازی و نوسازی یک مجتمع پتروشیمی تولید آمونیاک در ونزوئلا است؛ ایران قرار است با صدور خدمات فنی و مهندسی ۴ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ونزوئلا را احیا و در فروش تولیدات این پتروشیمی فراسرزمینی سهیم شود.

قرارداد بعدی توسعه پایانه نفتی خوزه است که نخستین قرارداد EPC یک شرکت ایرانی در خارج از کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد صنعت نفت ایران در مسیر بین‌المللی شدن گام برداشته است. این پروژه بستر افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا را مهیا می‌کند.

سومین قرارداد مربوط به صادرات و تجهیز ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در ونزوئلا است که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای صادرات تجهیزات استفاده می‌شود.

مذاکرات و توافقات دیگری نیز درباره نوسازی پالایشگاه ۳۱۰ هزار بشکه‌ای کاردون، توسعه میادین نفتی و صادرات تجهیزات و غیره انجام شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز